Arctic Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Alt som står her er bare egne erfaringer basert på tips fra dette forumet og Bit-tech forumet. Må også påpeke at det er folk her på forumet som har jobbet mer med plexi enn jeg. Så har de noe og komme med så må de gi lyd slik at jeg eller de kan oppdatere så snart så mulig. Må også nevne det finnes det masse forskjellige merkenavn på "Plexi", det i seg selv er vel et merkenavn. Men jeg har valgt og legge de vanligste plast-typene under det navnet for å gjøre det enkelt. Egenskapene på de forskjellige typene er ganske like, bortsett fra Lexan, som skiller seg noe ut. Før man begynner: Beskytt alle overføldige overflater med tape, eller medfølgende folie. Gjerne også de overflatene du jobber med der det er mulig. Saging i plexi: Her anbefaler jeg håndsag. En stikksag går ofte for kjapt, og da blir det varmt, så varmt at plexien smelter. Baufil er bra. Men det er ingen problem og bruke en helt vanlig sag for tre. (egentlig alt du kan sage i tre eller metall er brukbart) Men regn med at en slik sag blir fort sløv. Men er uansett overlegen hvis man skal sage noen meter. Når man sager med en grovtannet sag, er det viktig at man holder sagen med en vinkel på rundt 20-30 grader opp fra platen. På den måten reduserer man faren for å rive løs stykker. Boring i plexi: Her har jeg ikke helt bestemt meg hva som er best turtall, så jeg bruker sånn middels Begynner alltid med en liten bor, f-eks 3 mm, og øker med tre-fire mm til ønsket dim. Hvis vi tar utgangspunkt i en 3 mm bor, og 6 mm tykk plexi, bruker jeg ca 10 sekunder på og bore i gjennom. Husk at jo lenger ut på kanten av en plate man borer, jo større sjanse er det for at det sprekker. Bruk helst en treplate under når du borer. På den måten er plexien understøttet der du borer, og man minimaliserer risikoen for at et stykke skal bryte løs. Kjør aldri boren varm. Sørg for at man lett kan holde i den før man fortsetter med neste hull! Hvis ikke, vent eller hent vann. En søyleboremaskin eller vanlig drill i stativ er selvfølgelig en stor fordel. Det er veldig smart og øve seg på noe kapp først. Det finnes som sagt masse forskjellige plexi-typer. Noen er litt harde, noen er mykere. Så hvis man prøver på rester først, vet man nøyaktig hva det tåler og hva det ikke tåler. Det finnes forøvrig spesialbor for plexi hvis man er veldig nøye. Bearbeiding: Her bruker jeg enn fin fil til å slette kanter etter saging og lignende, eller "knekke" kanter. Men sandpapir på en plan pusseklosse er også veldig effektivt. Sandpapir må man uansett gå over til før polering hvis det er ønskelig. Bruk gjerne våtslipepapir og vann, så slipper man støvet. Til grovpuss er rundt 180 korn helt fint. Polering: Før man kan gjøre det blankt, er det viktig at det ikke er dype riper! Puss overflaten helt slett med fint sandpapir. Hvis man tar utgangspunkt i en overflate som er jevnet ut med en fin fil, skal det ikke være noe problem å gå over til 320 papir. Deretter til 800, og helst til 1200 eller finere til slutt. Er det små overflater som skal gjøres blanke, f-eks kortsider etter saging, så behøver man ét stoff: Autosol. Kjøp det uansett, for det kan brukes til mye annet også. Bensinstasjoner har det ofte, clasern osv. (mange har også fortalt om gode resultater med tannkrem!) Smør litt på en bomullsfille eller helst en microfiberklut hvis man har det travelt. Gni det ganske enkelt ut over det du skal ha blankt, og man ser helt sikkert resultater innen et minutt. Kutt ut microfiberkluten mot slutten. Bruk mykt papir eller bomullsfille. Er det små deler, er det ofte like greit å holde pussekluten i ro, og bevege gjennstanden. (samme går for grovere bearbeiding) Det er desverre en ulempe med slik polering, og det er at kanten som regel blir konveks. Er det f-eks en vanntank man skal ha i sammen, er det ikke så gunstig. Men som regel blir det limt/fuget i kantene, og da er polering her bortkastet likevel. Er det store flater som skal gjøres blanke, f-eks et nedripet sidevindu, blir Autosol for grovt etter min mening. Det som ser speilblankt ut på en liten overflate, er desverre ikke like blankt på en stor overflate. Her vil jeg anbefale et dedikert slipe/polermiddel for plexi, type fin. Jeg har selv et som heter Novus nr. 2 (det finnes en nr. 3 for grovere riper) Dette stoffet har jeg brukt på en større vindskjerm, til mobiltelefonen osv. Det blir helt blankt, men overflaten er teknisk sett ikke polert. Til det bruker jeg et stoff som heter Novus nr. 1. Dette er et kombinert rensemiddel, antistatisk middel og polish (etterlater likevel ingen form for voks som jeg vet om, det blir bare veldig blankt!) Flammepolering: I stedet for vanlig polering, så kan man bruke en gassbrenner til å smelte det ytterste laget av plasten slik at det blir helt blankt. Grunnlaget her et det samme som ellers - så jevn og slett overflate som mulig. Denne metoden er ganske vanskelig. Det krever helst en spesiell type gass også. Men for de som vil prøve seg er det jo bare å sette i gang med treningen Viktig: Plexi tåler omtrent ingen løsemiddler! Sprit og lignende er og be om bråk. Bruk rent vann eller såpevann (zalo) så lenge som mulig. Har man et plexikabinett som man vil holde strøkent, kjøp Novus nr. 1 eller tilsvarende først som sist. Liming: Det har ikke jeg prøvd selv, så jeg skal ikke uttale meg så veldig mye. Men det finnes flere metoder her. Blant annet bruk av løsemiddler som nettopp løser opp plasten slik at delene sveises i sammen. I løpet av prosessen fordamper løsemiddelet og nøytaliseres. Det finnes også spesiallim for plexi. Alle skrivefeil er lagt inn med hensikt... Endret 25. januar 2004 av Arctic Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) bah, fin guide, takk for den, kommer nok til å bruke noe av det som sto der ja. all hail arctic Endret 25. januar 2004 av ballemann Lenke til kommentar
Homme Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 kjekk liten guide tusen takk arctic Lenke til kommentar
xqus Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Genialt! Bra noen tar seg tid til aa lage slike kjekke ting som dette.. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Kjempebra guide Skal du bore i plexi lønner det seg og ta gradene på boret. Ta en fil og slip ned skjæret på boret, boret blir da sløyt, ødelagt. Det er da liten sjangs for at plexin skal sprekke, men forbor gjerne med mindre bor slik du sier. Boret er da kun einet til boring i plexi,tre,plast ikke metal. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Skulle til å skrive noe lignende. Har lest på bit-tech forumet at hvis man peiser boret inn i ei Leca-blokk blir det fint og sløvt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja, nyttig liten guide det der Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Det at boret skal være sløvt er helt nytt for meg! Jeg har alltid letet etter de nyeste borene Av erfaring fra andre materialer krever et bor som er skarpt lite press og dermed blir det lite varme. Men det kan også hugge seg fast, og dra seg ned i materialet veldig fort med uheldige følger... Men siden jeg har alltid brukt søyleboremaskin så blir matingen veldig kontrollert. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 flott guide Novus nr. 1, nr.2, nr.3, hvor får man kjøpt dette? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Online vet jeg at http://www.sloyd-detaljer.no har det. Men hør med en glassmester. De kan sikkert bestille. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det at boret skal være sløvt er helt nytt for meg! Jeg har alltid letet etter de nyeste borene Av erfaring fra andre materialer krever et bor som er skarpt lite press og dermed blir det lite varme. Men det kan også hugge seg fast, og dra seg ned i materialet veldig fort med uheldige følger... Men siden jeg har alltid brukt søyleboremaskin så blir matingen veldig kontrollert. ja nettopp, vi sløyer boret for og hindre at det skal hugge seg fast, og dra seg ned i materialet . Med søyleboremaskin så blir matingen veldig kontrollert, og det er ikke så aktuelt og sløye boret, men det hjelper. Med drill er det et must og sløye boret Lenke til kommentar
tep0sen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Bare ein liten ting til... vis me skal ha et viftehål t 80x80 mm eller 120x120 mm ... kossen gjør m d då? ------------------------------------------------------------------------------------ Skreve på dialekt, så sgrive feil e der m hensikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå