Gå til innhold

PC-en vil ikke starte. ABIT NF7-S v2


Anbefalte innlegg

Maskina fungerte fint i dag, skulle flytte den over i et sonata kabinett bare. pice of cake right?

 

Vel, har sjekka at jeg ikke har noen "distanser" som kortslutter bak på hovedkortet, har sjekka at allt sitter gott i sockets og slikt. Alle vifter spinner. Har testa å kobble ut alt utenom Graffikk kort CPU og minne. Nullet Biosen også.

 

Dette hender:

Trykker på power, LED's på front lyser, alle vifter går i gang, så etter ca. 2-3 sec's så "dør" alt igjen og ingenting hender om jeg trykker mer på power-knappen.

 

Dersom jeg stenger av power-supply'en helt (til den røde LED'en på hovedkortet slutter å lyse) så kan jeg etter att jeg har slått på PSU'en igjen, trykke på power-knappen og se på viftenen i nye 2-3 sekunder.

 

Den sviver ikke lenge nokk for noenting til å vise på skjermen.

 

Har noen vært borti noe slikt før?

Jeg må ærlig talt si at jeg mistenker hovedkortet litt.. det har hendt merkelige ting med denne maskinen før, men når den først har gått i gang har den sjelden eller alldrig kræsja. Men, som sagt, ideer? Har sjekka Power-on og Re-set og alle de andre koblingene fra front-panelet flere ganger... og power-on fungerer jo en gang pr. gang man stenger av og på PSU'et....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å løsne litt på skruene som fester hk til kabinett... Dette har jeg hørt kan gjøre underverker med Abit NF7-S 2.0.

 

?Virkelig? Jeg strammet til skruene som holder hovedkortet ganske godt, men ikke mer enn jeg pleier å gjøre. Derimot var skruvene som jeg måtte bruke med Sonata ganske mye mindre enn de vanlige, så trykket fordeles på et mindre område.. kanskje det gjør noe med noen av de lagene som sitter i hovedkortet? Skal teste dette men våger ikke å holde pusten akkuratt!

 

 

Eller du kan prøve å ta ut RAM-brikken(e) for så å sette de inn igjen/bytte plass på de...

 

DET virker vel litt merkelig. I vanlige fall et godt tips, men i min situasjon så tok jeg ikke ut CPU eller RAM når jeg flytta hovedkortet og den hadde kjørt i flere uker med minne brikkenen slik som de står nå. Derimot tok jeg av CPU kjøleren, se mitt svar under for mer info om den.

 

Du har vel ikke skubba borti cpu-kjøleren litt da du bytta kabinett? Slik at den har forskjøvet seg litt eller ikke sitter skikkelig?

 

Jovisst. Jeg bytta ut CPU kjøleren mot en SilentBoost eller hva den heter. Så jeg tok av den gamle og i et ganske sent trinn i monteringen i den nye boksen satte jeg den nye på igjen. Liten mengde goop på cpu'en, på med kjøleblokka med begge feste-clipsene, så tok jeg den av for å sjekke att den får bra kontakt med cpu'en og deretter festet jeg den igjen. Clipset er veldig stramt og jeg ser det som usannsynlig at den ikke sitter riktig på, men jeg kommer vel til å sjekke det og.

 

Takk for alle tips.

 

Dersom jeg får lånet CPU og ram av min kompis og det viser seg at det ikke fungerer med hans greier, da må det vel være hovedkortet? Og siden det ikke er mer enn 2 måneder gammelt, så burde vel det gå på garantien??? MEN: jeg har satt en passiv Zalmann chipset-cooler på hovedkortets north-bridge eller soutbridge eller hva det nå er... gjelder ikke garantien da??

 

Og ja, jeg har vært borti det samme. ^^
faktisk litt fint å høre... :) håper du fikk til din igjen!
Lenke til kommentar
Maskina fungerte fint i dag, skulle flytte den over i et sonata kabinett bare. pice of cake right?

 

Vel, har sjekka at jeg ikke har noen "distanser" som kortslutter bak på hovedkortet, har sjekka at allt sitter gott i sockets og slikt. Alle vifter spinner. Har testa å kobble ut alt utenom Graffikk kort CPU og minne. Nullet Biosen også.

 

Dette hender:

Trykker på power, LED's på front lyser, alle vifter går i gang, så etter ca. 2-3 sec's så "dør" alt igjen og ingenting hender om jeg trykker mer på power-knappen.

 

Dersom jeg stenger av power-supply'en helt (til den røde LED'en på hovedkortet slutter å lyse) så kan jeg etter att jeg har slått på PSU'en igjen, trykke på power-knappen og se på viftenen i nye 2-3 sekunder.

 

Den sviver ikke lenge nokk for noenting til å vise på skjermen.

 

Har noen vært borti noe slikt før?

Jeg må ærlig talt si at jeg mistenker hovedkortet litt.. det har hendt merkelige ting med denne maskinen før, men når den først har gått i gang har den sjelden eller alldrig kræsja. Men, som sagt, ideer? Har sjekka Power-on og Re-set og alle de andre koblingene fra front-panelet flere ganger... og power-on fungerer jo en gang pr. gang man stenger av og på PSU'et....

Kommer det grønne lyset på når viftene begynner å svirre? Skal jo være både et rødt og et grønt når du trykker inn powerknappen. Husker jeg hadde noe trøbbel med dette når strømforsyninga mi var mongo.. riktignok slo den seg ikke av igjen, men. Du har ikke vært inni biosen og fingret da, slik at du har satt på at den skal sjekke om det er en vifte som snurrer på cpu1 headeren? For isåfall vil den skru seg av på grunn av det hvis det ikke er rpm måling på den nye cpukjøleren. I mitt tilfelle var det bare å bytte strømforsyning, men det er nok ikke samme problem du har gitt.

Lenke til kommentar
I og med at du ikke får noen ting, tyder dette på kaputt PSU eller HK. Alt annet skulle gitt en eller annen form for lyd fra seg.

 

Tja. Jeg får det grønne lyset på HK også, så lenge det varer. Derfor jeg ikke får noen pip er vel fordi den ikke er i gang lenge nokk til at noe skal hende?

 

skal sjekke om speakeren er koblet mellom rett pinner også.

 

 

Kommer det grønne lyset på når viftene begynner å svirre? Skal jo være både et rødt og et grønt når du trykker inn powerknappen.

Ja, det gjør det. i 2-3 sekunder.

 

 

 

Du har ikke vært inni biosen og fingret da, slik at du har satt på at den skal sjekke om det er en vifte som snurrer på cpu1 headeren? For isåfall vil den skru seg av på grunn av det hvis det ikke er rpm måling på den nye cpukjøleren.

 

Har "nulla ut" BIOSEN med jumperen.. men du har rett. det kan jo være fpm detektoren.. Kan jo koble CPU kjøleren som er montert på et annet strøm-uttak og sette den gamle cpu-kjøleren på CPU-Fan uttaket. (Slik at begge viftene spinner.. da kan jeg jo lure MB'et i tilfelle det er dette som er problemet!)

Lenke til kommentar
I og med at du ikke får noen ting, tyder dette på kaputt PSU eller HK. Alt annet skulle gitt en eller annen form for lyd fra seg.

 

Tja. Jeg får det grønne lyset på HK også, så lenge det varer. Derfor jeg ikke får noen pip er vel fordi den ikke er i gang lenge nokk til at noe skal hende?

 

skal sjekke om speakeren er koblet mellom rett pinner også.

 

 

Kommer det grønne lyset på når viftene begynner å svirre? Skal jo være både et rødt og et grønt når du trykker inn powerknappen.

Ja, det gjør det. i 2-3 sekunder.

 

 

 

Du har ikke vært inni biosen og fingret da, slik at du har satt på at den skal sjekke om det er en vifte som snurrer på cpu1 headeren? For isåfall vil den skru seg av på grunn av det hvis det ikke er rpm måling på den nye cpukjøleren.

 

Har "nulla ut" BIOSEN med jumperen.. men du har rett. det kan jo være fpm detektoren.. Kan jo koble CPU kjøleren som er montert på et annet strøm-uttak og sette den gamle cpu-kjøleren på CPU-Fan uttaket. (Slik at begge viftene spinner.. da kan jeg jo lure MB'et i tilfelle det er dette som er problemet!)

Verdt et forsøk.. men altså.. du har ikke klart å sette kjøleren på feil vei da? (veit det er dumt av meg å spørre) Men har opplevd at folk er helt sikre på at de har satt den på riktig vei.. og så har jeg sjekket.. og det har vist seg at den var feil allikevel..

Lenke til kommentar
Verdt et forsøk.. men altså.. du har ikke klart å sette kjøleren på feil vei da? (veit det er dumt av meg å spørre) Men har opplevd at folk er helt sikre på at de har satt den på riktig vei.. og så har jeg sjekket.. og det har vist seg at den var feil allikevel..

 

 

eeeeeeeeee.... jo.. du.. når du nevner det så har jeg nesten helt sikkert klart å sette den feil vei...

 

Når jeg hadde satt i kjøleren to ganger og sjekka kontakten, så måtte jeg ta den av for å få i PSU'et (ikke spørr.. :) ) og etter det så var det lettest å snu vifta for å komme til skrujern hakket for å feste den.. så jeg snudde den jeg...

 

Kan det være dette tror du?? håper jeg ikka har grilla CPU'en da...

 

Sjekker dette nå, gi meg 10 15minutter, det er TRANGT der oppe......¨'

Lenke til kommentar

Ikke søren om jeg er kar til å fatte dette...

 

Tok ut CPU kjøleren og konstaterte at CPU'en har hatt god kontakt selv om den var "feil vei" denne kjøleren har ikke det utfreste sporet som andre har.

 

Satte den i rett vei iallefall, bare for att. Ingen bedring..

 

Byttet strøm kontakt og satte en ekstern vifte i CPU-kjøler kontakten for å lure HK's fan monitor.. Da startet den.. ok så da må jeg disable "Shutdown when cpu fan fail".. no problems... bortsett fra at den er disabla allerede... så jeg rykker kabelen til min externe vifte, og ingen ting sjer..

 

konklusjon, jeg har ingen aning om hva som jeg nå har endret, men den fungerer......... enn så lenge...

 

 

Takk til alle som har hjelpt meg med feilsøkingen!!

Lenke til kommentar

Men silent boost fra thermal take har en bunnflate som gjør at CPU har kontakt uansett hvilken vei man setter den, og CPU hadde laget merke i kjøleblokka med goopen, så den var i kontakt...

 

Visst, det kan jo være det, men det virker jo veldig merkelig! :)

 

"Nei, jeg nekter å jobbe, jeg liker ikke veien vifta står på meg, den fremhever rynkene i ansiktet mitt!" :D :D

 

Nå fungerer den iallefall.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...