Gå til innhold

Red Hat 9.0 Server?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått installert Red Hat 9.0 på en liten pc her hjemme og har tenkt å la den stå som server for forskjellige saker. Det er 2 nettverkskort innstallert i den fra før av.

Jeg tenkte på DHCP server, DC Hub, FireWall, lokal HTTP server[bare for nettverket] og kontroll av Internett på denne boksen i første omgang. Slik jeg har forstått det skal dette være mulig?

Jeg har Telenor ADSL som skal deles til hele nettverket [vanligvis 2 pcer, snart 3, men også til LAN jeg arrangerer] og tenkte på en firewall som skulle kontrollere tilkoblingen. DHCP delen skulle dele ut IPer til nettverket [om jeg ikke har misforstått hele opplegget med DCHP :blush:], DC Hubben skal kjøres på nettverket og internett. Det blir nok bare linux boxen som kjører linux, resten blir Windows XP/64bit Edition, også ved LAN.

Krav: Sikkerheten skal være høy, men ikke så høy at jeg ikke kommer på nettverket/internett. :no: Det skal også være lett konfigurerbart.

Hvordan fikser jeg dette? Jeg har dessverre ingen erfaring med Linux/Red Hat fra før av, så jeg trenger en grundig forklaring/gjennomgåelse, slik at jeg også kanskje kan lære.

Hvordan skal jeg dele internett til nettverket? Modem til eth0, kabel fra eth1 til uplink på hubben? Vil alle tjenestene jeg har tenkt fungere da? :dontgetit:

Jeg har brukt YHub som DC hub til nå og dette har fungert utmerket. Finnes det andre lignende DC hubber til Linux? Jeg kan jo alltids kjøre YHub fra Windows PC'n, selv om jeg ikke har mest lyst til å kjøre det fra Linux boxen.

Beklager om dette er tatt opp fra før av, men jeg tror ikke det er mange med samme problemstilling. :roll:

Takk til de som kan/vil svare! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fedora har jeg allerede lastet ned, men ikke brent ut enda.

Er det slik at ClarkConnect er lettere å sette opp enn Red Hat/Fedora, så gjør jeg helst det i begynnelsen og kommer heller tilbake til en annen distro når jeg får en trang til å teste noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...