Gå til innhold

Kortslutte? Knekke pinnene av?!

StianGH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du kortslutter noko så lager du kontakt mellom 2 punkter på f.eks eit hovedkort eller skjermkort. Ei skrue, eit skrujern, metalldeler osv kan alle l age kortslutning. Så når maskina er på må du halde alle metalldeler borte frå kortene.

Lenke til kommentar
Når du kortslutter noko så lager du kontakt mellom 2 punkter på f.eks eit hovedkort eller skjermkort. Ei skrue, eit skrujern, metalldeler osv kan alle l age kortslutning. Så når maskina er på må du halde alle metalldeler borte frå kortene.

Det er nok dette jeg snakker om. Kan du ta det i detalj?

Tusen Takk...

Lenke til kommentar

Ok. Som du ser er det hundrevis av komponenter på kortene (dei svarte, raude, grønne osv små bitene som står på kortet). Alle desse har 2++ koblingspunkt. På punktene er de loddet til kretskortet som har forbindelser hit og dit til andre komponenter.

Dersom du får eit metallbit ned mellom 2 slike punkt så går straumen feil vei og dette kan forårsake røykutvikling og at komponenter eksploderer pga at de får feil straum.

Du kan sammenligne det med vatn. Dersom du har fleire kanaler som går kvar sin vei og plutselig så rennet ein kanal inn i ein annen slik at den blir oversvømt.

Eg kortsluttet ein gang mitt hovedkort og skjermen lyste i alle regnbuens farger, men heldigvis tok ingenting skade og det virket etter ein reboot.

Frå straumforsyningen kjem det pluss og minus i forskjellige spenninger. Dersom pluss og minus blir koblet sammen uten ohms last så blir det kortslutning som ofte forårsaker lysglimt.

mulig denne forklaringen vart litt merkelig ;)

Edit: Å knekke pinnene blir forresten eit brudd i kretsen.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

når du skal teste PSU'n bøyer du en binders og stikker den inn (kortslutter) mellom pin 14 og jord (enkleste blir mellom pin 14 og 15.)

Pin 14 og 15 er det 4. og 5. hullet fra venstre på øvre rad i ATX kontakten (den største) når du holder den med "låsekroken" oppover. Altså bøyer du en binders, og stikker denne inn i begge disse hullene samtidig, og lar den bli der. Stikk den godt inn, og pass på at den sitter godt inni "metallsoklene" inni der, slik at den ikke faller ut.

Lenke til kommentar
Teste PSUen på kva?

La meg si det på en annen måte - du gjør det samme som du gjør med av/på bryteren. Kortslutter to punkter. Det er nemlig slik du simulerer påslag via bryter. Når du trykker på "on" på pc'en kortslutter du to ledninger.

Ikkje akkurat.

Når du trykker på powerknappen lager du ein fullstending krets. Dvs at kretsen er brutt ved brytaren og du fullfører den med å trykke på den.

Kortslutning er kontakt mellom 2 poler uten ohms last.

Det med kortslutning av PSU har eg aldri vore borti og kan ikkje uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...