Gå til innhold

Overklokking

Sealine

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare skikkelig hvordan jeg klokker, og hvilke ting jeg kan skifte på som bare har med CPU'n og gjøre.

Hvis dere ser her nede, så er det systemet mitt.

Soft Menu III Setup

CPU Name is - AMD Athlon ™ XP

CPU Internal Frequenzy - 1833MHz (166 x 11.0)

CPU Operating Speed - 2500+

x - External Clock - 166MHz

x . Multiplier Factor - x11.0

AGP Frequency - 66MHz (satt den engang til 99 og cmos måtte resettes)

CPU FSB/DRAM Ratio - Auto (eventuelt hva skal jeg sette den på? 6/6?)

CPU Interface - Enabled

Power Supply Controller - System Default

x - CPU Core Voltage - 1.65v

x - DDR SDRAM Voltage - 2.6v

x - Chipset Voltage - 1.6v

x -AGP Voltage - 1-5v

CPU Over Temp. Protect - 90C

Hvis jeg feks vil ha prosessoren min til XP3000 (fra 2500), hva skifte rjeg på da, og hvor mye? Jeg har Tt Volcano 11 ..

Og er det farlig og skifte på AGP Frequency? Jeg satt den med et uhell på 99 engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk ut denne guiden:

Overklokkingsguide DEL1

Overklokkingsguide DEL2

Overklokkingsguide DEL3

Overklokkingsguide DEL4

Dette er nyttig lesning.

Når du skal klokke, sett AGP/PCI Frequency til 33MHz.

Sjekk også ut om ram'en din tåler overklokking.

Nyttig å vite hvilket hovedkort du har også.

Øk External Clock 2-3 MHz om gangen å sjekk ut hvor mye cpu'en din tåler. Pass på for overoppheting. Kommer du over 65-70 grader så er det lurt å stoppe. Har ikke noe spesielt mye erfaring med AMD, iom at jeg har en P4 2.8 GHz som er overklokket til 3.42 GHz. Les litt rundt på forumet også, det er mye fornuftig lesning.

Sett FSB/DRAM Ratio til 1:1, da kjører ram synkront med CPU. Vær forsiktig med økning av volt på CPU, kjenner en som svidde en 2500+ i dag på LAN tilogmed, han satte riktignok opp volten fra 1.7 til 2.6, var ikke der, så kunne ikke stoppe fyren. Han grilla CPU'en og var ikke glad etterpå :no:

Lykke til med klokkingen :thumbup:

EDIT: glemte noe

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
så om jeg bare setter multiplier til feks. 12 så har jeg "overclocket" CPU'n?

Stemmer det, men skulle jeg tyne det meste ut av maskinen min, hadde jeg startet med å senke multiplier og øke FSB. Se hvor høy FSB du klarer med multiplier på det laveste og etterpå øk multiplier. Øk Vcore og Vdimm ettersom det passer, men vær obs på temperatur på prosessor og hvor høy volt du kan bruke på minnet.

Lenke til kommentar

Med kjøleren du har og hovedkort/cpu så burde du klare 11x200 (2200MHz) istedetfor 11x166. Da har du overklokket din XP2500 til 3200. Hvis du vil fortsette der så kan du først prøve 11.5x200 og fungerer den der så kan du klokke opp FSB'en fra 200 til 201-210 i første omgang og se om systemet er stabilt i en runde 3dmark eller lignende. Er det ikke stabilt bør du sette opp vcore , men alt over 2v er ikke å anbefale da de fleste cpu'er brenner på denne volten. Som eksempel kjører jeg selv en XP2400 (2GHz ved 1.65 volt originalt) på 2300MHz ved 1.9 volt vcore. Klarer du stabilt 11.5x210v (2415) på 1.9 Volt vcore bør du øke til 2v (ikkeno mer) og prøve deg på 210 - 220 FSB helt til maskinen blir ustabil. Har du for høy temperatur da (50 grader +++) bør du klokke ned FSB 5Mhz og være fornøyd med det, evt. gi cpu (og kabinett) bedre kjøling. :)

Ellers, Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

tusen takk for flotte svar! :thumbs:

Om jeg prøver meg på dette, tror jeg at jeg går for og teste 11x200 (xp3200). Men om jeg gjør det, så er det ikke noe annet jeg trenger tenke på? Du sa liksom, om du vil fortsette, kan du prøve og øke volt osv. Men om jeg bare setter opp til 11x200 så har jeg en clean xp3200 prosessor? Gir meg der, tar ingen sjangser på og svi av cpu :)

Og et spørsmål til, kanskje dumt med. Er det mulig og klokke ramen?

Eller skjermkortet? Hvordan gjør man dette?

Petter

Lenke til kommentar
* Skift på multiplier og/eller FSB

* Om det blir ustabilt så sett opp spenninga litt. (følg med tempen etterpå)

* Ram bør stå på det samme som FSB (altså 6:6 eller 1:1 eller hvordan det skrives i din bios)

er det noen forskjell på 1:1 og 6:6 ?

Hvis du fulgte med i mattetimene vet du at det er det samme.... :w00t:

Lenke til kommentar

* Ram bør stå på det samme som FSB (altså 6:6 eller 1:1 eller hvordan det skrives i din bios)

ja, men da vil også 1:1, 2:2, 3:3, 4:4, 5:5 og 6:6 være akkurat det samme, og meningsløst og skifte. Så jeg holder en pekefinger på at det lager forskjell :ermm:

Lenke til kommentar

ja, men da vil også 1:1, 2:2, 3:3, 4:4, 5:5 og 6:6 være akkurat det samme, og meningsløst og skifte. Så jeg holder en pekefinger på at det lager forskjell :ermm:

Hva er forskjellen på 2 delt på 2 i forhold til 1 delt på 1 ? Hvis du kikker etter så er det aldri to slike like valg i en og samme bios, men det han variere fra hovedkort til hovedkort eller fra produsent til produsent.

Forskjellen er null !

Lenke til kommentar

Joda, det er slike "idiotiske" oppsett i bios, ihvertfall i min bios for Abit NF7-S hovedkort. Nå har jeg den ikke foran meg, men det er ihvertfall 3:3, 4:4, 5:5 og 6:6. Det er bare en faktor, så hvilken av dem man velger skulle ikke spille noen rolle, ikke ifølge manualen som jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...