Gå til innhold

Midi-keyboard til pc - hva trengs


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på et keyboard så jeg kan få klimpret litt, laget litt enkle greier osv.

 

Er ingen lydfreak så det trenger ikke være noe avanserte greier, bare lyden blir noenlunde ren og ok og ikke har altfor få tangenter så holder det. Det billigste jeg finner i prisguiden er et Terratec.

 

Jeg har ikke noen midi-inngang, betyr det at jeg trenger MIDI Kit Master-pakken som kan kjøpes utenom? Jeg ser det står noen steder at man kan koble til via joystick-port, kan dette stemme?

 

Jeg har forresten et A7N8X-hovedkort med integrert Realtek-lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har det keyboardet (Terratec saken) og trengte ca null overganger til joystick-porten. Såvidt jeg forstår så støtter de ALLER fleste gameports midi også. Jeg hadde ikke gameport på Audigy-kortet mitt, så jeg brukte det integrerte lydkortets inngang.

 

Et obs her er at du ikke får med noen lyder, de du kan bruke er de kjipe lydene lydkortet ditt har i midien sin, skal du lage noe musikk med dette så er et program som REASON glimrende, det tar nemlig input via Midi, men du kan bruke samples.

 

Har du lyst å lage c64 (SID) musikk, så kan du kjøpe et SID-lydkort fra et sted i Ungarn. Det de gjør er å koble på SID (=lyd) brikken fra gamle Commodore 64er til et kort de har laget selv, funker som bare det.

 

Sjett ut http://www.hardsid.com

 

Ellers antar jeg at du kan koble på slike midibokser som en kan få kjøpt her og det, og bruke lydene der. Mind you, dette er jeg ikke sikker på.

 

Et eksempel på en slik boks er SidStation (ja ok, så har jeg en ting for c64 lyder). Tror ikke de selger den lengre, men du kan nå sjekke ut http://www.sidstation.com

 

Edit: Puttet inn noe om midibokser

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Ja jeg tenkte jo bruke synth-software da, så blir dette både en måte å kunne leke seg med miksing og en billig måte å kunne klimre tangenter for en som slett ikke har råd til noe som lager lyd selv (har noe gammelt drog med forferdelig lyd, uten midi).

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte jo bruke synth-software da, så blir dette både en måte å kunne leke seg med miksing og en billig måte å kunne klimre tangenter for en som slett ikke har råd til noe som lager lyd selv (har noe gammelt drog med forferdelig lyd, uten midi).

Ja i så fall er det Terratec keyboardet rett og slett glimrende. Koster knappe 400 kr husker jeg rett. Det har og trykkfølsomme tangenter, noe som kan være en forbannelse og en gudegitt gave på samme tid.

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte jo bruke synth-software da, så blir dette både en måte å kunne leke seg med miksing og en billig måte å kunne klimre tangenter for en som slett ikke har råd til noe som lager lyd selv (har noe gammelt drog med forferdelig lyd, uten midi).

Hei, du bør minimum ha ett audigy lydkort. De eldre lydkortene har for dårlig latency og dette er veldig frustrerende. latency betyr delayet som er fra du trykker på tangenten til lyden kommer ut av høytalerene. På ett audigy kort så er dette 2 ms. På eldre kort kan du regne med 100ms+. Vanligvis regner man 7ms og nedover som bra. En annen ting er at hvis du skal bruke softsynths så krever dette sitt av prosessor og minne. Jeg sitter på en P3 1ghz med 768 ram og jeg klarer ikke mer enn 4-5 lyder før jeg får digitalstøy på kortet. Så du bør iallefall ha en P4/xp1800 prosessor. Med min maskin kan jeg ikke gjøre mer enn 2 audio opptak før alt høres forfærdelig ut. Nå skal det jo også sies at creative kortene er ikke akkurat de bestekortene i verden til å lage musikk med, men det er nå de jeg kjenner. M-AUDIO kortene skal være mye bedre og koster ca. det samme.

 

Hvis du skal kun ha ett midi-keyboard og ikke noe mer, så kan du ikke spille av mer enn midilyder og lite softsynths(jeg sier dette utifra at jeg forstår at du har ett gaaaammelt lydkort og dårlig hardware)

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte jo bruke synth-software da, så blir dette både en måte å kunne leke seg med miksing og en billig måte å kunne klimre tangenter for en som slett ikke har råd til noe som lager lyd selv (har noe gammelt drog med forferdelig lyd, uten midi).

Hei, du bør minimum ha ett audigy lydkort. De eldre lydkortene har for dårlig latency og dette er veldig frustrerende. latency betyr delayet som er fra du trykker på tangenten til lyden kommer ut av høytalerene. På ett audigy kort så er dette 2 ms. På eldre kort kan du regne med 100ms+. Vanligvis regner man 7ms og nedover som bra. En annen ting er at hvis du skal bruke softsynths så krever dette sitt av prosessor og minne. Jeg sitter på en P3 1ghz med 768 ram og jeg klarer ikke mer enn 4-5 lyder før jeg får digitalstøy på kortet. Så du bør iallefall ha en P4/xp1800 prosessor.

 

Hvis du skal kun ha ett midi-keyboard og ikke noe mer, så kan du ikke spille av mer enn midilyder og lite softsynths(jeg sier dette utifra at jeg forstår at du har ett gaaaammelt lydkort og dårlig hardware)

Heh, ping til lydkort altså... Og det er absolutt softsynths jeg hadde i tankene- de samme som jeg kan spille i dag (idiotisk nok gjennom tastaturet).

 

Har xp2200+ og 1gb RAM så det skulle vel gå greit. Lydkortet er som sagt onboard, (Realtek, AC'97). Ikke noe å si på lyden her i huset, men det med latency visste jeg ikke om. Et søk i google groups styrker mistanken om at dette vil funke dårlig.

 

Ved å køpe et lydkort på toppen blir det jo straks dyrere, får tenke litt mer på dette. Evt få lånt et brett til å teste.

Lenke til kommentar
Ja jeg tenkte jo bruke synth-software da, så blir dette både en måte å kunne leke seg med miksing og en billig måte å kunne klimre tangenter for en som slett ikke har råd til noe som lager lyd selv (har noe gammelt drog med forferdelig lyd, uten midi).

Hei, du bør minimum ha ett audigy lydkort. De eldre lydkortene har for dårlig latency og dette er veldig frustrerende. latency betyr delayet som er fra du trykker på tangenten til lyden kommer ut av høytalerene. På ett audigy kort så er dette 2 ms. På eldre kort kan du regne med 100ms+. Vanligvis regner man 7ms og nedover som bra. En annen ting er at hvis du skal bruke softsynths så krever dette sitt av prosessor og minne. Jeg sitter på en P3 1ghz med 768 ram og jeg klarer ikke mer enn 4-5 lyder før jeg får digitalstøy på kortet. Så du bør iallefall ha en P4/xp1800 prosessor.

 

Hvis du skal kun ha ett midi-keyboard og ikke noe mer, så kan du ikke spille av mer enn midilyder og lite softsynths(jeg sier dette utifra at jeg forstår at du har ett gaaaammelt lydkort og dårlig hardware)

Heh, ping til lydkort altså... Og det er absolutt softsynths jeg hadde i tankene- de samme som jeg kan spille i dag (idiotisk nok gjennom tastaturet).

 

Har xp2200+ og 1gb RAM så det skulle vel gå greit. Lydkortet er som sagt onboard, (Realtek, AC'97). Ikke noe å si på lyden her i huset, men det med latency visste jeg ikke om. Et søk i google groups styrker mistanken om at dette vil funke dårlig.

 

Ved å køpe et lydkort på toppen blir det jo straks dyrere, får tenke litt mer på dette. Evt få lånt et brett til å teste.

Her har du ett som er nok til det du skal bruke(Med dette kortet kan du gjøre alt du er ute etter og mer til) M-AUDIO audiophile 2496 kommer i slutten av måneden. Her har du det billigste midikeyboardet jeg fant og: terratek keyboard Totalt koster det deg litt over 2000,- Det vil jeg si er temmelig billig. En annen ting du må tenke på i tillegg til dette er å ha en rask harddisk med god plass og defragge den ofte!

Lenke til kommentar

Eh, 1600 var ikke helt det jeg så for meg for et lydkort, selv skjermkortet mitt koster jo mindre. Klarer ikke billig-koretne å gjøre dette? I såfall er det jo litt pussig- man kan spille Battlefield på server langt sør i Europa med ping på 30, men man kan ikke transporere et signal fra en lokal innenhet og prossesere dette på den samme tiden....utrolig.

 

Det er vel et eller annet med hvordan MIDI er laget som gjør at det går så tregt.

Lenke til kommentar
Eh, 1600 var ikke helt det jeg så for meg for et lydkort, selv skjermkortet mitt koster jo mindre. Klarer ikke billig-koretne å gjøre dette? I såfall er det jo litt pussig- man kan spille Battlefield på server langt sør i Europa med ping på 30, men man kan ikke transporere et signal fra en lokal innenhet og prossesere dette på den samme tiden....utrolig.

 

Det er vel et eller annet med hvordan MIDI er laget som gjør at det går så tregt.

nei for all del. Kjøp ett audigy2 kort til 750,- koster halvparten. Gjør nytta det. Men hvis du blir interresert i å lage musikk en god stund fremover så kommer du til å kaste audigy kortet etter en kort stund uansett.

 

Den der 30 i ping sør i europa med battlefield er en sterk overdrivelse. Personlig spiller jeg mye cs, har nextgentel og jeg pinger med 35 til trondheim med traceroute... 100-150 så skal jeg tro på deg... Og hvis du tenker litt etter så er egentlig ikke det så utrolig. Hvor mye tror du det koster i fiber og oppkopling sentraler for at du skal få den pingen da? Koster nok noen milliarder det. Så at du har 1.5 ms behandlingstid av midisignalet for 1600,- er kanskje ikke så utrolig dyrt? :)

Dette kortet har også 1.5 ms delay på audio signaler så det er mulig å kople en gitar rett inn i kortet og spille inn mer enn bare audio. Hvis du KUN skal drive med midi så er ett audigy kort greit nok. Men jeg kjenner ingen som driver kun med midi når de lager musikk for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Det er nok mer hva MIDI er som er problemet. MIDI er kun styresignaler til en synth, og lyden må lages/regnes ut med en softsynth, og så sendes til lydkortet.

tja, er vel heller drivere for styring av lyd som er problemet og ikke softsynths. Det er drivere til lydkort for standarder som ASIO og ASIO2 som er hovedproblemet creative har hatt iallefall. Driverene som skulle støtte dette har vært altfor dårlige så sent som for 1 år siden ca pluss at hardwaren ikke har klart det denne standarden har krevd at hardwaren skal kunne gjøre.

Endret av Ikon
Lenke til kommentar

eller bare bare kjøpe seg et nytt kort .. driver sjæl med et studio, men data-mixing og sånt er ganske nytt for meg .. får et audigy ZS 2 pro i posten i morgen og det samme kortret gjorde underverker for innspilling til dataen for en kompis av meg, så hvis det funker, gidder jeg ei å knote med studioopptak for små-verk .. :) (nå spiller jeg riktig nok ikke synth/tech, men mer i sjanger ala. black/death metal og hardcore ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...