Civilix Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hørte for ikke lenge siden om at MacOS hadde blitt sluppet for x86 under navnet darwin. Fikk litt lyst til å teste ut dette og lasta det ned fra http://developer.apple.com/darwin/ . Satt cd'n inn i cd-rommen i den ene sekundærmaskinen min som har ganske industristandard-hardware, og satt igang installasjonen(lot darwin selv gjøre partisjoneringa). Etter en stund var den ferdig og spørte om reboot, det gjorde jeg. Maskinen bootet opp og jeg kom til inlogging, logget inn med root uten noe passord. Og der stod den...i console...ikke noe fancy grafikk...nei ikke noe gui engang...dette var _ikke_ MacOS. prøvde og leite fram noen måte og starte noe grafisk på uten å finne det. har lest at den visst skal bruke xfree86 men denne ser ikke ut til å vere installert(med default install). Enormt skuffa nå(jeg hadde nok helt feil forventninger i utgangspunktet da men). Men hva er egentlig vitsen med darwin? det jeg har nå er jo bare en strippa(virker som om jeg har veldig lite programmer installert som default) verson av bsd, som eneste tilsynelatende forandring er at allt heter noe med apple. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Prøv export PATH=$PATH:/usr/X11R6/bin startx Herifra Lenke til kommentar
xeon Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Høres spennende ut.. kanskje jeg skulle laste ned og prøve den selv Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 La meg fortelle deg essensen i Darwin. Darwin er kjernen i Mac OS X, den er basert på FreeBSD 4.x-branch og Mach. Over denne kjernen ligger Aqua og Cocca, som brukes til det grafiske Mac-skrivebordet. Den følger ikke med i Darwin-pakken. Darwin er bare kjernen i OS X - alt annet er utelatt. Kjernen i Mac OS X er altså gratis og åpen for utviklere og andre interesserte. Skal du ha Mac OS X, er du nødt til å investere i en Macintosh. Resten av systemet finnes kun for PowerPC-arkitekturen (PPC). Altså er det bare kjernen i dette systemet som foreligger for x86. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 takk for alle svar, og det var som jeg frykta. Dette er jo bare en kopi av freebsd laget av noen programmere med sansen for epler. var liksom GUI og slik jeg hadde lyst på, det er jo hva mac selger på. Tilbake til FreeBSD på den maskinen da...får prøve og få inn XPDE en gang til. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 takk for alle svar, og det var som jeg frykta. Dette er jo bare en kopi av freebsd laget av noen programmere med sansen for epler. Bare og bare fru blom.... Darwin er et herlig sammensurium av pakker fra diverse BSD-varianter, fra gnu og fra apple selv. Her er litt lesestoff for den som vil vite mer: http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch.html På x86 er ikke darwin så veldig attraktivt enda, men folk jobber med saken. Darwin er et flott initiativ, men det blir ikke det samme uten alt det andre som utgjør OS X. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå