Gå til innhold

HP 945 vs Olympus c-750, eller andre tips.

Anbefalte innlegg

Hei

HP virker bra, i Lyd og bilde får det suverene kritikker. på a kamera ser jeg at de er mer profesjonelle i kritikken, er det til det beste for ordinære brukere? kan bli mer forvirret. uansett meget bra side dette.

Digital blitz virker supert på HP

Trenger hjelp til å velge kamera. skal legge meg på ca 5000,- har også sett på canon g5. trenger bilde kvalitet og bra optisk zom. ellers åpen for det meste.

Størrelse og design? ikke sikker!

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... som du kanskje har fått med deg hvis du har lest noen av inleggene mine i det siste, så har jeg nettopp kjøpt C-750. Dette er et glimrende kamera! Den digitale blitsen på HP sitt virker jo grei, men jeg gikk for C-750 og angrer ikke. I tilegg så har jeg kjøpt CLA-4 (adapterring) og TCON-17 (Teleconverter 1,7X). Det skulle løse zoom "problemet" .... se litt rundt på forumet her, det er MANGE som anbefaler C-750.

Lenke til kommentar

Anbefaler også meget varmt å gå for C-750, brennvarmt, faktisk. Utrolig bra kamera med en meget kraftig og lyssterk zoom. Mengder av manuelle muligheter for den litt erfarne, men samtidig virker jo fullautomatikken også glimrende i de fleste "normale" tilfeller, hvilket gjør at "selv mor" kan driste seg til å bruke det innimellom uten at man bør bekymre seg for innstillinger. Så kan man jo lære seg de avanserte mulighetene etterhvert. Det eneste jeg savner er hjelpelampe for fokusering i mørke, der kommer den til kort, men på den annen side går det som regel greit å bruke manuell fokusering. Det klarte vi jo i gamle dager med analoge kamera.

Se testbilder på www.manskow.net/kameratest, samt en del på www.manskow.net/galleri.

Lenke til kommentar

hei

takk for innlegg

sett på galleriet her på akamera.

c750 virker utrolig lyssterk. bildene er mer klare en HP 945 sine. Noen som

kan kommentere det? er ikke HP sine bilder tatt med digital blits? eller

er bare bildene slik?

Håkon

Lenke til kommentar

Har nettopp fått mitt HP 945 kamera og anbefaler det på det varmeste !!! Lettfattelige menyer, godt å holde i, flotte bilder - supert! Den digitale blitzen har jeg foreløpig bare brukt utendørs, og den gir megabra bilder!!! Har hørt mange som mener menyene på Olympus er vanskelige å sette seg inn i - på HP trengte jeg ikke engang å åpne bruksanvisningen for å skjønne hvor og hva i menyene...noe å tenke på, synes jeg !!! Velg HP!

Lenke til kommentar
Har hørt mange som mener menyene på Olympus er vanskelige å sette seg inn i - på HP trengte jeg ikke engang å åpne bruksanvisningen for å skjønne hvor og hva i menyene...noe å tenke på, synes jeg !!!

Vel; Beklager at jeg sier det og det er ikke meningen å fornærme noen, men de som påstår at menyen på Olympus C-750 er vanskelig å forstå ... eh.... Snakker om tekniske genier... Tipper de ikke en gang vet opp og ned på en fjernkontroll. De menyene er jo så enkle som det går an å bli. Hadde det stått "@£$*" i stedet for "ISO" når du skal velge ISO, så ok, men heldigvis så står det nå "ISO" og ikke "@£$*".

Når jeg skal velge kamera, så ser jeg ikke på ting som menyer; jeg ser heller på valgene en faktisk kan ta, mulighetene, og kvaliteten på bildene. -Det er tross alt bilder et kamera skal levere, ikke underholdning i form av navigering i en meny; "Se!! Jeg klarte å navigere fra "fane1" til "fane4" i menyen på 0,121 sekund!! JIPPI!!!" ... :no:

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke at menyene på Olympus er særlig vanskelig (selv om jeg har den eldre modellen C730).

Det som kan være litt tungvint er at menyen ser ulik ut i de forskjellige programmene (P, M, A, S, Auto osv) og at det tar litt tid å lage "MyModes". Men så er jo også poenget med MyModes å spare tid _etter_ at du har lagd dem, ved å lage "nullstillinger" for ulike situasjoner, og om det tar litt tid å lage dette gjør meg ingenting.

Jeg setter bildekvaliteten langt høyere enn hvor enkle menyene er, og menyene på C730 er ihvertfall ikke kompliserte - ihvertfall for de som tør å bruke knappene og prøve seg fram.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler IKKE å bruke norske "Lyd og Bilde" til å finne ut hvilket kamera en skal ha. Gutta har OK peiling på fjernsyn og anlegg, men ALLE testene jeg har lest angående video eller stillskamera har vært stikk i strid med det mange nettsteder har funnet ut. "Lyd og Bilde" satser, som alt annet norsk, på å selge fremfor å gi et godt produkt. Det går veldig mye igjen i norske magasin. F.eks "HjemmePC" er et forferdelig blad med masse nybegynnerguider som er banalt forenklede, og med masse glisende damer som holder tekniske duppeditter for å vise verden sin lykke. Jeg blir kvalm.

Nordmenn er irriterende griske etter penger, dette viser seg også i norske nettsteder. Alle som har noe å tilby, krever også penger for det. Dette står i sterk kontrast til amerikanerne, som faktisk gir veldig mye igjen for absolutt ingenting (ofte få reklameplakater, og veldig høy kvalitet på stoffet)

Av magasin anbefaler jeg:

amerikanske "DV Magazine" (kun videokamera)

svenske "Ljud & Bild" (verdens beste magasin om digitalkamera)

britiske "Camcorder User" (kun videokamera)

Av nettstedeer bør du besøke:

www.akam.no (et norskt fantastisk unntak)

www.dpreview.com (amerikansk "verdens største" digikamside)

www.foto.no (også en god norsk side)

www.megapixel.net (britisk?)

www.photozone.de (tysk bra fototeknikkside)

Nå vil det komme voldsomt mange reaksjoner fra folk som liker mange av de norske magasinene, og det er helt greit, dette er jo veldig subjektivt, og om man kan leve med kvalitetsforskjellene, så er det jo greit, du blir jo fornøyd uansett hva du kjøper i dag, stort sett.

Men jeg har et lite håp om at folk skal prøve å lese blader som "ljud og bild" som har skikkelige grafiske fremstillinger av oppløsning og skarphet i kamera. Men når alt kommer til alt så er det vel egentlig akam.no og dpreview.com som er mine hovedkilder til digifotoinformasjon. Dette er glimrende nettsteder.

Skryt til Martin L.W. som driver Norges eneste nettverk av sider som hver av seg har høy kvalitet og faktisk er hyggelige å besøke!

øØhhh... For å svare på spørsmålet til topicstarter: HP945 viste seg i "ljud og bild" å ha svært kunstig høy kontrast. Jeg ville ikke valgt dette. C750 fra Olympus ble i den samme testen kåret til det beste av "zoomkameraene".

over og ut.

edit: NB: digitalblitsen på HP-kameraet viste seg vel å bare være humbug? den bare gjør mørke partier lysere eller noe sånn? Ble i hvert fall mye støy i partiene som egentlig var mørke først...... Man kan i hvert fall gjøre det bedre selv.

Endret av Ursa
Lenke til kommentar

Hei

VALGET ER TATT!!

JEG MÅ FÅ TAKKE ALLE INNLEGG PÅ AKAMERA, ALLE INNLEGGENE VIRKER

MEGET FORNUFTIGE.

Jeg må si meg enig i at kvaliteten på de ulike blad og nettsteder er meget varierende. Akamera virker meget seriøst og detaljert. Lyd og bilde er overfladisk og vurdert på en tabloid måte for å si det sånn. Deres spesialitet er hjemmekino osv.

Jeg har nå bestilt Olympus C-750. Valget gikk på dette kamera fordi det både nasjonalt og internasjonalt virket meget populært, og får topp karakter. De mest avgjørende momentene var:

- Bilde kvalitet(ER selsagt spent på å få erfare det)

- Zoom

- Er blitt vurdert som et ok kamera til bevegelige bilder f eks fotball kamper av min sønn!!

Gleder meg som et barn!

Takk til alle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...