Zephyr Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Fin overskrift??..... Lurer på hvor store rør jeg trenger til CPU,GPU og chipset. Har lekt litt med tanken om et kjølesystem i titan. Har rør og rørkoblinger, men lurer da litt på dimensjonene. Her er det jeg har tenkt; 10mm titanrør til et t-stykke(eller et kryss)fra pumpa. Videre med 10mm til CPU-blokk i kobber(hjemmelagd maskinfrest maze-design eller noe eller en ombygd Thermalright SK6). Fra t-stykket to 6mm rør til GPU og chipset, selvfølgelig med hjemmelagde vannblokker og sammen igjen i et t-stykke eller kryss med 10mm røret. Et nytt 10mm rør til radiatoren type STOR med 2 eller 4 120mm vifter og tilbake til vanntanken hvor det står en Eheim 1048 og putrer. Tror dette kan bli ganske kult, men trenger litt konstruktiv kritikk. PS: Bruker titan fordi fargen er kul, og p.g.a mulig freonkjøling senere :smile: Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 14. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2002 Hadde virkelig satt pris på et svar her :smile: Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 ett kvikt svar 1/2" er en vanlig rør standard som jeg anbefaler til blokka. 1/4 kan du kanskje bruke på gpu event.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 hvor fikk du tak i Titan-rør? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 1/2" er vel litt overkill? I allefall om man velger å montere alt utstyret i kabinettet. Jeg antar at det er tenkt på en slik løsning, ettersom det er snakk om titanrør? Sånt er ikke billig! Dessuten vil det sannsynligvis ligge endel begrensninger i andre deler av systemet. Vanngjennomstrømningen i vannblokk(er) og radiator vil nok være såpass moderat i forhold til en slik rørdimensjon, at 1/2" vil være mer eller mindre bortkastet. 3/8 vil nok være et riktigere valg, under ovenfor nevnte omstendigheter. Det finnes tilogmed systemer med 1/4" løsninger, som fungerer meget bra! I tillegg til dette, ville jeg kanskje vært litt forsiktig med bruk av rør i det hele tatt, ettersom disse er "pinne stive". Man må i allefall sørge for at den mekaniske belastningen på vannblokken(e) avlastes skikkelig, ellers vil man risikere at vannblokken delvis mister kontakten med core, med de følger dette får.... Forøvrig ville jeg unngått bruk av "T"-koblinger så langt som råd er, da disse representerer ganske mye strømningsmotstand. Jeg vet dette, da jeg p.t. bruker slike sjøl. Men har etterhvert tenkt å koble hele systemet i serie, på denne måten: Vanntank, pumpe, radiator, CPU-blokk, GPU-blokk og så tilbake til tank, i en sammenhengende sløyfe. "Flaskehalsen" i et slikt opplegg vil nok være GPU-blokka, men om man dimensjonerer denne riktig, så bør et slikt oppsett fungere riktig bra! Med tid og stunder vil jeg nok kunne bekrefte eller i verste fall avkrefte dette, men mitt neste system vil i allefall bli bygget slik! Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 15. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2002 remi.....Er automatiker, får tak i sånt på jobben. Er litt dyrt, men ganske stilig. Har tenkt til å bruke 5-6 cm armert slange får å få mulighet til å fjerne/flytte CPU blokka. Tenker på et nytt blokkdesign. En rund blokk som blir dreid med mange tynne "ringer" innover mot midten hvor det er et åpent felt over coren. Det blir så frest spor fra midten og ut mot kantene, en hel del av dem. Tilførsel kommer inn i midten og ut på den ene siden. Midten er også frest litt dypere så det er max 1-1,5mm gods der. På topen blir det en plexiplate som er formskjært rund. Med en ny prototype festeclips så må vel dette bli bra, eller...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå