Gå til innhold

Summelyd på Sony PC 105

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt et Sony PC-105. Har vært meget fornøyd med kameraet, men her om dagen ble jeg oppmerksom på en ganske høy summelyd (BZZZZZZ) når kameraet står i standby/pause eller rec i kameramodus. Kan ikke si jeg la merke til dette de første dagene.

Jeg ble oppmerksom på lyden etter at jeg for første gang prøvde å ta opp video på en VCD via min bærbare datamaskin med den medfølgende programvaren til kameraet (Sony Image Transfer eller noe slikt). Lykkes med opptaket, selv om resultatet ble jævlig dårlig. Men mens opptaket foregikk, la jeg merke til at kameraet stoppet flere ganger mens datamaskinen bearbeidet dataene før opptak på VCD. Kan det ha noen sammenheng? Kan maskineriet i kameraet ha blitt "slitt" av å stå i standby eller noe slikt mens datamaskinen jobbet?

Er denne summingen normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har samme kameraet, siden i fjor sommer. Den samme summelyden debuterte kanske tidlig her, slik du beskriver det. I enkelte situasjoner i standby, kan dette høres tydelig på flere m avstand. Hvorvidt det er slik, og skal være slik, har jeg ikke undersøkt om med forhandler eller Sony. Kameraet funker helt greit og leverer rimelig bra kvalitet, selv om det er ting ved det jeg har innvendinger på. Se innlegg tidligere her i forum. Denne summingen kan kanskje ha betydning i forhold til bruk av intern mic, ettersom summingen kommer fra området tett bak mic'en. For midt vedkommende gikk jeg straks over til en gunmic pga drivverkrummel, summming og vindproblemer ved bruk av intern mic.

Men altså summingen, skal kanskje være slik?

degas

Lenke til kommentar

Degas skriver:

"Denne summingen kan kanskje ha betydning i forhold til bruk av intern mic, ettersom summingen kommer fra området tett bak mic'en. "

Min summelyd kommer ikke derfra - den kommer fra undersiden av kameraet der hvor man setter inn DV-tapen. Så det er vel et eller annet i drivverket som gir ulyden. Det pussige er at jeg tror ikke den var der den første uka jeg hadde kameraet.

Er det noen som vet om Sony f.eks. har et service-nummer hvor man kan ringe og få et godt svar på slikt? KJøpte kameraet på Elkjøp, og tror neppe de kan gi et kvalifisert svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...