Gå til innhold

Vurderer ny PC, trenger hjelp :)

Gnurk

Anbefalte innlegg

Vurderer nå sterkt å skaffe meg en ny desktop, gammel desktop PIII 800 med GeforceIII funker så absolutt ikke lenger, laptop p4 3,06 GHz brukes mest til spill som ikke krever så altfor mye. Har lite peiling på diverse delers kompatibilitet, regnet med at noen her kunne gi meg noen tips.

Komponentene jeg har funnet så langt er ikke valgt ut ifra kunnskap, men mer hva jeg "tror" passer sammen og jeg har og sett litt på pris, sett bort fra skjermkortet :p

Tanken så langt er:

Prosessor:

-P4 3.0 GHz (Marginal ytelsesøkning mot 3,2 GHz som koster 1500,- mer)

Hovedkort:

-Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid ELLER

-Soyo SY-P4I875P Dragon 2 Platinum

Aner ikke helt hva jeg skal velge her?

Kabinett:

-Chieftec Dragon Midi Tower kabinett SØLV - Med USB/FW, Dør, 360W power, ATX

-In-Win X710 Medium Tower ATX Sølv Kabinett m/300W Power og USB/LCD i front

Chieftec har meg kjent ikke vifter, har null erfaring med montering av slikt, men 360 W kan kanskje være en fordel pga. videre konfigurering? Klarer ikke helt å bestemme meg.

Harddisk

-2 x Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA 150 MB/s 8MB cache 7200RPM

Lurte så på RAID Stripe eller Mirror, hva passer best for spilling? Etterhvert blir det og noe videoredigering... Noen tips?

En bekjent tipset meg om at SATA disker måtte være "Native" SATA, så jeg ikke endte opp med en "vanlig" disk med kun SATA interface? Han sa og at SATA disker må kobles med egne overgang til strømforsyning, noen som har erfaring med dette ?

Skjermkort

-ATI Radeon 9800 XT, men spørsmålet er: Asus, Hercules, Creative eller Sapphire? Heller vel mest mot Asus, har hørt mye bra om ny vifteløsning... noen tips?

Lydkort

-Creative SB Audigy 2 ZS - 24bit PCI lydkort, Firewire, THX, 7.1

Minne

-Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB (?)

Som dere ser, 1 GB DDR er planen, men aner ikke hvilken type som vil være egnet, har ikke lyst til å gi 3000,- for minnet alene...

DVD:

-Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Bulk

Virket på meg igjen som en grei brenner.

Har allerede en 19 tommer skjerm stående, så det har jeg ikke sett på en gang.

En av disse er jeg nødt til å ha med:

-APC Back-UPS CS 350VA Offline USB/serial, Data/DSL protection , har ustabil strømkrets i huset jeg bor i :p

Tastatur og mus og floppydisk er vel det minste problemet, noe må jeg vel klare selv, hvis ingen vet hva som er absolutt verdt å ha.

Tror jeg endte opp på rundt 15000 med dette (uten den helt store letingen på forskjellige nettbutikker, er jo mye penger for en som stort sett kun spiller/sløver på nettet, så jeg vil helst kjøpe noe som funker uten altfor mye trøbbel.

Mange spørsmål, men det er sikkert noen her som har mer peiling enn meg? ;)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...