Gå til innhold

Fuji Finepix S7000

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe Fuji S7000. Hadde det ikke vært for at S5000 kun kan ha 2 sekunders lukkertid hadde jeg nok heller kjøpt det.

Jeg har dog lest i tester at dette kameraet har ganske tung JPEG-komprimering, noe som reduserer bildekvaliteten, i tillegg til at litt komplekse områder av bildet kan bli blurret ut. Også når jeg har sammenlignet bildekvaliteten på S7000 med et av de andre kameraene jeg vurderer (Kodak DX6490), har faktisk kodaken hatt et skarpere og finere bilde. (Men jeg vil anta at dersom jeg tar bilde ved 6mpix på S7000, og reduserer det til 4mpix-størrelse, kan dette bli like skarpt som det kodaken tar på høyeste oppløsning.

Er det noen her som er eier av et S7000, som kan dele sine erfaringer med dette kameraet? Er f.eks. denne "Super macro"-funksjonen brukbar?

Ellers håper jeg å få høre om erfaringer med bildekvalitet etc.

Og dette kameraet tar XD-minne og CF? Er det slik at det er tregere å operere med CF-kort? Og at det bare tar type1-CF?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har nettop fått meg kameraet selv men kan ikke si så veldig mye om det, trenger tid til å bli kjent med det. Desuten har jeg ikke fotografert så mye før så jeg har ikke så mye erfaring.

Når det gjelder minnet så sier Fuji selv at det støtter Xd og cf type I og II dog anbefaler de kun microdrive. Å det hviser seg at alle kamrane laget før 15 dec 03 har en feil som gjør at den lader ut bateriene på en periode på 24 timer med enkelte CF kort dog ikke alle. så sørg i hvertfall å få en model som tilsvarer dette som står her,

http://www.dpreview.com/news/0401/04011201...s7000recall.asp . Vis du skal ha dette kameraet da.

Lenke til kommentar

S7000 har en interpolert modus med fin JPEG-komprimering. Så dette trenger man ikke å bekymre seg over. Man kan også ta RAW (ukomprimert) med kameraet.

Jeg er rimelig sikker på at når man nedskalerer et bilde tatt med S7000, eller skriver ut bildene, vil man se at bildene blir bedre enn med Kodak DX6490. Se testen her på Akamera av DX6490.

Kameraet tar både XD og CF, men våre tester viste at kameraet var raskere med XD. Vårt testeksemplar led av denne batteritappingen når vi brukte vanlig CF. Hver gang jeg skulle bruke kameraet var batteriet dødt, og jeg skjønte ingenting.

I løpet av kommende uke presenterer vi vår test av S7000.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt dette kameraet ca en måned og så langt har det levd opp til mine forventninger. Mht komprimering av bildefiler har man god kontroll over dette i 12 mpix og muligheten til å lage raw-filer i den høyeste oppløsningen gjør at man kan slå av komprimering i det hele tatt. Når bildekvaliteten blir kritisk viktig vil man vel i de fleste tilfeller velge å bruke maks. oppløsning. Jeg har forsøkt makromulighetene en del og er godt fornøyd med kameraets makroinnstillinger. Du bør vel kalkulere med å kjøpe et passe stort minnekort med det samme siden det kortet som følger med er latterlig utilstrekkelig.

mvh

SverreA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...