Gå til innhold

Din fremtids maskin

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av en tråd jeg leste tidligere i dag.

Tråden var om en som hedde funnet frem en 15 år gammel 486.

Og hvor mye som hadde skjedd utviklingsmessig på datamarkedet.

Alle vet at utviklingen går lynkjapt og det er veldig vanskelig å følge med overalt.

Men selv Moores lov må vel gi tapt (hvis den ikke allerede har gjort det på visse områder). Dette er ikke poenget mitt, så la vær og kommentér denne delen.

Poenget mitt er at du skal få lov til å beskrive din maskin i år 2020.

Fortell oss om ytelse, utseende oppbygning osv...

Her er det lov til å bruke fantasien.

Husk at en datamaskin i år 2020 ikke bør være bygd på samme måte som den datamaskinen vi kjenner i dag. Det er ikke sikkert det er noe som heter Harddisk.

Kanskje putter vi inn en liten krystall som lagrer det det måtte være, skrevet inn med lydvibrasjoner på en hastighet på 10Gb/s.... Kanskje den samme krystallen også fungerer som dataens skjerm og ved hjelp av en laserstråle sender ut all informasjon som et hollogram. Kanskje lydkortet på denne maskinen er så fantastisk at det kan forandre svingningene i luften ikke bare til hørbar lyd, men også forandre tettheten, slik at det samme hollogrammet blir følbart...

Altså. Bruk fantasien.

PS: Når blir det vanlig med "porter" i bakhodet slik at alle kan kobles opp mot en global virituell verden... Litt Matrix kanskje, men allikevell ikke usansynlig.

Skremmende eller facinerende? :wow:

Print gjerne ut denne tråden når den er full av idéer og les den i år 2020.

La oss nå få lese om din maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Briller blir arvtakeren til vanlige monitorer.

Maskinene står på døgnet rundt for å overvåke ditt og datt.

Alt er trådlaust

Ghz, mhz osv er ute av dansen og erstattet med andre finurligheter.

Produsentene lager eigne produkter som passer til deiras produkter. Dvs at du ikkje kan ta ein hvilken som helst del og sette den på f.eks eit hovedkort.

Maskinene blir meir kompakte og alt blir integrert i eit kretskort. Maskina fungerer som ei interaktiv avis som oppdateres døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Microsoft har fusjonert med Intel, Dell og Sony. Sammen har de tatt over all produksjon av datamaskiner, trådløse enheter og programmvare. De har et eget internettsystem med innhold kontrollert og i hovedsak produsert av sine egne datterselskaper. Selve datamaskinen er en boks som kun har utgang for strøm ,alt annet er trådløst. Det er forbudt ved lov å forsøke ög åpne denne boksen for å modifisere den. Boksen gir 100% realistisk grafikk på spill, kan kombineres med 3D briller eller hologram, for den ultimate spillopplevelse kan man ta på seg en drakt som gjør at du kan føle ting som skjer i spill og filmer. Alle produkter fra spill til film og nyhetskanaler er gjennomsyret av produktplassering og reklame.

Det finnes fremdeles et alternativt og relativt fritt internett, som går på gammel maskinvare produsert før MS tok over all hardwareproduksjon, drevet av linux basert freeware. Det forgår en heftig debatt om yttringsfrihet og fri informasjonsflyt men som alltid vil kapitalen vinne til slutt. :mad:

Lenke til kommentar

vi vil ha handhelds som ser ut som lapper; 3 lag, batteri lag, kretslag, skjermlag

den teorien om plugg i bakhode tror jeg på, leste noe om at de faktisk har fått dette til allerede nå på aper, de venter på tillatelse til å prøve på mennesker

dette vil selvfølgelig gi uante muligheter opplevelses messig, total innlevelse i spill osv

vi vil også mest sannsynligvis ha en ny "co-cpu", quantum-cpu eller såkalt parallel cpu som tar seg av alle tyngre regne oppgaver, kryptering osv.

antar også at holoskjermer vil bli realitet, og maskiner ikke større enn en fyrstikk eske med både innebygget prosjekter og prosjektert tastatur/styre-enhet

de fleste av disse teknologiene har vi allerede i dag, i hvertfall på forskningsbenken, er bare et tidsspørsmål før de blir masseprodusert, og folk finner på nye muligheter med de

:)

Lenke til kommentar

Design har blitt mye viktigere. Ser for meg et par sexye godbiter fra Apple i 2020. Dessuten har så og si alt godt over til trådløs teknologi, og alt har blitt mer og mer kompakt. *Mest mulig stæsj på minst mulig plass*. OLED og andre nye teknologier har forlengst tatt over :thumbup:

Lenke til kommentar
Ble inspirert av en tråd jeg leste tidligere i dag.

Tråden var om en som hedde funnet frem en 15 år gammel 486.

Og hvor mye som hadde skjedd utviklingsmessig på datamarkedet.

Alle vet at utviklingen går lynkjapt og det er veldig vanskelig å følge med overalt.

Men selv Moores lov må vel gi tapt (hvis den ikke allerede har gjort det på visse områder). Dette er ikke poenget mitt, så la vær og kommentér denne delen.

Poenget mitt er at du skal få lov til å beskrive din maskin i år 2020.

Fortell oss om ytelse, utseende oppbygning osv...

Her er det lov til å bruke fantasien.

Husk at en datamaskin i år 2020 ikke bør være bygd på samme måte som den datamaskinen vi kjenner i dag. Det er ikke sikkert det er noe som heter Harddisk.

Kanskje putter vi inn en liten krystall som lagrer det det måtte være, skrevet inn med lydvibrasjoner på en hastighet på 10Gb/s.... Kanskje den samme krystallen også fungerer som dataens skjerm og ved hjelp av en laserstråle sender ut all informasjon som et hollogram. Kanskje lydkortet på denne maskinen er så fantastisk at det kan forandre svingningene i luften ikke bare til hørbar lyd, men også forandre tettheten, slik at det samme hollogrammet blir følbart...

Altså. Bruk fantasien.

PS: Når blir det vanlig med "porter" i bakhodet slik at alle kan kobles opp mot en global virituell verden... Litt Matrix kanskje, men allikevell ikke usansynlig.

Skremmende eller facinerende? :wow:

Print gjerne ut denne tråden når den er full av idéer og les den i år 2020.

La oss nå få lese om din maskin.

Meget interresant tråd dette, Håper at maskinen du beslriver en gang blir til vikelighet. vet ikke hva jeg skulle brukt den til hehe men det tar jeg som det kommer. :yes: hmm kansje jeg bor på månen da :p hvem vet egentlig. Hvis teknologien utvikler seg i samme hastighet som den hittil har gjort da må det jo skje mye spenneder på de 16 åra som er igjen til 2020. :thumbup: Gleder meg faktisk :cool:

Lenke til kommentar
Har litt troen på det der med implantering i hjernen. Hvis de satser på å få det til for personer med funksjonshemninger innen 2007, klarer de sikkert å lage til en "underholdnings"-variant innen 13 år senere.. Har troen på Gi-Fi plugg i hjernen ;)

Tenk om man blir hacket da :scared:

Lenke til kommentar
Har litt troen på det der med implantering i hjernen. Hvis de satser på å få det til for personer med funksjonshemninger innen 2007, klarer de sikkert å lage til en "underholdnings"-variant innen 13 år senere.. Har troen på Gi-Fi plugg i hjernen ;)

Tenk om man blir hacket da :scared:

urk, ser for meg hacking i hjenesytemet kan bli en mulighet dette, men ikke noe problem :roll: det er sikkert bare til å formatere super driven på 2 TB og instalere nytt os hehe.

Til noe annet, jeg så et program på discovery engang det var et ektepar som hadde fått instalert noe i skallen som faktisk gjorde at de kunn vite hva den andre tenkte osv. Hadde hvært fett om noen kunne prøve å finne hvilket program det faktisk hvar, hvil gjerne se det igjen nå.

Håper noen her har sett det samme proggrammet så folk ikke tror jeg er tett i pappen heheh :D

Lenke til kommentar

Merkelig med det. Men vitenskapens og oppfinnelsens verden tar nye veier som vi overhode ikke kan tenke oss i dag. Husker et Illustrert Vitenskap fra ca. midten av 80 tallet. En stor artikkel om hvordan en vitenskapsgruppe mente verden ville se ut i begynnelsen av år 2000, mao. hvordan vi lever i dag.

Her er et par av spådommene: Aper har så vidt begynt å jobbe, vi har mao lært opp aper til å jobbe i enkle industrielle foretak. Mannen kan føde barn ved å lage og implementere en falsk livmor i buken på en mann, kvinner er mao overflødige. Kjøtt som er ”dyrket” frem (på nesten samme måte som vi dyrker planter), vil være i salg. Vi har kolonisert månen og har vært på mars. Datamaskiner styrer bilene våre, det er omtrent umulig å krasje. Vi har så vidt begynt å se private kjøretøy som ikke bruker hjul. Datahjernen/prosessoren er delvis erstattet av levende celler.

Ingenting av dette har vi sett, dessverre. I denne artikkelen var det ingen som nevnte mobilens inntog i menneskehetens verden og alt den har betydd. Det var heller ingen som forutså betydningen av et fellers kommunikasjons nettverk (som internett).

Men uansett, vi lever i en utrolig spennende tid. Utviklingen på det teknologiske plan skjer i rakett fart. Tror det nesten er totalt umulig å forutse hvilken vei dataverdenen vil ta. Men jeg kan jo selv komme med en liten ønskelite. Tror først og fremst at den trådløse verdenen vil eksplodere. Vi vil kunne kommunisere med alle dingser som har strøm tilført på en eller annen måte. Kjøleskap, kaffetrakter, bilen, osv osv. Mobilen vil utvikles enormt. Tror mobilen vil bli enda mer dominerende i vår kommunikasjons verden en den er i dag, mye mer en vi i vår villeste fantasi kan ane. Har selv ikke så stor tro på at vi vil få en databrikke implementert i hode med det første, tror heller vi kommer til å kommunisere med datamaskinen via stemmen.

Gleder meg til fremtiden :)

Rune.

Lenke til kommentar

Her er mykje preik om (for oss i dag) usannsynlege ting.

Ca. 15 år fram i tid. OK, tenk ca. 15 år tilbake i tid. 1989, kva fantes då? Ganske mykje! Grafiske brukergrensesnitt, LCD-skjermar, internett, videoredigering, etc.

Kva er nytt i dag i forhold til for 15 år sidan? Maskinvaren er blitt meir effektiv og mykje billegare. Vi utnytter ALLE overnevnte teknologiar i langt større grad.

Eg trur integreringa kjem til å halde fram, men også tilpassinga vert ivaretatt. Altså får du ein full pc i "mobilstørrelse" men også som i dag med "ATX2"-standard.

Det vert truleg terminalar som du kan logge deg på ved hjelp av fingeravtrykk, iris, etc og få opp samme skjermbilde om du er heime, jobb eller på farten. Pålogginga er universell, og du slepp å hugse passord uansett kvar du ferdast.

Eg har trua på cpu-ar i klassen 30 GHz. Harddiskane er erstatta med ein form for minnekort, det vil seie at det ikkje lenger finst bevegelige delar i ein pc (kanskje vifter?). Det er kaos i "lufta", som gjer at trådlaus kommunikasjon framleis ikkje er pålitelig nok til å stole på, altså er store delar av nettstrukturen framleis basert på kablar. Dei fleste kllientar nytter trådlaus teknologi i klassen effektivt 100Mb/s.

Medan avisene og radioane har gått over til nett dei føregåande 15 årene, har det denne perioden vore ein stor overgang for TV-selskap å gå den same vegen. NRK si lisensordning om at "har du TV må du betale" er i ferd med å forsvinne til fordel for at "har du betalt lisens, får du tilgang til NRK via nett". TV2 og andre slit økonomisk fordi alle har "spoleknapp" forbi reklamepausar via digital tuner. Dei må i større grad satse på produktplassering, etc.

OK, litt rotete, men berre nokre tankar.

Lenke til kommentar
Her er mykje preik om (for oss i dag) usannsynlege ting.

Ca. 15 år fram i tid. OK, tenk ca. 15 år tilbake i tid. 1989, kva fantes då? Ganske mykje! Grafiske brukergrensesnitt, LCD-skjermar, internett, videoredigering, etc.

Kva er nytt i dag i forhold til for 15 år sidan? Maskinvaren er blitt meir effektiv og mykje billegare. Vi utnytter ALLE overnevnte teknologiar i langt større grad.

Eg trur integreringa kjem til å halde fram, men også tilpassinga vert ivaretatt. Altså får du ein full pc i "mobilstørrelse" men også som i dag med "ATX2"-standard.

Det vert truleg terminalar som du kan logge deg på ved hjelp av fingeravtrykk, iris, etc og få opp samme skjermbilde om du er heime, jobb eller på farten. Pålogginga er universell, og du slepp å hugse passord uansett kvar du ferdast.

Eg har trua på cpu-ar i klassen 30 GHz. Harddiskane er erstatta med ein form for minnekort, det vil seie at det ikkje lenger finst bevegelige delar i ein pc (kanskje vifter?). Det er kaos i "lufta", som gjer at trådlaus kommunikasjon framleis ikkje er pålitelig nok til å stole på, altså er store delar av nettstrukturen framleis basert på kablar. Dei fleste kllientar nytter trådlaus teknologi i klassen effektivt 100Mb/s.

Medan avisene og radioane har gått over til nett dei føregåande 15 årene, har det denne perioden vore ein stor overgang for TV-selskap å gå den same vegen. NRK si lisensordning om at "har du TV må du betale" er i ferd med å forsvinne til fordel for at "har du betalt lisens, får du tilgang til NRK via nett". TV2 og andre slit økonomisk fordi alle har "spoleknapp" forbi reklamepausar via digital tuner. Dei må i større grad satse på produktplassering, etc.

OK, litt rotete, men berre nokre tankar.

Enig, men husk at utviklingen vil jo skje mye raskere nå som teknologien ligger på et litt annet plan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...