Dius Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Heisann... Jeg har akkurat kjøpt meg en ny WD 120gb hd for å bruke i en gammel data, som filserver eller noe slik... Så når jeg endelig fikk HD'n her om dagen så var jeg overlykkelig, men lykken snudde fort, for BIOS'n i den gamle data'n fant ikke igjen HD'n... (det er et HK fra ABit, AB-LX6, med pentium 2 CPU) Så er det noen som har noe tips om hva som er feil? Hva jeg kan gjøre? P.S. Har lagt inn den nyeste BIOS'n som var for HK'et på Abit sine sider (er fra 1999, er et så gammelt HK så de har ingen nyere BIOS...) Jeg har også testet med noen mindre HD'er (maxtor 12gb) og den ble fint funnet igjen i BIOS... Og har testet 120gb'n i en nyere data som jeg har stående her, så den funker... Noen som har noen tips til meg? Lenke til kommentar
snole Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Hvis du kjører disken alene på en IDE kabel, skal den ikke ha jumper på "master". Det fører til at BIOS ikke finner den. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Hvis du kjører disken alene på en IDE kabel, skal den ikke ha jumper på "master".Det fører til at BIOS ikke finner den. Jo Endret 24. januar 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Vel, du har seriøst en gammel pc, hk ditt med en bios fra 1999 vil neppe støtte noe så høy hd. for eks mitt hk er fra 2001 og søtte max 160gb. Så du har nok drette på draget, hk ditt støtter vel max 80gb eller noe. Klarte ikke å finne hk på abit sin side men er gangske sikkert på at hk ditt er for gammelt. Lenke til kommentar
tokki Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Du kan prøve Data Lifeguard Tool fra WDC på denne siden og se om den klarer å forbigå bios sin begrensing i HD størrelse Du må vel laste ned DOS versjonen regner jeg med ! Lykke til Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 tror ikke den gamle pcen støtter såpass store disker, kanskje hvis du prøver å flashe opp biosen Lenke til kommentar
Dius Skrevet 24. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2004 Takker for alle svarene... Har vel egentlig kommet til den samme slutningen som mange her; at HK'et ikke takler så store disker.... Så har vel egentlig dreiti på draget ja... Men ingen som vet om om det finnes noen steder der jeg kan finne en nyere BIOS, så kalt "unofficial" BIOS...? Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Gamle pcèr sjønner ikkje altid nye store disker bare da bios update frå hk produsent. PS gadd ikkje a lese alt kansje detter er skreve frå før (hjalp meg) Lenke til kommentar
snole Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Hvis du kjører disken alene på en IDE kabel, skal den ikke ha jumper på "master".Det fører til at BIOS ikke finner den. Jo Er dette fra en WD disk? http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp På min WD 80 GB og 160 GB er det slik at der må jumper vekk hvis du kjører den alene på en IDE-buss. Hvis jumper er der, finner ikke BIOS harddisken. Det har jeg og opplevd flere bekjente har slitt med, og flere her inne på forumet. Det har da alltid løst seg ved å fjerne jumper. Endret 25. januar 2004 av snole Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 prøv clear cmos opne jumpere på hdd detekter hdd i bios Lenke til kommentar
Dius Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Det har seg nå slik at, BIOS ikke direkte ikke finner HD'n; det er bare slik at BIOS'n låser når den skal søke etter "primary master" (den kommer ingen vei, mens når jeg flytter på jumperne slik de ikke skal stå så kommer den over det "punktet" og finner at det er "none" primary master (eller slave)...) Ga dette dere noen nye tanker, eller tips? (trenger det sårt..) Lenke til kommentar
vgard Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hvis det er slik at bios ikke finner disken pga størrelsen, så kan du vel putte jumperen inn der på limit drive capacity( eller.no), skal stå vedsiden av master/slave/cable select og alt det der.. Hadde det på min gamle western hvertfall. Beklager dårlig forklaring og formulering, men jeg er trøtt.. Se på bildet litt over så skjønner du vel.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå