Gå til innhold

Telefon for hørselshemmede, og svaksynte?

mack_

Anbefalte innlegg

Min mor er ergoterapeut (hjelper folk med å finne riktige hjelpemidler osv.), og spurte meg i dag et spørsmål jeg hadde vanskelig for å svare på. Hun lurer på hvilke mobiler som egner seg godt til folk med hørselshemninger, og dårlig syn! Også hvilke mobiler som egner seg for de som begynner å bli gamle, altså telefoner for eldre, som kanskje ikke har like lett for å sette seg inn i denne teknologiens verden..

For de med dårlig hørsel er det selvsagt lurt med god samtale lyd, og kanskje høyttalerfunksjon? Noen forslag?

Svaksynte/blinde har bruk for en telefon med taster som er lette å finne frem på tastaturet på, og kanskje en del talekommandoer. Stort og klart display er jo selvfølgelig en klar fordel. De hadde visst sagt på en butikk her at 3510 var fin, for den har spredte og store taster, noen bedre?

Til slutt skal jeg altså spørre for de eldre. Jeg vil ikke starte noen debatt om hvilke produsenter som har best menyer, men hvem er egentlig mest logisk og lett å forstå?

Mvh. Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av nye mobiler vet jeg ikke helt siden jeg ikke følger så mye med på "alt". Men farmor på 83 har en Nokia 6110 som hun både ringer og sender meldinger med.

Naboen vår ga jeg en 3310 til etter at han fikk hjerteinfarkt for et års tid siden, han

har dårlig hørsel, men med meldingstonen "spesiell" og ringevolumet på 5 så hører han den helt fint selv om han ikke har på seg høreapparatet.

Hva skjermer angår vet jeg ikke, men mine erfaringer sier at disse Nokia mobilene med bare én knapp øverst i midten for å si det sånn...er lettest å lære seg.

Edit: Det er jo forresten umulig å spørre om hva som er en god mobil her inne uten at en eller annen luring nevner SE T610, Samsung E700 eller Nokia 6600. Nå venter jeg spent..

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

Morfar (74): 5110, som han er ganske fornøyd med, hører den godt, og hører godt hva som blir sagt, begge veier...

Mormor (71): 3310, som hun er ganske fornøyd med, hører den enda bedre, men talekvaliteten er ikke like god (hun er også en racer på meldinger med denne telefonen!)

Farfar (78): En gammel Motorola fra 90-tallet: Har ikke peiling på hva han syns, ettersom han kun bruker den to ganger i året eller noe slik.

Lenke til kommentar
3510i er jo en veldig enkel telefon med store knapper og store bokstaver som de fleste eldre liker... Skjeermen er jo også ganske tydlig på skriften (men ikke bilder)

Farmoren min har nettop kjøpt seg den og hu er kjempefornøyd, men hun hverken ser eller hører dårlig da...

Uansett så passer den veldig bra for henne, siden hun hadde en liten ericsson før med kjempesmå taster på et tastatur til å klappe opp.. Det var egentlgi onkelen min som syntes den var stilig og fikk henne til å kjøpe den.. Men nå er hun kjempefornøyd, har tilogmed lært henne ordlisten. Og det klarer ikke mamma på sin 3510i ,hehehe...

Lenke til kommentar
3510i er jo en veldig enkel telefon med store knapper og store bokstaver som de fleste eldre liker... Skjeermen er jo også ganske tydlig på skriften (men ikke bilder)

Farmoren min har nettop kjøpt seg den og hu er kjempefornøyd, men hun hverken ser eller hører dårlig da...

Uansett så passer den veldig bra for henne, siden hun hadde en liten ericsson før med kjempesmå taster på et tastatur til å klappe opp.. Det var egentlgi onkelen min som syntes den var stilig og fikk henne til å kjøpe den.. Men nå er hun kjempefornøyd, har tilogmed lært henne ordlisten. Og det klarer ikke mamma på sin 3510i ,hehehe...

Akkurat samme som med familien min jo! :wow:

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig ikke svaret du er ute etter,men P900 har den høyeste ringelyden,høyeste høytalerlyden,de største knappene,navnene i kontaktlisten kan bli så store at selv en blind kan se de,en kan ringe fra kontaktlisten bare med å vri på hjulet på siden da navnet på kontaktene kommer tydelig ut i høytaleren og man kan skrive meldinger rett på skjermen for de som synes det er vanskelig å skrive med talltastaturet.

Lenke til kommentar
Dette er selvfølgelig ikke svaret du er ute etter,men P900 har den høyeste ringelyden,høyeste høytalerlyden,de største knappene,navnene i kontaktlisten kan bli så store at selv en blind kan se de,en kan ringe fra kontaktlisten bare med å vri på hjulet på siden da navnet på kontaktene kommer tydelig ut i høytaleren og man kan skrive meldinger rett på skjermen for de som synes det er vanskelig å skrive med talltastaturet.

med mindre ikke besteforeldrene har millionfallskjerm er det nok en veldig veldig fin drøm; og vil nok forbli d :p

3510i er en god mob; som er enkel og lære seg og sånn :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...