Gå til innhold

koblet feil + - på bærbar..


TaZ

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg skulle koble til en universal strømkilde(beregnet på bærbar pc) til pcen,skal ha pcen på 12v i båten og klarte å bytte om på + og - inn på maskinen(20v)

Og nå funker den ikke på nett strøm lenger og lader ikke..

 

Er det en diode vern(mot + - feikobling) som på det meste annet utstyr på 12v(bilforsterker o.l) som bare er å bytte,eller må hele inntaket byttes?

 

Sikkert flere som har gjort den brøleren skulle jeg tro :cry:

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var vanlig med diode i serie som beskyttelse, da er det litt effekt tap ved vanlig bruk men det skjer ikke noe galt med noe om man snur polariteten.

 

Har også sett med sikring og en kraftig diode som leder masse om man snur polariteten slik at sikringen går.

Uansett tror jeg man har sikring siden PC poweret gir så mye effekt at man kan starte brann i mindre komponenter ved feil.

 

Høres ut som han kanskje har siste varianten og at sikringen er gått.

 

Noen må åpne og måle litt Før du kommer lengre.

Lenke til kommentar

Om det er diode der kan den stå i for såvidt,

men det er ikke sikkert du måler den selv om du får utslag tilsvarende en diode.

 

Disse diodene er typisk schottky typer som starter å lede ved lavere spenning en vanlige PN overganger. Slike PN overganger finnes i alle kretser (stort sett) i substratet de bygges på og de står da normalt i parallell til den utvendige. Poenget med den utvendige blir da bare å sørge for at den får mesteparten av strømmen.

Er du i tvil lodder du av ene eller begge siden(e) å tester den for seg.

Er sikringen passe stor går den før dioden, om motsatt kan dioden kortslutte skikkelig og tar da stort sett med seg sikringer mindre en spiker :)

(print banene leker da ofte sikring i stedet).

(lynnedslag er også gøy sånn) :scared:

men om dioden åpner (og sikringen holder)... finner strømmen nye og intressante veier i substratet... gjerne med defekte deler eller brente print baner som resultat.

 

Det du helst vil måle er nok full isolasjon begge veier, det tyder på at sikringen er borte...altså er det håp om at det kun er den og ikke siste varianten.

Da kan du følge banene så langt det går til du finner noe som ser ut som en sikring.

Moderne sikringer er foresten ikke de vanlige 20mm glass rørene som fantes før, nå er det gjerne ganske små overflate monterte komponenter 4-5mm ca.... de må gjerne loddes ut.

 

Happy hunting

Lenke til kommentar

Har fått maskinen hjem til meg nå og spretta den opp(et slit)

Fant en sak inni der som for meg kan se ut som en sikring..

Har målt litt og blå side har direkte kontakt med + inn på maskinen.

Det er ingen kontakt mellom blå og rød.

Fra rød til - inn er det 8,3 Kohm.

 

Strøm inntaket er den merket gul

 

Er dette en sikring?

 

Er det sikringer så hvor stor må ny være?

Strøm forsyning data er

DC out 20v 3,25A

Fuse Rating T2,5A/250V

 

 

Trykk for større bilde :wow:

b2.jpg

Lenke til kommentar

Enig med Ørjan,

om du ikke får tak i rette typen sikring kan du jo prøve litt midlertidig med en 20mm glass type i steden (lodd inn noen ledninger så du kommer til)

Da slipper du å få tak i den orginale hvis det viser seg at saker og ting lengre inne er svidd hinsides.

Om du er modig kan du prøve å bare kortslutte sikringen også...hold en hånd klar til å røske ut 220V ved tegn til røyk... evt bruk en pinsett over sikringen. (lett å slippe, ved røyk)

Er det svidd mer spørs det om du ødelegger så mye på denne måten, er det i orden skjer det ingenting annet en normal start... (om dere ikke tuller med polaritet igjen da)

 

good luck

Lenke til kommentar

Monterte tilbake HD og cpu kjøler.plugga i strømmen og tok og kortslutta sikringen,og starta den opp.Hd og cpu vifta starta fint opp og jeg hørte maskinen boota :w00t: Og ingen røyk steg opp :thumbs:

 

Ser ut som det bare er sikringen som er gåen..

 

Så er det bare å lodde den ut,uten å drepe noe nå...

 

Takker for hjelpen :thumbup:

 

TaZ

Lenke til kommentar

Prøvde å få tak i sikringen på den lokale rep. sjappa(Strax) men da måtte jeg levere inn maskinen (450kr) dem kunne ikke selge meg den.

Så jeg bestilte 10 stk. fra Rs Components og det kom på 141kr med frakt.

 

På elfa kom 2 stk på 150-160kr med frakt og oppkrav.

 

Kjipt da 1 sikring koster 5kr + moms.(Rs Components)

måtte bestille min. 10stk

 

kosta 12,50kr på elfa

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...