Nicklas Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Hei Jeg lurte på hvordan man lager enkle spill i c++. Har dere eventuelt en link til en side eller noe ? Hilsen meg -Håper på mange svar- Lenke til kommentar
moesen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hei Jeg lurte på hvordan man lager enkle spill i c++. Har dere eventuelt en link til en side eller noe ? Hilsen meg -Håper på mange svar- Enkle spill lages som regel i flash eller Java Skjønner ikke helt hva du mener med enkle spille men? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 som f.eks snake og sånt.. de er kansje ikke enkle å lage noen av de men i forhold til andre så er de vel lette å lage .. men går det ikke ann å lage spill i c++ da ? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Jah, ser det ikke ENKELT ut så vet ikke jeg Minner meg om datatimene på skolen når vi skulle lage det berømte "hello world" programmet i Assembler. Måtte skrive 20 linjer med kode og hardware-adresser bare for å printe "hello world!" på skjermen. Mens i Basic bruker man ei linje kode Endret 25. januar 2004 av Bitex Lenke til kommentar
MRN Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Den koden var veldig godt strukturert, synes jeg. Var nesten sånn at jeg forsto det. Bare et spørsmål. Hvordan hadde den koden sett ut i Java? Bedre, dårligere? Har bare hørt at Java "overdriver" (fordi den må) bruk av objekter og må vandre gjennom alle for å få gjort noe. Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 bruk edit neste gang... ontopic: for en absolut nybegynner, hva slags progran bør man da bruke for og lage nybegynner spill? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Det går absolutt an å lage spill i C++. Alt fra et simpelt tekst-modus-spill der du f.eks. skal gjette et tall (10-20 linjer kode?), til en kompleks flysimulator e.l. (for eksempel Jane's F-15). C++ kan brukes til praktisk talt alt. Da jeg først lærte meg C++, hadde jeg veldig lyst til å programmere et spill. Jeg fikk et tips om at et enkelt tre-på-rad-spill sannsynligvis ikke ville være noe stort problem å lage. Så jeg satte meg ned, programmerte, og etterhvert hadde jeg lagd et tre på rad-spill for konsollet i Windows. Senere lærte jeg SDL, og da porta jeg spillet mitt, som jeg ga det originale navnet Tictac, til SDL. Det hele ga meg litt praktisk bruk av C++ mens jeg lærte det, det ga meg praktisk bruk av SDL, og det var et morsomt prosjekt. Er forresten helt enig i at Java er et ######. Java er 100% objekt-orientert, noe som betyr at alt er objekter / klasser. Kjipt, spør du meg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Er forresten helt enig i at Java er et ######. Java er 100% objekt-orientert, noe som betyr at alt er objekter / klasser. Kjipt, spør du meg. Det samme gjelder c#, er det ikke så?? Allikevel synes jeg at c# ser bedre ut enn Java.... Lenke til kommentar
Master.NET Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) noen som har en "ready-to-compile" kode til et enkelt spill? f.eks, Snake.... (får ikke kompilert koden ovenfor...) EDIT: til Windows.... Endret 26. januar 2004 av Master.NET Lenke til kommentar
moesen Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 noen som har en "ready-to-compile" kode til et enkelt spill? f.eks, Snake.... (får ikke kompilert koden ovenfor...) EDIT: til Windows.... Snake... #include <stdlib.h> #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <dos.h> #include <time.h> #include <math.h> static int snake[300][2] , food[30][2] , screen[81][51],i,j,k; static int headx,heady,foodx,foody,level,tail,tailx,taily; char key,dir; main() { textmode(C4350); textbackground(0); clrscr(); randomize(); level=0; goto jump; printf(" Thousands year ago there was snake...'techkiton' \n"); delay(2000); printf (" she was trying to defeat 'abacatrus' the evil snake. \n"); delay(2000); printf (" We have learned about 'techkiton' from history books..\n"); delay(2000); printf (".. an ancient snake...\n"); delay(2000); printf (" But things can repeat in history.....\n"); delay(2000); printf ("IT IS YOUR TURN NOW !\n"); delay(2000); getch(); jump: for (i=1; i<=80; i++) for (j=1; j<=48; j++) if ((random(level)+i*j)%14==1 && random(3)==1 ) screen[i][j]=1; else screen[i][j]=0; //barrier walls for (i=1; i<=80; i++) screen[i][1]=1; for (i=1; i<=80; i++) screen[i][49]=1; for (i=1; i<=49; i++) screen[1][i]=1; for (i=1; i<=49; i++) screen[80][i]=1; for (i=1; i<=80; i++) for (j=1; j<=49; j++) if (screen[i][j]==1) { gotoxy(i,j); printf("Û");delay(1); } crash: tail=0; dir='x'; do{ headx=random(80)+1; heady=random(48)+1; snake[0][0]=headx; snake[0][1]=heady;} while (screen[headx][heady]==1); for (i=2; i<=79; i++) for (j=2; j<=48; j++) if (screen[i][j]==1) { textcolor(6);gotoxy(i,j); cprintf("Û");delay(1); } else { textcolor(16); gotoxy(i,j); cprintf("Û"); } for (i=0; i<30; i++) do{ foodx=random(78)+2; foody=random(47)+2; food[i][0]=foodx; food[i][1]=foody;} while (screen[foodx][foody]==1 || (foodx==headx && foody==heady) ); textcolor(14); for (i=1; i<30; i++) { foodx=food[i][0]; foody=food[i][1]; gotoxy(foodx,foody); if (food[i][0]!=0) cprintf("$"); } main_loop: { tailx=snake[tail][0]; taily=snake[tail][1]; } if (tail!=0) { for (i=tail; i>0; i--) {snake[i][0]=snake[i-1][0]; snake[i][1]=snake[i-1][1]; } } if (tailx!=0 && taily!=0) { gotoxy(tailx,taily); printf(" "); } / switch (dir) { case 'u': if (heady>1) heady-=1; snake[0][1]=heady;break; case 'd' : if (heady<49) heady+=1; snake[0][1]=heady;break; case 'l': if (headx>1) headx-=1; snake[0][0]=headx;break; case 'r' : if (headx<80) headx+=1; snake[0][0]=headx;break; case 'p': dir='p'; while (!kbhit());break; } if (screen[headx][heady]==1) { textcolor(5); gotoxy(25,25);cprintf(" CRAHSHED ! Hit space.. ");while(getch()!=32);goto crash;} for (i=1;i<=tail;i++) if (headx==snake[i][0] && heady==snake[i][1]) {textcolor(5); gotoxy(25,25);cprintf(" CRAHSHED ! Hit space.. ");while(getch()!=32);goto crash; } for (i=1; i<30; i++) { foodx=food[i][0]; foody=food[i][1]; if (headx==foodx && heady==foody && food[i][0]!=0) { //ok it ate a dollar food[i][0]=0; tail+=5; } } textcolor(9); for (i=0; i<=tail;i++) if (snake[i][0]!=0 && snake[i][1]!=0) { gotoxy(snake[i][0],snake[i][1]); cprintf("Û"); } delay(100); if (kbhit()) { key=getch(); switch (key) { //up case 72: if (dir!='d') dir='u';break; //down case 80: if (dir!='u') dir='d';break; //left case 75: if (dir!='r') dir='l';break; //right case 77: if (dir!='l') dir='r';break; //pause case 'p':dir='p';break; //exit case 27: exit(0); break; } } goto main_loop; getch(); } Lenke til kommentar
smetho Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Er forresten helt enig i at Java er et ######. Java er 100% objekt-orientert, noe som betyr at alt er objekter / klasser. Kjipt, spør du meg. Kan noen si meg hva som er galt med objekter? Når en programmerer OO så er det liksom cluet. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 noen som har en "ready-to-compile" kode til et enkelt spill? f.eks, Snake.... (får ikke kompilert koden ovenfor...) EDIT: til Windows.... Snake... blah Jeg copyer den i main.cpp og skriver 'cd C:\MinGW' og 'C:\MinGW\bin\g++ main.cpp -o main.exe' men det kommer det kommer bare masse errorer nedover vinduet! Er det bare meg som ikke har skjønt dette helt? Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) i "The Games Factory" eller "Klik & Play", kan du lage spill VEDLIg enkelt, da! www.clickteam.com men det er ikke avansert da.. du får noe dritt ut av det du lager. Men er jo gøy og prøve Endret 31. januar 2004 av DiskSpace10GB Lenke til kommentar
Sugx Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 www.gamedev.net 4 all your needs Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) noen som har en "ready-to-compile" kode til et enkelt spill? f.eks, Snake.... (får ikke kompilert koden ovenfor...) EDIT: til Windows.... Snake... blah Jeg copyer den i main.cpp og skriver 'cd C:\MinGW' og 'C:\MinGW\bin\g++ main.cpp -o main.exe' men det kommer det kommer bare masse errorer nedover vinduet! Er det bare meg som ikke har skjønt dette helt? Ikke noe nytt, funka ikke her heller. {´icrap´ @ ´oygard´:~/c}[02:37 PM]$ gcc -o test test.c test.c:3:19: conio.h: No such file or directory test.c:4:17: dos.h: No such file or directory test.c: In function `main': test.c:15: error: `C4350' undeclared (first use in this function) test.c:15: error: (Each undeclared identifier is reported only once test.c:15: error: for each function it appears in.) test.c:39: error: too many arguments to function `random' test.c:39: error: too many arguments to function `random' test.c:39: error: parse error at end of input Endret 1. februar 2004 av iCrap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå