Gå til innhold

VFS: Unable to mount root fs on 02:00


Anbefalte innlegg

Hei, prøver å legge inn archlinux over ftp install (samme install opplegget som suse) men jeg får en kernel panic når jeg skal laste inn root

 

arch ftp/floppy kommer på 3 disketter

1. boot (LILO) -gir meg muligheten til å sende med ekstra argumenter til bootprosessen/kernelen.. eller hvor nå de argumentene havner

2. root (kommer kernel panic når jeg skal laste inn denne)

3 modules (drivere til nettverkskort)

 

når floppy 1(boot) har kjørt seg ferdig ber den meg om å sette inn root floppy

jeg gjør dette, men da kommer følgende feilmelding:

 

VFS: cannot open root device "200" or 02:00

Please append a correct "root=" boot option

kernel panic: VFS: unable to mount root fs in 02:00

 

har lett som en gal rundt på google og i div mailinglister men finner ikke noe (omtrent alle poster med denne erroren omhandler feil med booting over NFS, men det er jo ikke det jeg skal...eller gjør)

er litt vanskelig å lete når jeg ikke aner hva dette betyr...

jeg tror det betyr at den ikke greier å jobbe mot floppy, noe jeg synes virker litt snodig da den laster LILO og setter igang bootprosessen fra floppyen min...

 

hw info:

toshiba portege 3480ct

500MHz

192 mb ram

extern floppy (usb)

extern docking station med nettverkskontakt og slikt...

 

for opplysningens skyld så funket suse 9 på maskinen og fant all maskinvaren uten noe problem, så jeg vet det ikke er noe problemer med dette... (men jeg kan ikke ha suse, for det avr alt for tregt på en så svak maskin)

 

noen som kan forklare litt hva denne feilen egentlig betyr, eller kanskje har en løsning...?

 

mvh

 

soniX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noe direkte løsning kan jeg i hvert fall fortelle at feilmeldingen "can not mount root device bla bla" betyr at kjernen ikke finner root-partisjonen (dvs. linux partisjonen).

 

Løsningen på dette er å skrive "linux root=/dev/hdxy" når man kommer til lilo, der hdxy er partisjonen linux ligger på (x er hardisk: a/b/c/d, y er partisjons-nummer: 1/2/3/4/5/6/7 osv).

 

Edit: ser nå at jeg leste litt raskt igjennom posten din, du har jo ikke fått starta installasjonen engang :p I så fall høres det ut som det er noe galt med disketter (disketter er noe dritt, blir ødelagt bare man tar på dem, selvom de liksom funker i windows osv). Hvis du må bruke disketter anbefaler jeg deg å kun bruke helt splitter nye disketter.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

fant endelig en side som forklarer hva som er feil...

men løsningen er ganske over hodet på meg...

http://mypenguin.bei.t-online.de/software/...ege_3490CT.html

 

har en freebsd maskin også, så jeg kan vel alltids få satt opp nfs der, ... hvis noen kan peke meg til en side som forklarer hvordan jeg kan laste ned root fra en nfs partisjon og kopiere denne inn på disken, for deretter å endre bootloaderen + sette opp alle configurasjonsfilene jeg trenger manuelt for å få gjennomført dette så har jeg vel kanskje en sjangs.... (kanskje...)

 

merkelig at det gikk glatt å installere suse...

arch bruker jo samme kernel som suse (hvertfall samme versjons-nummer :2.4.x)

 

soniX

Lenke til kommentar

Unable to mount root fs: ( betyr at den ikke klarer å mount / og starte init )

 

Det kan skyldes flere grunner .. De vanligste er vel :

 

Kernel leter feil plass etter / filsystemet

 

Kernel klarer ikke mounte filsystemet ( Filsystem type er ukjent )

 

( litt short read her )

 

Siden dette er snakk om floppy disk tror ikke det er et problem.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar

http://inexo.com.br/~ethy/USB-Floppy-Boot.html

 

The way Linux kernel is written make it impossible to completely boot and load the disc set sequence from any device that is not under /dev/fd*.

 

funker ikke uten å ha en patchet kernel...

 

noen som kan komme på en måte å fixe dette på når jeg ikke har fått installert noe engang... er liksom litt vanskelig å patche en kernel man ikkefår installert....

 

soniX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...