Gå til innhold

ATA VS SATA

Duqe

Anbefalte innlegg

Lurte egentlig om det er en merkbar forskjell mellom ata og sata, har selv en maxtor ata133 og har veldig lyst på en hitachi.

Og et annet spørsmål er om hvordan skal jeg partisjonere den for å få best ytelse til winxp?

takk for all svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste fordelen er kabelen, slik jeg ser det. Per i dag klarer vel ikke disker å utnytte ATA100 til fullt en gang. Mulig at det er andre fordeler som lavere aksess-tid e.l. men dette vet jeg ikke noe om i så fall.

Men prisforskjellene blekner jo, (f.eks. 70 kroner forskjell mellom p-ata og s-ata utgaven av en seagate 120GB disk på komplett) så det er vel nesten vanskelig å si noe om å spare penger lenger. Jeg kjøpte min første S-ATA disk nå nettopp, for eksempel.

Men det man må huske på, er at på strømforsyninger som ikke er relativt nye har man ikke riktig strømkontakt, og da kan man legge til en rundt regna 80 kroner til for overgangen.

Lenke til kommentar

Jeg har en WD 250 gb s-ata. Kan ikke si at jeg har merket noe forskjell i ytelse, men er jo kjekt med tynnere kabel. Min harddisk trengte jeg ingen form for overgang på strømmen. Bruker samme strømkabel som en hvilken som helst P-ata harddisk.

Lenke til kommentar

For min del så er sata kabelen ikke noe fordel for meg, har en pata disk og kjøper jeg en sata disk blir det bare en kabel ekstra istedet for at jeg kan bruke en pata kabel på begge diskene, men det er en hitachi disk jeg skal ha og forskjellen mellom 120gb 8mb pata og sata er 160kr. Og hvis det ikke er alle som merker en stor forkskjellen mellom sata og pata og at det er stort sett bare en kabel, så tror jeg at jeg går for en pata disk! "Når jeg får råd!"

Men takk for all svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...