x-ray-cat Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg vil formateren den eneste hardisken som er på maskinen min, jeg prøvde å overskrive xp over en tidligere innstallasjon, men det gikk ikke på grunn av en feil. Så det ble inntallert to versjoner av xp på samme partisjon. Går det an å slette all os slik at jeg kan legge det inn helt på nytt. Jeg har hørt noe om kommandoen "fdisk", men jeg vet ikke hvordan jeg skal få denne kommandoen til å virke. Hvordan kan jeg skrive slike kommandoer i dos i xp eller i xp generelt. Hvis "fdisk" er kommandoen til formatering vil jeg gjerne få den til å virke. Er det noen her som kan hjelpe meg ut? Lenke til kommentar
TunK Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Når du skal installere XP, velg å slette partisjonen din (c:), og så opprett den igjen med en gang. Denne vil så bli formatert, og alt det gamle blir borte. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Kan du forklare litt mer nøye? Jeg bruker NTFS. Men da jeg prøvde å inntallere xp over xp, jeg prøvd da først å slette partisjonen før jeg inntallerte xp på den på ny, men maskinen sa at dette ikke kunne gå pga. innstallasjonfilene lå på C: partisjonen. Jeg vil gjerne greie å formatere hardisken og innstallere xp på ny, slik jeg få "en ny start" Lenke til kommentar
Stootsy Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Du kan lage en oppstarts disk i winxp, så starte med den disken i oppstarten... Så skriver du bare format c: og titter på mens han jobber....ellernoe. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 For det første så finnes det ikke noen dos i XP, den har microsoft gutta vært så "snille" å fjerne. Du kan fint formatere den gjeldende partisjonen på C: som inneholder windows xp med xp platen. Hvis du følger instruksene så formatere du bare med XP platen først, så opretter du partisjonen på nytt og så legger du inn XP. Lenke til kommentar
Stootsy Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 uuuu...jeg er trøtt....ignorer min post. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg føler jeg trenger mer info fra dere. Jeg er ikke så god på noen spesifike ting innen data. Kan dere fortelle litt mer nøye mens jeg prøver på det dere sa, og tester ut om jeg har fattet nok til å greie det, jeg har mine tvil... Takk for at dere gidder å hjelpe på denne tiden av døgnet Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Du setter i CD med windows XP på, så trykker du på en tast når du starter opp pcen så den booter til cd og ikke inn i windows. Så følger du instruksene som kommer opp, der står det hva du skal trykke på for å slette den partisjonen som windows ligger på. Når du har gjort denne så må du opprette en nye partisjon på det upartisjonerte området som du vil se dukke opp. Når du har opprettet en ny partisjon så må du formatere denne og når det er gjort så velger du den nye partisjonerte og formaterte partisjonen til å legge inn windwos xp på. Nå har ikke jeg i hodet hva du skal trykke på når du har bootet til cd platen, men det skal være greit å finne ut for det står godt forklart. Bare pass på hvis du har flere partisjoner at du ikke velger feil! Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Nå har ikke jeg i hodet hva du skal trykke på når du har bootet til cd platen, men det skal være greit å finne ut for det står godt forklart. Bare pass på hvis du har flere partisjoner at du ikke velger feil! Enter, F8, D, L, C, Enter, Enter tror jeg Uansett: du må boote direkte fra cdn. IKKE sette den i og velge å installere mens du er i windows, for da vil installasjonsfilene kopieres til den partisjonen windows allerede ligger på og du får ikke formatert Lenke til kommentar
QWERTY123123 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hæi! Driver å prøver på noe av det samme. Prøvde på en annen post, og ble henvist til å søke etter "format c:", noe som førte meg til denne posten! Har nå prøvd å starte opp PCen med CDen i og velge "Boot selection device: CD-ROM/DVD-Drive". Eneste som skjer da, er at den starter opp som vanlig! Skjønner ikke helt hva problemet er. Noen som vet hva det kan være og som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) under oppstarten vil du se at det står TRYKK EN TAST for å boote fra cd-rom, hvis man ikke trykker på en knapp så hopper den bare over og fortsetter og boote fra harddisk edit: kan jo også legge til at rekkefølgen er følgende når man skal velge hvor windows skal innstaleres 1. slett den gamle partisjonen der eksisterende windows installasjon ligger 2. da skal det gå ann å bare velge den slettede partisjonen, da får noen alternativer til formatering. Velg: quick format NTFS 3. hvis ikke det funker, så lag en ny partisjon først (den du sletta) og velg quick format NTFS 4. installer på din nye partisjon lykke til Endret 25. januar 2004 av Goodall Lenke til kommentar
QWERTY123123 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hm, prøvde en omstart, men kan ikke se jeg ser det kommer opp? Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 har du satt cd-rom som første boot devise? ikke at det skal ha så mye å si hvis du har en cd som kan bootes prøv og bare trykk litt på f.eks space fortløpende under oppstarten bare for å se om den da plutselig starter og boote fra cd-rom (dette kanske tidlig i oppstarten) hvis ikke det funker, så må jeg bare spørre, er det en orginal cd? f.eks når jeg lagde en kopi av min cd, siden jeg integrerte sp1 og la det ut på ny cd, så må man gjøre ting RIKTIG for at den skal bli boot bar, er liksom ikke bare og kopiere mappa med sp1 intergrert og brenne en link om hvordan det gjøres Lenke til kommentar
QWERTY123123 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Den er IKKE orginal, nei! BEKLAGER, burde sagt fra om det før. Skal iallefall prøve å gjøre som i linken din! Takk, takK! Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) legg godt merke til de innstilinger i NERO det er de som avgjør om den blir boot bar eller ikke!!!! Endret 25. januar 2004 av Goodall Lenke til kommentar
QWERTY123123 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Regner med at det er "Creating a Bootable CD" som jeg skal gjøre. Det står: Start to extract the boot loader from the original Windows XP CD. Using ISO Buster, select the "folder" Bootable CD, and right-click Microsoft Corporation.img. From the menu choose Extract Microsoft Corporation.img, and extract it to the folder on your hard drive where you have your Windows XP files (D:\XP-CD in my case). Finner ikke ut hvordan jeg velger folderen "Bootable CD" og jeg finner ikke noe sånt som Microsoft Corporation.img. Skjønner at jeg maser, men jeg skjønner jo det ikke! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 http://www.hardware.no/guider/partisjonere/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå