Gå til innhold

Hvordan lages prosessorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
som kjent så inneholder en prosessor mange millioner transistorer, og hvordan i alle dager skulle de fått plass på den tynne biten!?

Det er da velkjent at de lages i stor størrelse, og så vaskes de på kokvask, så krymper de. Fikk du ikke med deg dette?

Lenke til kommentar
som kjent så inneholder en prosessor mange millioner transistorer, og hvordan i alle dager skulle de fått plass på den tynne biten!?

Det er da velkjent at de lages i stor størrelse, og så vaskes de på kokvask, så krymper de. Fikk du ikke med deg dette?

:laugh:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Det er ganske utrolig å tenke på disse prosessor kjernene, åssen er de egentlig montert i den store plata med alle pinnene, den som går til hovedkortet, Er selve kjernen beskyttet/forseglet?, er rart åssen disse prosessorene kan overleve såpass mange år i støvete kabinetter, og tåle montering og slikt, vi snakker jo om det mest mikroskopisk-konstruerte og sensitive ting som produseres i verden :roll:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Deilig! Dette har jeg ventet på. Hadde jo selvfølgelig foretrukket en virkelig dyp artikkel istedetfor, hvor jeg kunne lest i dagesvis før jeg ble lei... :D

Har hatt mange ganger lyst til å bare skrive rett i forumet som spm som dette. F.eks. en artikkel om hvordan alt fungerer i en datamaskin (PC selvsagt..) når en byte skal "på vandring" gjennom en rekke komponenter i maskinen, ville jo vært en ultimat sak ut ifra mitt syn :p

Likevel, vil skryte av ordboka som ble lagt ut i år! Er mange direkte svar der som jeg hatt mengder nytte av de siste månedene. Håper inderlig det blir satt fokus på å fylle ut den av alle som har mulighet til det (meg? :p), for den er et virkelig godt verktøy.

God Jul, og Godt nyttår til alle på forumet og på hw.no! :)

comment: herregud så OT jeg ble nå. :D Et godt nyttårsforsett det..

Endret av nollie
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kunne ikke man ikke laget den sykeste prosessoren med å bruke hele waferen på en prosessor, da det hadde da blitt noe helt sykt med transistorer. Hele prosessoren skulle ha vært produsert med 45 nm teknologi. Prosessoren hadde jo selfølgelig blitt en del større og ville ha tatt en del plass på hovedkortet, men hadde ikke gjort meg noe å ha et kabinett som er 2 meter høyt og bredt hvis jeg hadde fått en helt sinnsyk prosessor :D . Vet jo at det kommer til å bli ganske dyrt da.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Ytelsen på prosessoren går ned når den blir for stor. Derfor går man heller for flere prosessorkjerner.

Jeg antar også at sannsynligheten for defekte prosessorer blir større når arealet øker, siden defektene inntreffer pr. areal/transistor, ikke pr. prosessor. Om arealet på prosessoren øker, så vil faren for defekter øke tilsvarende. Om du bruker hele waferen på en prosessor er det garantert at du vil få opptil flere defekter.

Forøvrig svært lærerik artikkel med gode linker. Kunne tenke meg en artikkel som forklarer hvordan transistorene kan brukes til å beregne noe. Ser ikke den koblingen helt uten videre. Og jeg vil også gjerne lære mer om hvilke andre komponenter det er på prosessoren (cache osv)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Som eksempel kan vi nevne at den nye AMD-fabrikken som nå er under bygging i Dresden, Fab 36, har et kostnadsoverslag på 2,4 milliarder Euro (!), og denne fabrikken kategoriseres heller ikke som spesielt dyr.
Med andre ord kan du se langt etter å starte din egen "prosessorfabrikk" i kjelleren, om denne artikkelen skulle gi deg noen planer i den retningen.

Uten å sjekke skattelistene til leserene av forumet påstår man dette :wow:

Lenke til kommentar
Som eksempel kan vi nevne at den nye AMD-fabrikken som nå er under bygging i Dresden, Fab 36, har et kostnadsoverslag på 2,4 milliarder Euro (!), og denne fabrikken kategoriseres heller ikke som spesielt dyr.
Med andre ord kan du se langt etter å starte din egen "prosessorfabrikk" i kjelleren, om denne artikkelen skulle gi deg noen planer i den retningen.

Uten å sjekke skattelistene til leserene av forumet påstår man dette :wow:

Er forøvrig få privatpersoner i Norge med kapital til en 'ikke dyr' prosessorfabrikk, og de som har det bruker den dyrebare tida si på andre ting enn å henge på diskusjon.no og lese om hvordan man lager prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...