Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har du noe bilde av kordan denne trykkboksen skal se ut? evt en tegning? har hørt noe om å kjøre trykk på et hus på gasseren, uten å helt vite kor dette er heller... noe annet enn denne boksen som er nødvendig? utforming???

selv med boks, vil ikke ladetrykket blåse bensinen tilbake til tanken selvom??

Endret av Turbogolf
Lenke til kommentar

Dette er egentlig off-topic, men har lyst til å fortelle en aldri så liten vandrehistorie som går i traktene hvor jeg bor.

For lenge siden, i den tida da overlading var nytt og uvanlig blant menigmann var det en fyr fra strøka her som begynte å sette seg inn i hvordan det funka. Etterhvert forsto han at lufta ble komprimert slik at det kom mer luft inn i sylindrene og mer luft betydde mer kraft.

En kveld satt han hjemme i godstolen og grubla på dette her, han ville jo ha mer effekt i bilen. Han hadde forgassermotor og kom fram til at en vifte som blåste luft ned i gasseren var tingen. Da ville jo tross alt luften bli trykt sammen slik som en turbo komprimerer lufta. Glad og fornøyd etter å ha pønsket ut denne ideen gikk han for å legge seg.

Dagen etter kjørte han bilen inn i garasjen, og begynte modifiseringene av både motoren og ei bordvifte han hadde til disposisjon. Etter mye om og men hadde han laget ei trakt som sto opp fra gasseren med vifta i den ene enden. Sjekka at alt virket som det skulle etter denne finmekanikken og gikk for å starte motoren. Og jo, motoren startet den. Vifta også.

Ut på veien bars det. Nå skulle denne nye vidundersaken testes! Til mannens store overraskelse begynte motoren å fuske. Ja den gikk rett og slett virkelig dårlig. Med nød og neppe klarte han å putre seg hjem.

I garasjen ble han sittende å tenke på hvorfor det ble slik som det ble. Han hadde jo akkurat samme prinsipp som en turbo/kompressor. Det var ikke før han ble gjort oppmerksom på det, at han oppdaget at vifta gikk feil vei og sugde luft UT av gasseren :D

Lenke til kommentar

Jeg skal se om jeg ikke finner bilen så jeg får tatt bilde iløpet av noen dager. En kompis av meg som har en, og bilen er parkert for motorbytte tror jeg.. :ermm:

Ang den vandrehistorien; en vifte vil uansett ikke hjelpe, for den komprimerer ikke luften, den bare blåser. En turbo spinner så fort, og med kompressorhus, at den komprimerer luften. Derav varmen på den som må kjøles ned igjen via en ic.

Lenke til kommentar

historien var bare for moroskyld :D Men det er jo et snev av fornuft da, som jeg nevnte en annen plass så brukte blant andre Pontiac scoop på panseret for å presse luft inn i gasseren. Dette økte visstnok effekten litt når man kjørte fort.. kanskje 5 hk ekstra i rundt 100km/t for eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...