Gå til innhold

Polariseringsfilter

Anbefalte innlegg

Kjøpte polariseringsfilter igår, og det funker jo greit (polariseringsmessig), men det var utrolig mørkt! som å sette en kraftig solbrille forran linsa! Skal det være slik?

eksempler:

(tatt bort bilder. Gamle og borte).

Begge bildene er tatt med kraftig blits, lukkertid 1/100 sek f3.2 ISO50

Blir jo nesten umulig å fotografere inne nå.... (selv om det gjerne ikke er der det er mest bruk for filter...) men uansett.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[quote name='Ganske' date='24/01/2004 : 13:11'] Eit polariseringsfilter utgjer vel stort sett to-tre eksponeringssteg, og er definitivt eit utandørsfilter. Innandørs er det berre brukbart til spesialformål, som å hindra refleksar i akvarieglas e.l. [/quote]
OK. Greit å få klarhet i det. Flere her har tipset om å bruke filter som linsebeskytter (UV-filter). Jeg tenkte at jeg kunne bruke polariseringsfilteret da, men dette ser jo ut til å gå litt i vasken :). Må vel nesten gå for et UV da (som ikke er så dyre).
Lenke til kommentar
Jeg tenkte at jeg kunne bruke polariseringsfilteret da, men dette ser jo ut til å gå litt i vasken . Må vel nesten gå for et UV da (som ikke er så dyre).

Hehe, du kan nok ikke bruke et hvilket som helst filter som rent beskyttelsesfilter nei! De fleste filter har en eller annen funksjon som manipulerer det bildet du ser gjennom søkeren, så også med polariseringsfilteret. Disse bør derfor kun benyttes når du ønsker en slik effekt som filteret gir. UV-filter er, såvidt meg bekjent, det eneste filteret som manipulerer bildet i så liten grad at det kan brukes som et beskyttelsesfilter. Dessuten mener jeg de respektive kameraprodusentene tilbyr egne beskyttelsesfilter, som da sannsynligvis ikke er noe annet enn en ekstra glassbit foran objektivet. Disse koster imidlertid langt mer enn et greit UV-filter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...