Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg har kjøpt en 169 GB hardisk og satt den inn. Innstalerte Win2k på den med sp4, men den viser bare 127 GB i kapasietet. Hva er problemet? Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 1. FAT32 har begresning på størrelse en partisjon kan ha, huser ikke hvor mye i farta 2. NTFS har en begrensing LANGT over 160 GB, så har du formatert med NTFS er ikke OS`et problemet (rett meg hvis jeg tar feil) 3. Eldre hovedkort/bios støtter ikke disker over 127/130 GB, oppdater bios 4. Fins programmer som fikser problemet hvis du ikke finner bios som støtter større disker, ifølge andre som har støtt på dette problemet... Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302 Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Har NTFS system og har socket 754 kort, så jeg tror ikke det skullle være problem, eller hva? Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 jeg brukte .reg fila og restarta maskinen, men det hjalp ikke. Må jeg re-innstalere hele windows'en? Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Prøvde du dette: Start/Run/compmgmt.msc Eventuelt kan du sjekke med programmer som f eks Partition Magic, langt bedre enn det i XP. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 jeg er inne på computer magnament. En liten guide? takk? Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 So jeg har sett må jeg lage ne partisjon. HVis det ike skal være primary. SKal dset være extended da? Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 So jeg har sett må jeg lage ne partisjon. HVis det ike skal være primary. SKal dset være extended da? Husker ikke dette helt i farta, men hvis du ikke kan øke størrelsen til den som allerede er der må du lage extended partisjon. Den kan du videre dele inn i såkalte "logical drives" hvis du vil dele den inn i flere partisjoner. Bruker du PartitionMagic kan du velge å øke størrelsen til partisjoner som du selv vil. Da slipper du evt flere partisjoner hvis du ikke ønsker det... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302 Jepp, les denne sticky'en. Dette spørsmålet dukket jo opp flere ganger om dagen en stund så det er ikke uten grunn at det ble laget en guide/sticky på det temaet. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Fant de tut slev, bar eå slette dette menet her Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 1. FAT32 har begresning på størrelse en partisjon kan ha, huser ikke hvor mye i farta2. NTFS har en begrensing LANGT over 160 GB, så har du formatert med NTFS er ikke OS`et problemet (rett meg hvis jeg tar feil) 3. Eldre hovedkort/bios støtter ikke disker over 127/130 GB, oppdater bios 4. Fins programmer som fikser problemet hvis du ikke finner bios som støtter større disker, ifølge andre som har støtt på dette problemet... 1. FAT32 har ingen begrensing vi vil møte i det nærmeste. Det er Microsofts partisjonerings-programmer og formateringsprogrammer som har denne begrensningen. Det går fint an å partisjonere og formatere til klangt over 1TB med FAT32 dersom man bare gjør det med 3. parts programvare. 3. Det gjelder kun ekstremt gamle hovedkort. Muttern's 450MHz takler min 160GB helt fint selv om det er en compaq og biosen aldri har vært oppdatert. Lenke til kommentar
jag Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) 1. FAT32 har ingen begrensing vi vil møte i det nærmeste. Det er Microsofts partisjonerings-programmer og formateringsprogrammer som har denne begrensningen. Det går fint an å partisjonere og formatere til klangt over 1TB med FAT32 dersom man bare gjør det med 3. parts programvare. 3. Det gjelder kun ekstremt gamle hovedkort. Muttern's 450MHz takler min 160GB helt fint selv om det er en compaq og biosen aldri har vært oppdatert. 1. Du har helt rett 3. Er ganske sikker på at jeg har vært borti at en bios oppdatering har løst problemet. Dette på socketA kort. Sjekka opp litt mer og dette problemet var gjerne retta mot spesifikke disker ifølge bios informasjon. Om det også gjaldt generelt skal jeg ikke uttale meg om link EDIT: La til litt på 3. Endret 23. januar 2004 av jag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå