Gå til innhold

Utdanning innenfor IT - hva anbefales?

Lurifaksen

Anbefalte innlegg

HAr en litt annen oppfatning av NITH enn TopDog.

Det er mye systemutvikling og programmering til å begynne med der, men det er så mye annet og. Jeg mener jeg har fått en veldig bred platform å stå på med masse datateknikk (hardware teori og praksis og endel nettverk) i tillegg til databaser og litt bedøk. Det er masse praktiske prosjekter og oppgaver og lite undervisning. Det siste året er det masse forskjellig man kan fordype seg i - bl.a. et bra nettverkskurs med datasikkerhet på toppen.

Anbefaler deg å ta en titt

TopDog: De har lagt om ganske mye nå, og neste år er det nye systemet innkjørt og testet så da blir det mye bedre enn det var for en stund siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av dere som har vurdert å studere på Noroff? Skal begynne der selv, har endel studievalg innenfor IT og fjernundervisning er også både mulig og billigere enn den vanlige varianten. Dvs alt går over nett. Skal ta Nettverk og Systemadm. over nett om ikke så altfor lenge, ettersom jeg er bosatt på Kanariøyene. Vet ikke om de er så kjent enda, men synes det er litt rart at ingen har nevnt de tidligere.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Kansje ikt-driftsfag hadde vært noe for deg??

Er ikke IKT opplegget noe du går på etter første året videregående? Jeg kunne ha valgt det, men hørte mye dritt om det. Hørte at det stort sett dreide seg om ting vi allerede vet.

IKT-driftsfag er et vk1 kurs ja. Og for all del ikke velg det, det enste som er positivt med IKT-driftsfag er at du kan begynne som lærling etterpå og få arbeidserfaring osv. Det året jeg gikk på IKT lærte jeg ingenting annet enn ting jeg kunne funnet ut på egenhånd hadde jeg hatt 1 eks av 2000 server.

Men det skal nevnes at jeg i læra har lært mer enn jeg har gjort i alle årene jeg har gått på skole til sammen...

Lenke til kommentar

hva du lærer på IKT er selvsagt forskjellig til person til person, så selv om du ikke lærer noe så trenger ikke det å gjelde for alle ;)

Kan ikke huske å ha lært alt for mye vetig selv, brukte eksamen til å lage en intranettside for en skole for så å klage på hvor elendig IIS er på sikkerheten :shrug: så ikke det vanskeligste faget på jord akkurat.

Lenke til kommentar

Det enden forteller om der høres utrolig likt ut med den linja jeg går på her i Kristiansand. Mulig det er litt mer programering og database her men, uansett veldig likt.

Tror det skal være en linje på en eller annen høgskole eller lignende som har en ren IKT linje. Noen år siden jeg søkte men dere har vel studie håndbok? Alt er vel listet opp er.

Vil absolutt ikke anbefal Noroff til deg som vil gå på det. Har flere i klassen som har gått der og sier de ikke har fått jobb osv pga den utdannelsen ikke teller da man søker jobb. Også IT-Akademiet, kan nevne at daglig leder der går i samme klasse som meg, det sier vel litt...

...men til dere som er på søken, ta en titt i studiehåndboka og finn de forskjellige IT linjene som finnes, kontakt de, og be de sende mer info.

Gojira

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Holy shit! Vi må visst søke 1. mars eller noe sånt? Trodde dette var noe vi fikk gjort på skolen, slik som tidligere år...

Nå haster det virkelig. Og jeg er egentlig like usikker nå som når jeg startet dette emnet.

Hva med Universitetet i Bergen? Ser de har noe master og bachelor opplegg, uten at jeg vet hva forskjellen på det er. Er det noe å satse på?

Eller er det NITH som gjelder?

Jeg tror egentlig at hvis jeg skal velge meg et emne, så blir det internett og nettverk.

Lenke til kommentar

Info UiB:

Informasjonsvitenskap (Bachelor):

Programmering, systemutvikling osv, men en samfunnsvitenskapelig vinkling. Mindre matte en de fleste andre datastudier.

Informatikk (Bachelor):

Mye matte, programmering, AI og slikt. Anbefales 3MX. Foreløpig ingen mattekrav, men fra høsten 2005 vil 2MX være nødvendig.

Profesjonsstudie i IKT (Master):

5 års studie, kan sees på som en blanding av Informatikk og Informasjonsvitenskap. Dvs at du har en del valg der du blander de to fagene. Er et ganske nytt studie, så jeg vet ikke om noen er ferdig enda heh. Har søkt dette faget som førsteprioritet så må vel spørre folk som går der for å få vite mer nøyaktig hva de seinere semestrene går ut på.

Anbefales 2MX. Fra høsten 2005 vil 2MX/3MY + 3MX/3BI/3FY/3KJ være et krav.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig... :shrug:

SBS: Det der så egentlig særdeles lite gøy ut. Det såkalte "Informasjonsteknologi" faget jeg har som valgfag nå er jo kun modellering og Access databaser, og det er jo dritkjedelig, og lite interessant. Jeg er heller intet matematisk geni, men jeg har 2MX (såvidt...).

enden: Jeg hadde jo egentlig håpet å unngå å flytte... :(

Er det ingen andre skoler jeg kan studere nettverk/internett?

Synes det virker som om alle studier bare dreier seg om programmering og systemutvikling/database opplegg. Det er jo egentlig akkurat det jeg IKKE ønsker... :realmad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...