NuB Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 OK, hvor går grensen for kort som har tilstrekkelig lav latency? Den som har greie på det- hva er det billigste kortet jeg kan slippe unna med (sånn omtrent). Lenke til kommentar
Deidei Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Er også på utkikk etter nytt lydkort, har samme keyboard selv, og innebygd realtek lydkort. Håper det dukker opp noen billige forslag her. Lenke til kommentar
benz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg bruker et gammelt Soundblaster Live! lydkort. Mener det kostet ca 400,- for 2 år siden. Billigste og enkleste måten for meg å få lyd på PC'en, siden Soundblaster også fikser det meste (spill osv). Helt greie keyboard-, bass- og trommelyder, men glem gitarsamplene! Latency-verdiene er nokså dårlige, men det fungerer til hjemmebruk, med litt tilpassing. Har et Roland PC-180 masterkeyboard (49 tangenter). Var det billigste jeg fant med akseptabel kvalitet. Kostet ca 1500,- Et lite tips: dersom du mener alvor, så vil du snart gå lei dersom du har for dårlig utstyr. De fleste vet hva bra lyd er, og orker ikke å holde på lenge med noe som låter fiskebollboks. Siden du bare spør om hardware, går jeg ut fra at du allerede har et eller annet sequencerprogram, som jo er vel så viktig for å kunne lage musikk på PC. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Bare hardware det er snakk om ja. Jeg ser at mange mener man må ha supert utsyr osv, men jeg mistenker at det grunner i en ulik tilnærming til musikk, dette rkanskje folk som er lyd-entusiaster osv, artister som Radio Dept. eller the Thermals er sånt jeg liker, spilt inn på dårlige firesporsopptakere der den perfekte lydkvaliteten er underordnet selve musikken. Uansett, er ingen hi-fi freak, poenget er ikke at det skal høres ut som i et studio, jeg ønsker bare å kunne spille tangenter via pc'en (å spille inn og mikse er av sekundær betydning). Dette ettersom pc er noe jeg har fra før, og jeg har ikke råd til ånkli synth, keyboard, flygel osv. Det viktigste er altså at lydkortet har en latenstid på 10ms elller lignende, så det ikke er merkbart når jeg spiller. Dersom det er en merkbar forsinkelse forsvinner gleden ved å spille, så da er det ikke noe vits. Vet noen om Creative Sound Blaster Live! vil gi god nok latency? Finner lite informasjon om dette, men det står at den benytter seg av AC97-kodeken og det er kanskje ikke noe supert tegn. Etter det jeg leser rundt om ser det ut til at det er ASIO-drivere man vil ha. Kan legge til at den lyden som er viktigst i det daglige er i spill og til musikk. Endret 11. februar 2004 av NuB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå