[email protected] Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Hei.. Jeg programmere i ms access store databaser, med koding i vbasic... Lurer på en ting, når jeg splitter omm en access fil(mdb) eks: fil tables.mdb inneholder tabeller, hoved.mdb inneholder forsm og alt, og tabellan er linket FRA tables.mdb Men vis jeg flytter tables.mdb til en annen mappe på maskinen så finner ikke hoved.mdb filen den.. Hva kan gjøres slik at filen er linket til filen uanset kor den blir flyttet hen.. ?? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Det kan kan du nok ikke desverre.. kansje du kan lage en søke funksjon eller noe sånt, men skrive link som fører til alle steder på maskina funker ikke. Du kan skrive bare dinfil.mbl sånn at den finner fila hvis begge er i samma mappe, men det vet du vel kansje.. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Kanksje du kunne laget en HARD-LINK til databasen i f.eks Windows mappen. Da kan brukeren flytte databasen til hvor han vil innenfor den gjeldene partisjonen og likevel vil hoved.mdb vil finne den. For å lage en hard-link kan du enten laste ned et program fra denne siden, eller legge til koder i access hoved.mdb filen som automatisk lager en hard-link når den ikke eksisterer. Jeg har imidlertid ikke Access så jeg vet ikke eksakt hva du skal skrive, men noe sånt blir det: Deklarerings kode (i begynnelsen, eller etter Option Explicit) Private Declare Function CreateHardLink Lib "kernel32.dll" Alias "CreateHardLinkA" (ByVal lpFileName As String, ByVal lpExistingFileName As String, ByRef lpSecurityAttributes As Any) As Long Når databasen starter: Dim sPath$ sPath = Mid(CurrentProject.Path, 1, InStr(1, CurrentProject.Path, "\")) If Dir(sPath) = "" Then CreateHardLink sPath, CurrentProject.FullName, ByVal 0& Filen vil nå også kunne nås i f.eks C:\tables.mdb. Dette blir da på en måte dens alias og all skriving, endring vil i virkeligheten bli utført på filen linken peker på. Synes du at C: roota ikke er noen særlig god sti å plassere linken på legger du bare til f.eks & "WINDOWS/DatabaseAlias/" i slutten av settningen som begynner med sPath. Endret 25. januar 2004 av aadnk Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Hei. takker for svarer.. jeg må si den coden ble litt tung å bruke, det programmet var i seg sjøl grei. Men det skal være slik at man behøver ikke gjøre noe for å finne filen.. når jeg splitter opp en access fil på min maskin. så vet hoved filet hvor de linkede tablene kommer fra. men dersom jeg installerer access filen på en annen maskin og ikke i samme katalog, så vil ikke jeg kunne finne den filen som inneholder tabelenen. litt tongt å forklare. men uansett for filene flyttes/installeres så skal den filen som har linkede tabeler kunne automatisk finne filene med tabelene.. da blir det koding.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå