Sigmoideus Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Driver å lager en ny meny til siden min. Bruker PhotoShop 7.0. "Bitene" til menyen er på 125x25 pixels hvis jeg ikke husker feil. Men hver av de er på 10 kb, og med mouseoverbitene så blir hele menyen på litt over 300KB. Er ikke dette litt mye? De fleste av dere har vel bredbånd, men får meg og andre som sitter på en ISDN-linje må vel dette være i meste laget for en meny? Har prøvd å sette ned kvaliteten, men om jeg har den på 1 som er lavest eller 12 som er maks så er størrelsen på fila like mye. Har sikkert noe med at filene er så små fra før, men er det andre triks jeg kan bruke? De gamel menybitene er kun på 1 og 2 KB hver, og det er ikke så mye dilldall på de nye at det skulle være ti ganger større... Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 File -> Save for web ( ? ) Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 men hva om du lagrer i .gif i stedet? tar mye mindre plass! da kan du få knappene ned d 1 kb str, men da bli nok kvaliteten litt dårlig også... Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Save for Web ja, he he, den hadde jeg tydeligvis oversett. Var den på 5.0? Men hvis jeg bruker den funksjonen og velger lav kvalitet, vil dette være noe en vanlig bruker vil kunne se på siden, altså at det er lav kvalitet på menybitene? Vil jo ikke ha noen gromsete greier heller, siden det er tekst og alt... Lenke til kommentar
PT Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Kvaliteten blir som oftest rimelig bra hvis du ikke har brukt altfor mange farger, men du får prøve deg fram. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Men hvis jeg bruker den funksjonen og velger lav kvalitet, vil dette være noe en vanlig bruker vil kunne se på siden, altså at det er lav kvalitet på menybitene? Vil jo ikke ha noen gromsete greier heller, siden det er tekst og alt... Det kommer jo alt an på. En effektfylt knapp med skyggelegging, bevel og andre finurlige effekter ser absolutt best ut i original kvalitet, men det går alltid an å tyne det litt nedover. Du må nesten se det litt an selv, teste hvor du selv synes grensen bør gå. Lenke til kommentar
cnav Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Gratis-programmet JPG Cleaner fjerner all informasjon fra bildefiler, som ikke er bildedata. Uten tap av bildekvalitet. Photoshop ol. legger til masse unødvendig informasjon, som ofte kan ta mer plass enn selve bildet! Dermed kan man spare en god del kB på hvert bilde, bare ved å fjerne denne informasjonen. Du finner det her. Endret 23. januar 2004 av cnav Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Gratis-programmet JPG Cleaner fjerner all informasjon fra bildefiler, som ikke er bildedata. Uten tap av bildekvalitet. Photoshop ol. legger til masse unødvendig informasjon, som ofte kan ta mer plass en selve bildet! Dermed kan man spare en god del kB på hvert bilde, bare ved å fjerne denne informasjonen. Du finner det her. Takker, men ser ut som det funka greit med "Save for Web". Filstørrelsen ble nå 1KB og ikke 10, og jeg kunne ikke se den helt store forskjellen. (Nå skal det sies at jeg har syn som et blindt esel med solbriller og burka...) Men det programmet kan kanskje brukes på alle de bildene jeg har på siden? Noen av de er jo på over 1 MB (Forresten veldig morsomt å få på mail når jeg sitter med ISDN, men men, jeg har vel nesten bedt om det selv). Har satt ned kvaliteten på de fleste av de i Photoshop og de ser fortsatt greie ut, men jeg kan kanskje få størrelsen enda mer ned hvis jeg bruker det programmet? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Det er tross alt bare et par kb det er snakk om her, men om du virkelig vil legge ned arbeid i det, så fungerer det jo. Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Det er tross alt bare et par kb det er snakk om her, men om du virkelig vil legge ned arbeid i det, så fungerer det jo. Vet ikke om du mente menyen eller bildene? På bildene vil det jo bli en del å spare? Hvis det var menyen du mente, så er det ikke så stor jobb, det er bare det at uten komprimering så blir det 300KB med meny, med komprimering så blir det 30KB. Må jo tenke på de som sitter på modem og slikt også Lenke til kommentar
cnav Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Det er tross alt bare et par kb det er snakk om her, men om du virkelig vil legge ned arbeid i det, så fungerer det jo. Blir ikke så mye arbeid akkurat, det er bare å angi mappe og trykke på start. Så tar det alle bildene i mappa. Det har ikke så mye og si for de med bredbånd. Har man 56K og skal klikke seg gjennom et bildegalleri, så betyr det en del hvis en sparer 10-20 kB per bilde. Endret 23. januar 2004 av cnav Lenke til kommentar
$k$ Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Photoshop ol. legger til masse unødvendig informasjon, som ofte kan ta mer plass enn selve bildet! unødvendig informasjon? info. om layers og sånt eller? Endret 23. januar 2004 av $k$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå