goggen Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Jeg har lasta ned en ny bios-versjon, og når jeg så skal boote fra A: får jeg bare feilmeldingen "NTLDR is missing". Kommer ikke inn på a:. Og ja, jeg har satt floppy som boot i Bios. Noen som vet hva som er feil? Dreier seg om et Shuttle AV40 hk. Lenke til kommentar
maximus Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Du må lage disketten bootbar. I Win98 høyreklikk på A: > format > copy systemfiles. I WinXP høyreklikk på A: > format > Create an MS-DOS startup disk. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 ..og i win2k? kan ikke se at jeg har noe annet valg enn vanlig format der. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Last ned fra http://www.bootdisk.com Lenke til kommentar
goggen Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 Nå har jeg prøvd å laste ned win98 bootdisk, og lagt den på samme diskett som biosen. Jeg får fortsatt samme feilmelding.. Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg fikk også den feil medling en gang når jeg og kompies drev og bytta hk og ram, når vi starta opp fikk vi den meldinga,, men vi bare formaterte , va fordi han hadde ny hardware og det likte ikke win2k,, men du kan lese hær : http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q255220 Lenke til kommentar
goggen Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Takk for tips! Men i linke er det jo fat-32 filsystemet som synes å være problemet. Jeg har alle partisjoner formatert som NTFS-filsystem, bortsett fra C: hvor win2k ligger, som er fat-32. Kan det være dette som er problemet? Og finnes det måter å konvertere denne partisjonen til NTFS *uten* å måtte formatere og legge inn win2k på nytt? Formaterte disken før helga, så det tyder på at formateringa i seg selv ikke hjelper. I linken vises det til at man skal starte opp mpc'n med oppstartsdiskett og gjøre noen kommandoer. Men jeg får jo den samme feilmeldinga når jeg prøver å starte med win98 oppstartsdiskett! [ Denne Melding var redigert av: goggen på 2002-03-13 11:56 ] Lenke til kommentar
goggen Skrevet 19. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2002 Noen som vet? her er problemet mitt:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q255220 men jeg får "NTLDR is missing" også når jeg boote rmed oppstartsdiskett, så jeg får ikke gjort noe...Help? Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 - uten mail i profilen din, får jeg ikke sendt deg en av linkene til et program som konverterer til NTFS... [email protected] [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-03-19 20:48 ] Lenke til kommentar
goggen Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 noen som har en løsning til "NTLDR is missing"- problemet mitt. Det er ganke frustrerende, uansett hva jeg putter inn av floppy disketter og booter så får jeg den meldingen. Får jo ikke engang installert windows 98 eller gjort en nødvendig bios-oppdatering. Når jeg er inne i win2000, så kan jeg formatere og kopiere ting til a:, så selve floppy-driven funker jo. Blir utrolig glad om noen har en løsning... Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Gå inn på følgende link: http://www.polarhome.com/service/bootdisk/DOS/Dr-DOS/ Last ned drdos703.exe. Kjør programmet. En dos-diskett blir opprettet, la denne stå i, restart maskina. Drdos starter opp. Nå skal du formatere en diskett, en real dos mode diskett, dette gjør du ved å skrive format a: /s Kopier over bios flash utility, samt den oppdaterte biosen på nevnte diskett. Når du nå igjen restarter maskina di, så tenker jeg at du får flashet biosen som bare det :smile:. Gi en tilbakemelding om det funker. Lenke til kommentar
goggen Skrevet 23. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2002 Funka ikke :=( fikk samme melding. fant dette på nett: ----- "NTLDR is missing": A. A. This is a core file which must be in the root directory, and that fact that it cannot find it may mean other files are also missing, however to fix this problem perform the following: Boot the system with a DOS bootable floppy disk (if it is a FAT partition). If it is a NTFS partition use the NT boot disk shown in the above step In the i386 directory of the CD-ROM there will be a file NTLDR._, which is the compressed version of NTLDR. You can expand this file using expand.exe that comes with DOS and Windows for Workgroups expand d:i386ntldr._ c:ntldr. -------- booting med dos-disken hjalp jo ikke - hva nå? Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote ID: 7: > Jeg har alle partisjoner formatert som NTFS-filsystem, bortsett fra C: hvor win2k ligger, som er fat-32. Kan det være dette som er problemet? Og finnes det måter å konvertere denne partisjonen til NTFS *uten* å måtte formatere og legge inn win2k på nytt? < Er det endring av en partisjon med Win2k, fra FAT32 til NTFS uten å 'berøre' ( sletting & formatering ) med i bildet ? Endre en partisjon inneholdende et OS fra ett filsystem til et annet, uten å formatere fra scratch mener jeg ikke lar seg gjøre. Igår endra jeg ( utvida ) C, og konverterte 5 GB fra D-disk ( FAT32 ) til NTFS på C-disk uten problemer - men da var det nothing på D-disken bortsett fra filsystemet - med PMagic 7.0. Har en følelse av at jeg tenker feil - men tror: er det et fungerende OS i mappe eller aktivt på en NTFS-partisjon, tror jeg det er uråd å ta rom fra denne og overføre til en med annet filsystem. < [ Denne Melding var redigert av: TRAM på 2002-03-23 16:51 ] Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 I Windows XP er det en option når du skal formatere disketter som sier "formater som MS-DOS systemdiskett" (eller noe liknende). Det har jeg venta på! Takk, M$! :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Quote: On 2002-03-23 16:26, TRAM skrev:Igår endra jeg ( utvida ) C, og konverterte 5 GB fra D-disk ( FAT32 ) til NTFS på C-disk uten problemer - men da var det nothing på D-disken bortsett fra filsystemet - med PMagic 7.0. PM7 benytter Windows XP sin Convert til å konvertere ifra Fat32 til NTFS. Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Det funket ikke? :sad: Har snoket litt rundt omkring, og kom over en prosedyre for flashing av bios under ntfs-filsystem på hjemmesiden til hovedkortprodusenten MSI. Linken er: http://www.msi.com.tw/support/bios/ntfs_note.htm Selv om det er en prosedyre for MSI hovedkort, så kan det kanskje være en ide å prøve ut denne på ditt hovedkort også? Gi meg en tilbakemelding om dette funker. Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Det virker som det ikke går an å lage en DOS oppstartdiskett på din maskin. Har du prøvd å få laget en på en annen maskin ? Lenke til kommentar
Mio Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Prøv som pronto sier og lag en oppstart diskett på en annen maskin. Jeg fikk oxo feil på en bootdisk engang,men da var det disketten som var problemet. Prøv med en annen diskett og se om det går. prøv f.eks og kjør oppstart diskettene til Win XP hvis du har dem og se om diskettstasjonen klarer å lese dem i dos. Men det første jeg vile prøvd på er en ny diskett :smile: Mio Lenke til kommentar
s_18 Skrevet 24. mars 2002 Del Skrevet 24. mars 2002 Har du prøvd programmet drdflash? Tror jeg fant det på http://www.biosmods.com Det gjør disketten til en oppstartsdiskett, og fungerer utmerket i WinXP i hvertfall. Du kan jo se om det virker.. [ Denne Melding var redigert av: s_18 på 2002-03-24 18:33 ] Lenke til kommentar
goggen Skrevet 24. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2002 Det funka med Drflash! Med filene derfra + bios-fila inn på samme diskett, kom jeg inn i dos og flasha biosen. Men fortsatt nekter den å ta vanlige oppstartsdisker. Drflash har bare 2 heeelt nødvendige filer og med den går det som sagt fint. Lurer på hvorfor andre ikke går? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå