Gå til innhold

Volume på pc

Anbefalte innlegg

Hadde litt problemer med å finne en bra topic til dette.

Vet egentlig ikke hva jeg lurer på bare er tull.

Men nå har det seg slik at de fleste kan stille volume på pc ganske mange plasser.

Ta for deg Winamp. Da kan "jeg" stille lyden i winamp, wave, master og til slutt på høytalerene.

Nå har ikke jeg så mye peilig på hvordan det hele fungerer, men vist jeg setter lydnivået ganske lavt på alle de tre første og maks på høytalere, vil jeg jo slik jeg forstår det bare "amplifere" det lave lydnivået med høytalerene og da ikke selve "kilden".

Dersom jeg gjør motsatt vil jeg vel få med litt støy fra andre enheter i pcen, men får altså med hele "lydspektert" til kilden.

For å komme til saken, det jeg lurer på om det jeg sier har noen mening, og hvor jeg skrur opp lyden på selve kilden, eller om jeg bare ampliferer i alle ledd? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lurer på korleis dei 2-4 forskjellige volumkontrollerene skal justeres for å oppnå det beste resultatet sant?

Har ofte lurt på det samme eg og. Eg har iTunes-Creative-Høyttalere så eg er ikkje heilt sikker på kva som er den beste instillingen.

Lenke til kommentar

De fleste volumkontroller står forran ett eller flere "elektronikk-ledd" som har et max-input nivå, før det begyner å vrenge på lyden. (De har også minimun input nivå, men det er ikke så viktig.)

Til lavere vulum du transporterer rundt i kabler, til mer støy kommer inn ... dvs. støymengden er den samme uansett volum, men litt støy og litt lyd vil i sum forsterkes til masse støy og masse lyd. Litt støy og masse lyd trenger ikke å forsterkes, altså blir resultatet litt støy og masse lyd (som er bedre enn masse støy og masse lyd).

Konklusjon: du bør skru opp så mye som mulig, uten at det kommer forvrengninger, så når kilden som mulig, deretter justere volumet på siste ledd (høytalerene) til det du ønsker å høre på.

Lenke til kommentar

Har testet litt med forskjellig volum på de forskjellige komponenter (pc til yamaha RXV-520 surround-reciever). Funnet ut at den beste lyden får jeg med å sette master volum på pc til ca. 90%, wave på fullt, og justere volum jeg vil ha fra forsterker. Men dette er da kanskje noe som kan være forskjellig fra oppsett til oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg har alle volumkontrollene på fullt (nforceII--coax->receiver). Jeg opplever det slik at det er lydkortet som avgjør hvor høyt du kan sette volumkontrollene uten at det blir noen form for ulyd.

Men jeg vil som andre anbefale deg å stille inn lyden fra pcn så høyt som det går uten at det bli ulyd. Bruk så volumkontrollen på forsterkeren til ønskelige lyttenivåer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...