Lurifaksen Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Det er ikke så altfor lenge til søknaden må sendes, og jeg tror det er på tide å begynne å tenke litt gjennom dette nå. Om meg: Jeg går 3. året på gymnas, almenne, økonomiske og administrative fag. Jeg er DRITLEI, og den eneste grunnen til at jeg fremdeles går der er at det er for dumt å gi seg det siste halvåret Av grunnen over, er ikke karakterene noe særlig å skryte av, ca 3 i snitt. Har forresten 2MX og 2FY, men uten 3MX har vel det ikke så mye å si. Jeg har omtrent vokst opp med PC, og det er vel derfor ganske naturlig at studerer dette. Problemet er bare hva. Jeg har altså to problemer jeg trenger hjelp fra dere (helst noen som virkelig har peiling...) med å løse. Hva skal jeg utdanne meg som innenfor IT, og hvilken skole? Problemet mitt er vel egentlig at jeg ikke er ekspert på noen områder innenfor IT. Jeg har liksom litt greie på nesten alt Det er vel et ganske dårlig utgangspunkt? Jeg er heller ikke sikker på hva jeg vil satse på. Tingene jeg interesserer meg "litt over middels" om: - Internett og Nettverk - etter at jeg fikk bredbånd ble dette straks ganske interessant. Har egen server, og synes det er litt interessant å sette opp slikt. - Web - ikke selve designingen/layout, mer det bak, som oppsett av webserver, mysql/php/etc. og få websider og slikt til å fungere. - Hardware - bygging av maskiner og slikt er jo litt artig. Jeg digger forøvrig tekniske duppedingser. Det optimale ville vært å kunne jobbe med litt av alle disse tingene. Jeg ønsker egentlig ikke å bare drive med en ting... Ting jeg IKKE vil drive med hver dag hele året: - Drive support over telefon, eller mens folk venter - være personen på huset som skal løpe og fikse hvis noen klager over at windows går tregt og skriveren fungerer ikke. Jeg kan gjerne fikse ting, men da vil jeg helst få jobbe i fred (fikse en PC f,eks), og kunne ta meg den tiden jeg vil på f.eks skriftlig support. - Programmering - tror ikke jeg har talent der. PHP er litt interessant, men du må vel være litt matematisk geni for å bli proff i slikt? Noen som har noen formeninger om hva jeg burde gjøre? Hva ville du gjort hvis du var meg? Endret 24. januar 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Tja, du har jo alltids dataingeniør-linja på høyskolen i Oslo. Ellers kan du jo prøve deg litt på f.eks. Cisco. Skal du unngå å bare løpe rundt for å løse word-problemer og annet drit, bør du nok kanskje begynne å jobbe i et mindre firma som er litt spesialisert eller søke på spesifikke stillinger. Disse windows-sertifiseringer er populært hos en del bedrifter, men inntrykket mitt er at du lærer lite praksis ettersom det er "the microsoft way" og kun den (f.eks kan du få feil om du velger start-shutdown for å skru av maskinen i stede for "ctrl-alt-del - shutdown", avhenger av hva boka sier...) HW er det nok lite å søke annet en evt. sertifiseringer innen servere eller bli sertifisert til å f.eks. reparere IBM-PC'er. Ofte er det egentlig ikke noe nytt fra det du kan (og du er sikkert flinkere enn mange av instruktørene), du må bare ha sertifiseringa... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 - Programmering - tror ikke jeg har talent der. PHP er litt interessant, men du må vel være litt matematisk geni for å bli proff i slikt? Da tror jeg ikke NITH er noe for deg (hvis ikke de har gjort om pensum veldig siden jeg gikk der). Det går stort sett i systemutvikling, ihvertfall på Diplom/Bachelor studiet. Jeg kjedet meg voldsomt der og utdannelsen var vel egentlig skivebom, men det skaffet meg et godt innpass i bransjen så jeg har vel kommet på en hylle jeg liker meg på allikevel. Hvis du er skikkelig drittlei skole ville jeg jobbet et år først, dratt i forsvaret e.l. Jeg jobba et år på bensinstasjon og var et år i forsvaret først. Da fikk jeg ikke så voldsomt mye mer lyst til å gå tilbake til skolebenken, men jeg fikk lyst til å få meg en utdannelse så jeg kunne jobbe med interessen min... data som vi kan generelt kalle det for ;-) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 system utvikling er ikke det samme som programmering da det er MYE bakarbeid som skal gjøres før man setter seg ned og programmerer.. systemutvikling er jo et like stort fag som programmering på NITH idag...? Lenke til kommentar
obese Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 jeg anbefaler en annen utdannelse som ikke er så forbanna kjedelig screw you informatikk Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 systemutvikling er jo et like stort fag som programmering på NITH idag...? Joda... du har rett, men av de to ondene la jeg mest vekt på programmering da jeg gikk der. Føler vel at det er det jeg har fått best utbytte av siden også, selv om jeg har kodet ekstremt lite siden jeg gikk ut for snart 4 år siden, men jeg har jobbet mye med utviklere og da var det greit å ha forståelsen for hvordan de jobber og deres utfordringer. Aller mest utbytte har jeg dog fått av valgfagene jeg hadde, nettverksadmin, webdesign og klient/tjener timene. jeg anbefaler en annen utdannelse som ikke er så forbanna kjedelig Vel, det er jo helt opp til deg hva du føler, men det er mange andre som synes IT-utdannelse er veldig spennende! Og det er en veldig tøff vei å gå fordi endel av materien du må igjennom er så fersk at det finnes lite bøker, stort sett alt på engelsk og nye teknologier, trender osv endrer seg hele tiden. Lenke til kommentar
Gojira Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Da har jeg ett veldig hot tips til deg. Det er å søke på Hist i Trondheim på linja som heter Drift og vedlikehold av edb systemer. Dette vil passe utmerket for deg ettersom du er en hardware-person. Det er en 2 årig linje og de aller fleste som går ut derifra får jobb. Har ikke gått der selv, men har en bror som har gått der og det virker veldig bra. Selv går jeg på IT og systemutvikling på Hia i Kristiansand, det består av mye programmering og databasefag. Har endel om nettverk og slikt også men det er mest teori og lite praktisk. Må nevne at med 3 i snitt så skal det holde hardt å komme inn på Hist, iallefall var det før ettersom det er den eneste skolen som har akkurat denne linja i Norge. Lykke til! Gojira Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Kansje ikt-driftsfag hadde vært noe for deg?? info Endret 24. januar 2004 av haddis Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 HW er det nok lite å søke annet en evt. sertifiseringer innen servere eller bli sertifisert til å f.eks. reparere IBM-PC'er. Vel, du har jo alltids denne du kan ta om du er ute etter hw sertifiseringer. Kast på ett par mcp sertifiseringer, og du er MCSA (amerikanere og forkortelser = sant) Ser enkelte søker etter personell med den sertifiseringen, får håpe de har gjort radikale endringer i testen de siste årene for før hang de seg litt vel mye opp i gammel "dritt" Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Tusen takk for svar folkens! Tja, du har jo alltids dataingeniør-linja på høyskolen i Oslo. Men da må du vel ha 3MX i tillegg til 2FY? Og så vidt jeg har skjønt er ingeniør studiene også relatert til fysikk og matte. Det kommer ikke jeg til å takle... - Programmering - tror ikke jeg har talent der. PHP er litt interessant, men du må vel være litt matematisk geni for å bli proff i slikt? Da tror jeg ikke NITH er noe for deg (hvis ikke de har gjort om pensum veldig siden jeg gikk der). Det går stort sett i systemutvikling, ihvertfall på Diplom/Bachelor studiet. Så på NITH er det masse programmering? Altså, jeg har lyst å gjøre andre ting enn å bare sitte foran en skjerm for å si det sånn. (med andre ting tenker jeg i denne sammenheng på fikling med hardware etc. f.eks). Jeg er forøvrig ikke drittlei skole generelt - det er bare fagene. Når det du lærer på skolen er ting som analysering av dikt, og "heimfesting" av skriftlige dialekter, er det lett å bli frustrert... Da har jeg ett veldig hot tips til deg. Det er å søke på Hist i Trondheim pålinja som heter Drift og vedlikehold av edb systemer. Dette vil passe utmerket for deg ettersom du er en hardware-person. Jeg er ikke en ren "hardware-person", men hardware er også litt interessant. Men jeg glemte å nevne at jeg vil helst slippe å flytte, og dermed er det mulighetene i Bergen som er de mest interessante... Kansje ikt-driftsfag hadde vært noe for deg?? Er ikke IKT opplegget noe du går på etter første året videregående? Jeg kunne ha valgt det, men hørte mye dritt om det. Hørte at det stort sett dreide seg om ting vi allerede vet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det er ikke mange fag som tillater deg å gjøre "alt", men IKT er et av dem, dritt vil du høre om alle fag uansett.. Lenke til kommentar
Gojira Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 IKT på videregående og IKT ved høgere utdannelse er ikke det samme. Har ikke satt meg inn i de forskjellige men vet at IKT på videregående går ut på å reparere pc og slikt på skolen, altså eldre pcer og systemer. Det suger, og man får ikke bruk for mer enn standard lærdom der. IT er et fremtidsrettet medium og man kan ikke se på gammel teknologi. Synd at du ikke vil flytte. Da blir det vel Ingeniør på deg eller liknende. Er ikke sikker på hva de tilbyr i Bergen men. Ang sertifiseringer så er det ingen utdannelse. De fleste arbeidsgivere vil se etter unge utdannede personer til sine IT-jobber. Styr også unna IT akademiet, Noroff (er ikke 100% sikker på det navnet?) osv. Dette er bortkasted tid og penger. Det du bør gjøre er å først ta deg en utdannelse uansett hvilken linje du måtte ta, skaff deg en jobb med mulighet for videre kurs og sertifiseringer som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 jeg anbefaler en annen utdannelse som ikke er så forbanna kjedelig screw you informatikk Du skal ikke være enda litt sakligere da? Troll. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det beste er å kunne kombinere data med noe annet. Det finnes mange småbedrifter emd 10-15 ansatte som ikke kan ha en hel datastilling, men f.eks kombinerer logistikk+it, eller regnskap+it, resepsjon+it etc. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Det beste er å kunne kombinere data med noe annet. Det finnes mange småbedrifter emd 10-15 ansatte som ikke kan ha en hel datastilling, men f.eks kombinerer logistikk+it, eller regnskap+it, resepsjon+it etc. Tror du har et poeng der... Men er NITH noe å satse på? NITH har i allefall skole i Bergen. Noen som går/har gått der, og kan fortelle litt mer nøyaktig om hva som skjer på en vanlig skoledag? Hva gjør dere på når dere er på skolen? Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Hei, NITH er dyrt ;p. Jeg er på omtrent samme punkt som deg GeeZuZz, snart ferdig med 3. året almenn, økonomisk og administrative fag, og er forsåvidt _RIMELIG_ lei alle drittfagene. Jeg har også funnet ut at det nok blir IT som jeg har lyst å studere, siden dette er noe som jeg har et forhold til fra før og som jeg vet at jeg trives med. Har begynt å surfe litt rundt på nettet etter nyttig informasjon om forskjellige linjer og slikt. Har alltid hørt at NTNU skal være så bra, men har liksom ikke helt funnet ut hvorfor dette er bedre enn de andre plassene. Jeg synes også det er rimelig vanskelig å få satt seg inn i hva de forskjellige tilbyr og hva man ender opp som. For meg virker dette som ett eneste kaos uten like. Det er nesten slik at man blir skremt bort ;p. Tenkte jeg skulle ta meg sammen nå å sjekke litt rundt, skrive litt mail til forskjellige steder, finne ut hva de tilbyr. Gjerne også hukke fatt i et par studenter fra diverse plasser å finne ut hvorfor de har valgt akkurat det studiet. Veldig mye nyttig informasjon i denne posten, håper det kommer enda mer kjekk info som jeg kan lese på før jeg bestemmer meg for noe. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Kongetråd! Er i akkurat samme situasjon som deg GeeZuZz (bortsett fra at jeg ikke har 2FY). Har vurdert NITH ganske seriøst, og utifra de folkene jeg snakket med på utdanningsmessen var det ganske bra saker. Har vurdert Bachelor Informasjonsteknologi som step1 i hvert fall. Noe ingeniør-opplegg er uaktuelt siden jeg bare har 2MX og ingen FY. Prisene på NITH er heller ikke avskrekkende (det er jo det studielån er til for ). Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 (endret) Ja, nå er vi flere som har nytte av alle tips som kommer i denne tråden. For meg virker dette som ett eneste kaos uten like. Det er nesten slik at man blir skremt bort ;p. Enig. Jeg trodde jeg var heldig siden jeg visste hva jeg skulle bli, og trengte ikke å bekymre meg for dette med søking til skoler. Men jo mer jeg undersøker dette, jo større og flere finner jeg ut at IT områdene er og jo mer forvirret blir jeg... Begynner å bli en smule bekymret nå... Det er jo faktisk nå ting begynner å telle... Føler egentlig at denne tråden burde vært en annen plass. Tror ikke det er så altfor mange av de virkelig seriøse som har peiling som tråler Off-topic kategorien... Endret 26. januar 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Fordelen med IKT da er at vi får praktisk erfaring, dvs læretid = jobb, og du kan utdanne deg i evig tid men praktisk er faring er et meget stort pluss, en som er utdannet ikt "geek" og dataingenør har både utdanning og erfaring og stiller dermed sterkere en personer som kun har skoleutdanning og for alt bedriftene vet kan dem da være noen personer som ikke takler og motta ordne mm, mens dem som har jobbet har meget sannynlig bekreftelse fra tidligere arbeidsplasser, og da skiller man seg fort ut når dem vet at akkurat du har vist tidligere at du kan passe bra for akkurat denne jobben Kjenner nå flere personer over 20 år (26+ og) som har tatt et IKT år og for så å ta læretiden etterpå slik at dem kan spe på med mer arbeidserfaring, og "utrolig" nok så har de fleste av dem nå fått seg ny jobb allerede før læretiden er slutt Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Tusen takk for svar folkens! Tja, du har jo alltids dataingeniør-linja på høyskolen i Oslo. Men da må du vel ha 3MX i tillegg til 2FY? Og så vidt jeg har skjønt er ingeniør studiene også relatert til fysikk og matte. Det kommer ikke jeg til å takle... På HIO kan du ta fokurs i matte, tilsvarende 3MX, som en del av første året eller semesteret el. Vil tro at ingeniør studiene inkluderer ganske mye matte og fyiskk - jobbefag. Noen som veit om det er mulig å ta 3MX forkurs på NTNU? I løpet av sommeren eller noe sånt? Jeg hørte noe om dette i fjor en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå