Gå til innhold

Hvilken versjon av linuxtil server?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, skal jeg ha linux på min gammle 500MHz IBM til å kjøre cs server, men jeg har ikke mye peiling på linux, og trenger rød til hvilken versjon jeg skal velge.

Den skal enten innstaleres på en 4GB partisjon på en hdd som alerede har innstalert win xp pro på resten, eller en egen (elgammel) hdd på 1.2 gb, alt etter som hva dere på dette forume mener er best\enklest

Maskinen har 128mb ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha dual boot med xp vis det ikke er for vanskeligt å få til. har en u-formatert 4gb som i så tilvfelle skal brukes. Hvis det er for avansert med dualboot, har jeg ligende en 1.2GB uformatert hdd som kan brukes. Er 1.2gb nokk?

Lenke til kommentar

Siden du er nybegynner kan du gå for SuSE 9.0 og bare installere tekstmodus (ikke installer KDE/grafisk modus).

Da får du GRUB som bootloader og den er finfin.

Så laster HL og CS på http://server.counter-strike.net og leser FAQ osv.

PS! Bra at du vil kjøre CS-server på Linux! Den tar ekstremt mye mindre prosessorkraft enn Wintendo.

Å legge inn grafisk modus har ingen hensikt på en server da den vil sluke hele prosessoren din (500 MHz er kanskje litt lite for KDE).

Lenke til kommentar

Eller fedora, der får du iso-er. Bare ikke legg inn x-window system, KDE eller gnome. Men ta med dev-tools og sys-tools (kjør custom pakkevalg)!

Og ikke gå i nybegynnerfella å legge inn ALLE PAKKENE som følger med. skal du kjøre en cs-server, legger du ikke inn ftp, apache, sql, +++++. Trenger du det siden legger du det inn siden.

Et annet tips: legg inn apt fra apt.freshrpms.net

apt er debians pakkesystem, og er utrolig enkelt og greit å bruke, også i fra komandolinjen

Lenke til kommentar

[offtopic]

Jeg installerte SuSE i går. Det er den første distroen som har gjort at jeg har satt hjerte i halsen.. Ikke som noe annet jeg har prøvd. Ble faktisk skremt flere ganger. Dessuten har den et noe merkelig oppdateringssystem, og skjuler det meste for brukeren.

[/offtopic]

Lenke til kommentar

?

Jeg synes det er 10 ganger enklere å installere via en rask FTP enn å laste ned 3 ISOer og brenne disse. Må ofte bruke 3 netter på ISOene mens FTP-installen går på 2 timer. Dessuten er det så forbanna ofte noe galt med ISOene som gjør at installeringen klikker en eller annen gang (pakker mangler osv), men det er sikkert bare hos meg :)

Lenke til kommentar
?

Jeg synes det er 10 ganger enklere å installere via en rask FTP enn å laste ned 3 ISOer og brenne disse. Må ofte bruke 3 netter på ISOene mens FTP-installen går på 2 timer. Dessuten er det så forbanna ofte noe galt med ISOene som gjør at installeringen klikker en eller annen gang (pakker mangler osv), men det er sikkert bare hos meg :)

Helt enig. Gitt at en har tilgang til ei ålreit linje.

For å installere en minimal debian over FTP er det ikke alt for mange megs som skal lastes ned.

Jeg har ikke gjort en ISO install på år og dag iallfall :)

Lenke til kommentar

Nei men for en nybegynner er det som jeg ser det en fordel å ha cd'n tilgjengelig, slik at man kan "prøve på nytt" hvis/når alt går til h*******...

Debian er en veldig fin distro, min personlige server-distro-favoritt, men kasnje ikke den mest nybegynnervennlige...

Når det gjelder suse, slutter jeg meg til xeons linje - håpløst å holde oppdatert ol. SuSe er sikkert fint hvis du skal kjøre det på din personlige desktop system, men håpløst hvis du har 10 maskiner å drifte (dvs. de må stort sett klare seg selv). Da fungerer både Debian (cron-apt) og Fedora (aktivere nigthly yum update ev. mekke cron apt) bedre slik jeg ser det. Pakkeinstalasjon er også et ****** på suse uten cd'ne (boxed) (og hvis en av dem skulle ødelegges, kan du ikke bare renne en ny fra iso-fila). For ikke å snakke om suse 9.0 som gir en feilmelding hver gang du starter KDE (hvis home er NFS og auth LDAP) om at den ikke finner /tmp/mcop-username...

Lenke til kommentar

For å trekke dette enda lenger så skal det nevnes at jeg foretrekker å gjøre installasjonen med freebsd sine mini-install cd'er. Da får jeg lagt inn det jeg vil fra en 200mb cd og det jeg vil fra FTP. Sørger for at systemet er oppdatert allerede etter at installen er ferdig. Legger inn ports fra en ekstern server og kernel-source.Etter første boot rekompilerer jeg kernel og setter opp fstab så er det bare å sette i gang med å konfigurere og legge inn x med en windowmanager. </offtopic>

Lenke til kommentar
For å trekke dette enda lenger så skal det nevnes at jeg foretrekker å gjøre installasjonen med freebsd sine mini-install cd'er. Da får jeg lagt inn det jeg vil fra en 200mb cd og det jeg vil fra FTP. Sørger for at systemet er oppdatert allerede etter at installen er ferdig. Legger inn ports fra en ekstern server og kernel-source.Etter første boot rekompilerer jeg kernel og setter opp fstab så er det bare å sette i gang med å konfigurere og legge inn x med en windowmanager. </offtopic>

Ser ikke at dette blir noe forskjellig fra f.eks. en debian network install. Har får du "bussiness card" edition på 40Mb. Fint som snus :)

http://gluck.debian.org/cdimage/testing/netinst/

Lenke til kommentar
Nei men for en nybegynner er det som jeg ser det en fordel å ha cd'n tilgjengelig, slik at man kan "prøve på nytt" hvis/når alt går til h*******...

ot: hehe. godt poeng. første gang jeg la inn SuSE ble det 3 installs før jeg var fornøyd :p Glad jeg hadde hele 8.2-treet på disken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...