otkristo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Må jeg har strømforsyning på mer enn 235W for å drive en Pentium 4 ?? Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hvis du tenker på en P4 prosessor så er svaret nei, da de tar ca. 75-90 watt. Men det kan jo hende du skal ha strøm til andre ting òg (hk, harddisker etc.). Isåfall bør du skrive hva. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Det er avhengig av hvilken tilleggsutstyr du har. Normalt så bør du har 350 watt, Marginal PSU 300watt kan brukes dersom du har minimum av tilleggsutstyr. Din PSU på 235 watt er i minste laget. Lenke til kommentar
otkristo Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Det er avhengig av hvilken tilleggsutstyr du har. Normalt så bør du har 350 watt, Marginal PSU 300watt kan brukes dersom du har minimum av tilleggsutstyr. Din PSU på 235 watt er i minste laget. TAkk for raske svar! Har kjøpt Asus P4P800 Deluxe HK, Pentium 4 2.8 og Western Digital 36.7GB Raptor S-ATA. Problemet er at PC ikke vil starte med mitt gamle kabinett med strømforsyning på 235W. Kan svaret være så enkelt å kjøpe ny strømforsyning på 350W ???? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) svaret kan nok være så enkelt ja! 235W psu blir nok i minste laget for den riggen der.. En kalkulator for hvor mye watt systemet ditt trekker kom fram til at jeg trengte 406W psu for å kjøre alt, men jeg har en 360 å det funker helt fint selv med masse overklokking på alt mulig. EDIT: extra stuff Endret 23. januar 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Svaret er kanskje at du ikke har den ATX12V pluggen? Ofte kalt P4-pluggen. Den er der for å gi 12V til hovedkortet. (ATX-pluggen har bare 1 leder som er for +12V). Dagens systemer bruker 12V'en mere enn eldre systemer. Hvis du ser på ATX-pluggen er det veldig mange røde ledninger, som er +5V. Ekke helt 100% sikker, men mener at et P4 hovedkort MÅ ha den ekstra pluggen, og ikke vil starte opp uten. Correct me if I'm wrong..... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Antall watt er bare halve svaret. Det er forskjell på hvor mye strøm det leveres på 12V. Hvis du har et gammelt PSU så er det antagelig underdimensjonert på 12V. I så fall vil den ikke starte. Og du bør absolutt plugge inn en P4 kontakt, som snole sier. Lenke til kommentar
otkristo Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Antall watt er bare halve svaret. Det er forskjell på hvor mye strøm det leveres på 12V. Hvis du har et gammelt PSU så er det antagelig underdimensjonert på 12V. I så fall vil den ikke starte.Og du bør absolutt plugge inn en P4 kontakt, som snole sier. Hvis jeg kjøper et nytt hovedkort med strømforsyning, vil denne ekstra kontakten være med?? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hei, Kik efter et lite firkantet strømstøpsel mellem prosessor og minne-slotten . dette må brukes for P4 opplegg. Tror ikke din 235w strømforsyning har dette stikk. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
olavr Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Antall watt er bare halve svaret. Det er forskjell på hvor mye strøm det leveres på 12V. Hvis du har et gammelt PSU så er det antagelig underdimensjonert på 12V. I så fall vil den ikke starte.Og du bør absolutt plugge inn en P4 kontakt, som snole sier. Hvis jeg kjøper et nytt hovedkort med strømforsyning, vil denne ekstra kontakten være med?? Du mente vel nytt kabinett med strømforsyning, går jeg ut fra??? 12V kontakten skal vel følge med på alle nye strømforsyninger. Selv har jeg et AOpen H600A kabinett med 300W, det holder i massevis for meg. Det er forskjell på strømforsyninger, kjøp kvalitet. Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 På nyere PSU'er (strømforsyninger) er en slik "P4"-plugg med. Men det skader ikke å dobbeltsjekke før du kjøper. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Ja, det er vel med de nyeste nå ja. Jeg har en Antec 480W som jeg er fornøyd med. Fikk bra på tester og er heller ikke så dyr. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Som Hårek var inne på så er problemet høyst sannsynlig med gamle PSU'en (fra den gang 235w var vanlig), den er bygget for å levere strøm til CPU på 5v (for P3 systemer) mens en moderende P4 trekker sin strøm på 12v'n. Kjøp en Aopen/FS 300Watt med 120mm vifte, den er ganske rimlig, stillegående og kraftig (leverer langt over 300 watt hvis du 'tvinger' den). Lenke til kommentar
olavr Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Som Hårek var inne på så er problemet høyst sannsynlig med gamle PSU'en (fra den gang 235w var vanlig), den er bygget for å levere strøm til CPU på 5v (for P3 systemer) mens en moderende P4 trekker sin strøm på 12v'n. Kjøp en Aopen/FS 300Watt med 120mm vifte, den er ganske rimlig, stillegående og kraftig (leverer langt over 300 watt hvis du 'tvinger' den). En AOpen 300W strømforsyning koster fra 400 kr og oppover. Du får et AOpen H600A/B kabinett med 300/350W strømforsyning for 650 - 800 kr. Hvis du har lyst til å bytte kabinett, så er vel nesten det mer lønnsomt. Lenke til kommentar
otkristo Skrevet 24. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2004 Som Hårek var inne på så er problemet høyst sannsynlig med gamle PSU'en (fra den gang 235w var vanlig), den er bygget for å levere strøm til CPU på 5v (for P3 systemer) mens en moderende P4 trekker sin strøm på 12v'n. Kjøp en Aopen/FS 300Watt med 120mm vifte, den er ganske rimlig, stillegående og kraftig (leverer langt over 300 watt hvis du 'tvinger' den). En AOpen 300W strømforsyning koster fra 400 kr og oppover. Du får et AOpen H600A/B kabinett med 300/350W strømforsyning for 650 - 800 kr. Hvis du har lyst til å bytte kabinett, så er vel nesten det mer lønnsomt. Tusen takk for alle innspill! Jeg har nå fått alt til å fungere perfekt! Kjøpte rett og slett en nytt Chieftec Matrix Medium MX-B-D kabinett. Takk nok en gang! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå