Egilegil Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Jeg har ikke grunnlag til å bedømme den faglig sett, men kunne det ha vært en fordel å bytte ut ordet "typisk" med ett annet et par ganger? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Langs kanten ja. Men med sirkler går det plass til spille over hele waferen (innimellom samtlige sirkler). Helt korrekt. Plassen utnyttes bedre ved firkantete enn ved runde. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Langs kanten ja. Men med sirkler går det plass til spille over hele waferen (innimellom samtlige sirkler). Helt korrekt. Plassen utnyttes bedre ved firkantete enn ved runde. EDIT: Sorry for the double posting ladies......... Endret 24. januar 2004 av Rayline TWB Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) http://www.idev.no/~johndoe/untitled2.jpg Flott å ha mye tid til overs EDIT: Må jo legge til noen tall også. Arealet av en firkant er det samme som arealet av en sirkel. Sirkel har radius på 10 pixler. (pi x r^2 ~ 3.14 * 10^2 = 314) (Håper virkelig at formelen er pi x r^2, eller så driter jeg meg litt ut her.) Firkant har bredde på 18 pixler. (A = 324) De store sirklene har diameter på 400 pixler. Endret 24. januar 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 @ Snorreh: Se også her:http://mathworld.wolfram.com/CirclePacking.html http://mathworld.wolfram.com/CubicClosePacking.html Oppdatering: Her er et eksempel med mynter: http://www.maa.org/mathland/mathland_11_25.html Sorry Snorreh, men de linkene der understøtter ikke teorien din. De sidene der viser bare at man kan pakke rundinger, selv om det ikke blir optimalt - samt at det sies at det ikke er den absolutt værste måten å pakke på (men da snakker man om kubisk pakking - og det er noe helt annet enn å pakke på et 2- dimensjonalt lag. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Mennesker kan være smarte er min foreløpige konklusjon etter å ha lest artikkelen. Nanoteknologi kan kanskje bringe oss til star trek nivå (også politisk/filosofisk forhåpentligvis) Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Menne.. hadde det vært noe poeng å bytte til sirkelformede prosessorkjerner selv om man hadde klart å sage de ut? Blir det ikke omtrent det samme som å lage kaker dette? Altså... når man stikker ut kaker av en tynn deig kan man alltids kna restene sammen på nytt og stikke ut enda flere kaker Er det ikke mulig å smelte disse restene sammen til en ny waffer? Lenke til kommentar
Egilegil Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 6kant er den beste utnyttelse av plass. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor ikke bare lage firekantede wafere? Og hvorfor ikke lage firkanta egg? Det lages en enkelt krystall, det lar seg ikke gjøre å lage denne firkantet. Ta en titt på Step 3. Endret 24. januar 2004 av hårek Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Veldig god artikkel.Lærte mye av den.Drømte om at en slik artikkel vil komme.Er GPU/VPU til skjermkort akkurat lagd på samme måte som CPU?Sikkert et av de dummeste spm Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Menne.. hadde det vært noe poeng å bytte til sirkelformede prosessorkjerner selv om man hadde klart å sage de ut? Blir det ikke omtrent det samme som å lage kaker dette? Altså... når man stikker ut kaker av en tynn deig kan man alltids kna restene sammen på nytt og stikke ut enda flere kaker Er det ikke mulig å smelte disse restene sammen til en ny waffer? Slik jeg har forstått det smelter de det som er til overs om til nye wafere, men det blir jo dyrere enn viss de hadde fått utnyttet silisiumen uten å smeltet det om. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Veldig god artikkel.Lærte mye av den.Drømte om at en slik artikkel vil komme.Er GPU/VPU til skjermkort akkurat lagd på samme måte som CPU? Jepp, det er de, men med andre masker (altså: en annen sammensetning av transistorer). Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Veldig god artikkel.Lærte mye av den.Drømte om at en slik artikkel vil komme.Er GPU/VPU til skjermkort akkurat lagd på samme måte som CPU? Jepp, det er de, men med andre masker (altså: en annen sammensetning av transistorer). Okey,det var det jeg trudde Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Meget interessant artikkel. Jeg visste ikke at prosessorer er klekket ut som orker. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Mange tror kanskje at design av GPU/CPU er morsomt... Det er et helv***s kjedelig jobb Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Mange tror kanskje at design av GPU/CPU er morsomt...Det er et helv***s kjedelig jobb Men det er nok en god følelse å se når hjertebarna begynner å ta form og faktisk fungere? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Mange tror kanskje at design av GPU/CPU er morsomt...Det er et helv***s kjedelig jobb Hmmm. Synes det hører hel**** morsomt ut jeg Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) He he , så her er det ikke no vits å ta med seg tobbakken og kaffekoppen å dra ned i snekkerboden for å prøve seg. Må få lov å si at dette var inntesang lesing Hehe Veldig interresant lesing dette her.. Fikk lyst på vaffler når jeg leste om wafer Bare å starte å da Endret 24. januar 2004 av ahpadt Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja veldig interresant artikkel dette her. Se på denne da!! Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Menne.. hadde det vært noe poeng å bytte til sirkelformede prosessorkjerner selv om man hadde klart å sage de ut? Blir det ikke omtrent det samme som å lage kaker dette? Altså... når man stikker ut kaker av en tynn deig kan man alltids kna restene sammen på nytt og stikke ut enda flere kaker Er det ikke mulig å smelte disse restene sammen til en ny waffer? joda de brukes til solcelle paneler, som ikke krever like høy renhet. Endret 25. januar 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå