WD- Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Akameras guide om infrarød fotografering har fremdeles ingen informasjon om hvor man kan få tak i infrarøde filtre i norge. Finnes kanskje ikke lett tilgjengelig? Men snubla over en annen løsning som faktisk fungerer, som er å lage et eget filter av ueksponert, fremkalt lysbildefilm. (den slipper gjennom litt synlig lys, men ikke mye). Prøvde dette, og vet det fungerte, da den mørkegrønne kamerabaggen min er knallhvit på prøvebildene (som jeg faktisk tok i vanlig rombelysning). Men er nødt til å blende ned for å få bildene skarpe, selv om man fokuserer uten filteret først. Pluss at filteret har dårlige egenskaper i sterkt motlys. Likevel, bedre enn ingenting, tok bare et par minutter å lage. Var her jeg leste om det: http://home.no.net/tryglind/ired.htm Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Interessant... Må prøves. Kan forøvrig opplyse om at XD.no selger IR-filtre fra hoya. Lenke til kommentar
WD- Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg finner ikke Hoya IR-filtre hos XD... noen andre forslag? (lager ny thread: Hvor får man kjøpt IR-filtre?) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg kjøpte Hoya R72 fra B&H i USA (fikk en kompis til å bestille for meg, og videresende hit, for da sparte jeg 20 dollar i porto). Totalt ble da prisen ca 250 kr. En Preus-butikk i Norge sa de solgte R72 for 700 kr (!), men at de ikke klarte å skaffe filteret lenger, fordi det ikke ble produsert mer.. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 (endret) Skal en fotografere med IR filter, MÅ en da fotografere i sollys? Sto lite om akkurat dette i faq'en (however... : de nevnte at det var liten vits å ta innendørs.... ) Endret 4. februar 2004 av kiskogl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå