DanThaMan Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det er Magic.. konge Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vi kommer til å si: HAHA, i 2004 hadde vi bare 1gb RAM HAHAHAH, at de pc'ene ideheletatt klarte å regne 1+1 er helt utrolig! Du får virkelig 1gb og høres så lite ut.. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 He, he! Artig med litt mimring! Min første "skikkelige" PC var en 286 på 10Mhz med 1MB minne og 10MB harddisk. Skjermen var sort/grønn (ikke fargeskjerm), men jeg hadde 3,5" diskettstasjon Fikk også en Commodore PCIII, en 286, 12Mhz med 40MB harddisk, 1MB minne og fargeskjerm. Denne fungerer faktisk fint i dag, og mine foreldre bruker denne til å spille en del eldre spill på. (om noen husker spill som Cosmo og Paranoid) Noen nevnte tidligere turbo-knappen på 386 og 486 maskiner. Denne skal alltid stå inne om man skal ha den oppgitte hastigheten (en del av disse maskinene hadde også et kuult LCD display som viste hastigheten.) Om man slår av turboen så synker hastigheten til 12Mhz. Grunnen til dette er at en del spill (f.eks. Pacman) var programmert slik at de fulgte hastigheten til maskinen. Tenk deg å spille Pacman på 25Mhz, da gikk alle figurene dobbelt så kjapt og man røk fort ut. Det var forresten kjempegøy å komme bort i denne knappen når man hadde spillturneringer med kompiser (forløpere til LAN) for å ødelegge for de På den tiden (før MS DOS 6.0 kom med Memmaker) var det også stor sport i å få mest mulig ut av de 640KB base minne man hadde. Jo mer man klarte å frigjøre (flytte til høyminne område, he, he) jo råere spill klarte man å spille. Husker jeg var en mester i å tweake config.sys og autoexec.bat De som var litt "pingler" brukte programmer som Quemm386 for å gjøre dette. Når jeg fikk en 486DX33 med 8MB minne og 240MB harddisk var det råeste spillet en flysimulator som heter Strike Commander (ca. 1994), og der måtte det mye tweaking til for å i det hele tatt få det til å funke. Høsten 1993 (tror jeg) kom også første utgave av Doom (lastet ned fra en BBS i USA). Husker vi satt med en rekke 486SX25 på skolen og spilte over nettverk i informatikk-timene (faktisk med lærerens velsignelse). Råkuult. Arcade Lenke til kommentar
Grobo Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 på min skikkelige pc hadde jeg 0.8x cd rom. Jeg tror også at det kommer til å gå på optisk. Lenke til kommentar
Datafyr Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 He-he, mimting er gøy ! Husker at en 4MB simm kostet 1600,- i 1995.. Og Conner-disker var markedets beste, og størrelsene var ca 120MB. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) ville bare skrive dette inn i forumet som en tankevekker. Pc-en er altså fra 1989 og har 1000 ganger så lite ram som den pc-en jeg sitter å skriver dette på. Hei, En tankevekker: 486 var ikke til salgs i 1989 !! Mvh Kimmer Intel disagrees http://www.intel.com/intel/intelis/museum/...cro/hof/486.htm Endret 25. januar 2004 av Spaz Lenke til kommentar
sparks Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 En ganske syk tange spør du meg. En ganske syk tanke? En syk tanke at det kan være 1000 ganger så mye minne i pcene om 15 år? Vokn opp gutt.. Dette er en syk verden, det er ikke en syk tanke.. Lenke til kommentar
gotark Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 haha. Jeg hadde en Commodore 128, mens kammeratene på andre sida gata hadde "bare" Commodore 64. Ikke bare var min bedre, men den var jo mye penere å se på. Ready load"$",8 Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Husker jeg oppgraderte min Olivetti 486SXII (mye dårligere en DX) 50MHz med 4 ekstra MB RAM (fra 4 til 8) for å spille Worms ... kostet meg en tusenlapp i 1996! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 haha. Jeg hadde en Commodore 128, mens kammeratene på andre sida gata hadde "bare" Commodore 64. Ikke bare var min bedre, men den var jo mye penere å se på. Ready load"$",8 Eh ... hadde og C 128D (innebygd diskettstasjon) som kunne "pakkes" til en koffert (veide drit mye) ... men den ble bare brukt i C64 "modus" .... og var vel strengt tatt ikke bedre da? Lenke til kommentar
gotark Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 joda. min ble også mest brukt i 64 modus, så merka ikke så mye til det. Koffet, hmm, min var ganske "low-profile" http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=96 sånn så den ut. CPU 8502 + Zilog Z80 SPEED 1/2 mHz (for the 8510), 1.022 MHz (for C64 mode) COPROCESSOR SID (sound) & VIC-II (video) RAM 128 KB (expandable to VRAM 16 KB Are you keeping up with the commodore? `cause the commodore is keeping up with you! reklame fra 1983. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg har fortsatt en slik 1mb brikke som en gang satt på pappas 386. Den ble så videreført til mitt enorme SoundBlaster ISA-kort. Lenke til kommentar
JMW Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Tviler sterkt på at vi kommer til å se 10TB harddisker før om lenge.Greit nok at utviklingen går fort,men det støtes stadig på flere problemer etterhvert som teknologien blir mer avansert,bare se på CPU siden,nå har jo Moores lov blitt brutt f.eks. Og 100GB RAM høres ekstremt usannsynlig ut,selv om 10-15 år. Tror nok at det er lettere å lage RAM med 1000 ganger så stor kapasistet som en 1MB brikke,enn 1000 ganger så stor kapasitet som en 1GB brikke. EDIT:Mener selvfølgelig på den siste der mulighetene for å klare å 1000 doble kapasiteten utifra en 1MB og 1GB brikke. 15 år er lenge...iallefall i denne bransjen... Men som en annen sa før her...den som lever, får se... Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) hirr.. jeg husker forsatt min første pc .. en god, gammel 386'er med 2 mb minne og en 60mb harddisk, med en medfølgende 14," skjerm. helt utrolig at man faktisk betalte 18.000-19.000 for det dengang, tenker jeg. Men evolusjon er evolusjon, sant? RAMPAGE var verdens feteste spill, btw. Edit: leif Endret 25. januar 2004 av rasgar Lenke til kommentar
tbend Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Men det har ikke gått så fort det siste året egentlig.... Radeon 9800, Extreme edition, Amd 64 og Ge force Fx..... Prisene har gått ned... og nye produkter er på tur inn... den som venter får se på neste års utvikling.. Lenke til kommentar
beddda Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) har fått en del tilbakeblikk ved å lese denne tråden gikk selv på ungdomskolen i disse tider og var selv borti disse "monsterene" av noen maskiner. halvparten av maskinene på skolen hadde ikke hardisk eller fargeskjerm heller så de måtte bootes fra disk hver gang. de andre hadde vel 20MB harddisk og 4 fargers skjerm. Det som "toppe heile driden" er at vi i dag har (og i manger år har hatt) mobiltelefoner som er disse maskinene langt overlegne det er ingen som har nevnt den fantastiske Tiki-100 maskienen som rocket vil med doble diskettstasjoner og maskin/tastatur i ett enda. her er en link (som gotark postet lenger oppe) http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=734 Endret 26. januar 2004 av beddda Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 det er ingen som har nevnt den fantastiske Tiki-100 maskienen som rocket vil med doble diskettstasjoner og maskin/tastatur i ett enda. her er en link (som gotark postet lenger oppe) http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=734 Husker at den hadde en knapp som det stod "hjelp" på Lenke til kommentar
capy Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 hmm... den Tiki maskinen har jeg da spillt "mons og marte" (eller hva det nå het) på.. det regneprogrammet dere vet.. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Selv så hadde jeg den fantastiske Sharp700. Alt i et maskin med kassetspiller. Faktisk så var det mange bra spill på den. Slike spill som senere ble 'kjente' på C64... Tillverkningsår: 1983 CPU: Z80A, 4 MHZ RAM: 64K (37K åtkomligt) ROM: 6K Interface: TV, Expansionsport, Kassett 1200 baud (inbyggd) Grafik: 40 x 25 tkn/rad, 8 färger Språk: BASIC på kassettband Övriga Språk: Monitor, Pascal Tillbehör: Skrivare Bilde av herligheten http://www.fortunecity.com/skyscraper/babb.../SharpMZ700.JPG Her kan du gå på museum... http://biphome.spray.se/peter.kiefer/index.html Endret 26. januar 2004 av Blacki Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå