Gå til innhold

Nok en død IBM 75GXP...


Anbefalte innlegg

75GXP'en lever tydeligvis opp til sitt rykte! For en time siden begynte min 14 måneder gamle IBM 75GXP 45GB harddisk plutselig å lage noen stygge skrapelyder, og noen sekunder senere var det slutt - dvs det var umulig å få kontakt med disken. Når jeg prøver å starte maskinen på nytt, får jeg meldingen "A disk read error occurred" og der stopper det opp.....

 

Er jo klar over problemene som har vært med denne serien, men er det vanlig at det skjer så fort? Regnet med at jeg i det minste skulle få et lite forvarsel i form av ulyder en stund før disken tok kvelden for godt, men disken har ikke produsert mer støy enn vanlig før den nå plutselig skar seg. Garantien er vel 12 mnd (?)(kjøpt hos Komplett) så dette skulle jo helst ha skjedd for to mnd siden...

 

Ser ut til at jeg må kjøpe ny HDD, men jeg skulle gjerne hatt ut noen data fra IBM'en. Den er partisjonert med NTFS og satt opp med WinXP. Har en annen maskin med FAT32 og Win98, men det hjelper vel ikke å hive IBM'en som slave i den maskinen da den ikke vil få tilgang til NTFS-partisjonene..... Får ta harddisken fra den andre maskinen og sette opp NTFS og XP hvis jeg skal ha mulighet til å få ut noen data.

 

Er det mulig å få tilgang til disken i det hele tatt? Går ut fra det er flere her med erfaring fra ødelagte GXP'er...

 

Siden jeg antakelig må kjøpe ny disk har jeg sett på et par alternativ:

 

Seagate Barracuda IV 60.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100

og

Western Digital Caviar XL 60.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100

 

Er i tvil her...... Støynivået betyr en del for meg, og der scorer vel Barracudaen best. WD'en er vel noe raskere, samt at den er litt billigere. Hmmm......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så komplett hadde tilbud på en 80GB HD. Tror kanskje du kan sende HDen til IBM eller noe sånt, de har garantier(hadde hvertfall) mot denslags.

 

Er du forresten 100% sikker på at du ikke kan kreve ny HD? Trodde kjøpsloven ga 2 års reklamasjonsrett...

Lenke til kommentar

Skal sende en mail til Komplett og høre hvordan det ligger an... I og med at det har vært så mye problemer med 75GXP-serien burde det vel gå an å reklamere. Noen som har prøvd å reklamere på en slik disk som er eldre enn 12 mnd?

Lenke til kommentar

Kjøpsloven opererer med 3 og 5 års reklamasjonsrett på skjulte feil og mangler. Dvs feil som var til stede på kjøpstidspunktet.

 

Det er allment kjent at 75GXP'en til IBM har en svakhet som gjør at den sier takk for seg etter alt for kort tid. De eneste som ikke har klart å ta det inn over seg er visst IBM.

 

Så det er vel liten tvil om at reklamasjonsretten gjelder fortsatt, og at IBM i siste instans har plikt til å rette feilen (antakelig i dette tilfelle skaffe deg en ny).

Lenke til kommentar

Les dette og angre: http://www.theinquirer.net/08030205.htm

Dessuten, hvis dere besøker : http://www.hardocp.com/ og se litt lengre nede på side ser dere at IBM IKKE anbefaler kontinuerlig drift mer enn 11,1 timer pr dag ad. i.f.l 20 grader celsius. Og noen adre paramerere.

 

************

We posted a link yesterday from The InqWell about new IBM drives and their running times. It seems as though IBM is very well aware of it with some of their drives. Dean Manning pointed out page 50, paragraph 9.4.4 of their own 60GXP spec sheet.

 

333 hours / 30 days = 11.1 hours per day. 11.1 * 20% = 2.22 hours of actual operation time.

 

If anybody knows of what the other big manufacturers think their drives are worthy of, we would surely like to see documentation.

*************

Lenke til kommentar

Har for å være helt ærlig aldri hatt en IBM disk,... men fortsetter de slik vil jeg heller aldri ha...

 

Har hatt flere disker levert av følgende merker :

 

<b>Quantum</b>, stabile, raske, og stille, men har hørt at noen quantium har vært støymaskiner ? - uansett en god disk var det, bruker den ikke nå, da den kun var 15gb bruker jeg ikke den mer nå,.. har nå 60 og bryr meg fint lite om skarve 15 gb nå på en annen disk,.. selvom jeg vurderte det til å begynne med,... :cool:

 

<b>Seagate</b> - Dette er de jeg ser på som kongen av harddisker,... Uansett IDE harddisker,.... De nyeste er veldig stille, nokså raske og veldig pålitelige,... Har hatt min 60 gb barracuda siden jul og håper den vil vare MYE, MYE lenger,..... :wink:

 

<b>WD</b> - Et godt merke dette også,... jeg synes WD kanskje er raskere nå idag enn Seagate,... men syns Seagate på den andre siden er mer stille og veeldig pålitelige,....

 

Anbefaller enten WD eller Seagate viss du skal ha en ny IDE harddisk i dag !

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 21:01, Gisle skrev:

Les dette og angre:

Dessuten, hvis dere besøker :
og se litt lengre nede på side ser dere at IBM IKKE anbefaler kontinuerlig drift mer enn 11,1 timer pr dag ad. i.f.l 20 grader celsius. Og noen adre paramerere.


************

We posted a link yesterday from The InqWell about new IBM drives and their running times. It seems as though IBM is very well aware of it with some of their drives. Dean Manning pointed out page 50, paragraph 9.4.4 of their own 60GXP spec sheet.


333 hours / 30 days = 11.1 hours per day. 11.1 * 20% = 2.22 hours of actual operation time.


If anybody knows of what the other big manufacturers think their drives are worthy of, we would surely like to see documentation.

*************




 

Argh!!!!!!!! Eg som akkoratt har kjøpt ein slik HD og maskinen min står jo på meir ein 24 timer i døgnet(arbeider jo over det =]) Eg skal avbestille pakken frå http://www.databutikken.com/no ..hufff :/

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 14:41, HOI skrev:

40GB IBM døde for meg her om dagen.

Kontaktet KOMPLETT over telefon, fikk topp service. Litt senere på dagen kom det en E-mail med returbekreftelse, akkurat som det skal være
:grin:


 

Vel... her er det ikke som det skal være i hvertfall! Sendte som nevnt tidligere i denne tråden en mail til Komplett den 12.03 kl 19.20 og forklarte problemet, men jeg har enda ikke fått svar. De har nå hatt 2 hele arbeidsdager på seg til å svare. Dette er for dårlig! Prøvde å ringe dem i ettermiddag, men kom ikke gjennom på telefonen. Har jo ikke tid til å sitte i en halvtime på å vente på svar, så jeg sendte dem en mail til - men har jeg fått respons på den? - neida.... Dette er dårlig kundebehandling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...