Gå til innhold

WaterChill + AN7

Anbefalte innlegg

Jepp jepp, så gikk jeg da til innkjøp av Abit AN7, XP2500+, Powercolor R9800Pro, Samsung SP1614N, NoVibes3, MIST 350W PSU m/12cm vifte og et Asetek WaterChill CPU/GPU/NB sett. Alt i søken etter det ultimate stillegående systemet. Kabinett, CDRom, diskettstasjon osv hadde jeg fra før av.

Det første "problemet" jeg møtte da jeg skulle sette ihop vannkjølingssystemet var at pleksitoppen på CPU-blokka ikke passet på AN7-kortet, så jeg byttet ut med den medfølgende toppen som var litt mindre (verktøy osv fulgte med). Målte opp slangelengder og puttet alt sammen. For å lettere få slangene inn så hadde jeg puttet litt matolje i et shotsglass og dyppet enden av slangen nedi der før jeg trøkka den langt pokker i vold inn i hurtigkoblingene. Dette gikk fint. Ved testkjøring merket jeg at CPU-blokken lakk ved gjengene på hurtigkoblingene der de var skrudd ned i den nye pleksitoppen. Dette hadde jeg igrunn en anelse av at kom til å skje, siden det ikke fulgte med noen ny gjengeteip for å tette, så jeg tømte ut vannet i en boks og skrudde av hurtigkoblingene, smørte inn gjengene med superlim (kall meg lat, men jeg gadd ikke vente til neste dag for å gå til byen og kjøpe gjengeteip). Deretter testet jeg oppsettet igjen og til min fornøyelse var det ingen flere lekkasjer.

Luften forsvant rimelig raskt bare jeg snudde blokkene i riktige vinkler, løftet litt opp og ned, ristet litt her og der osv. Etter å ha sjekket at ingen luftbobler gjemte seg i blokkene var jeg klar for å montere resten :)

Der kom den første store smellen. Seff måtte jeg ha montert alt før jeg testet - så jeg ble litt demotivert da det kom en forj... uling fra pc-speakeren (to-tone sirene) - noe som normalt sett kan indikere en fatal spenningsfeil etc. Jeg demonterte alt - og begynte å teste del etter del - av med blokker osv, på med en eldgammel cpu-vifte, den originale NB-viften osv. Alt til ingen nytte? Joda, men problemet var noe jeg hadde både ant og testet tidligere - CPU-fan-connector.

I god tro hadde jeg første gang koblet den medfølgende Sunon-viften til CPU-fan-connector for å unngå dette problemet. Det jeg ikke merket/tenkte på da var at dette er en 2-lednings vifte, selv om tilkoblingen er 3-pin... Etter mye knoting fant jeg fram den gode gamle enermax-12cm-regulerbare vifta og byttet ut Sunon-vifta som fulgte med WaterChill'en. Systemet bootet og alt virket fint.

Det neste problemet var etter å ha installert windows og driverne til hovedkortet. Jeg kjørte da uGuru pakken som fulgte med, og ABIT EQ som overvåker temperaturer, viftehastigheter osv, og systemet begynte å ule igjen! Problemet her er at dette programmet er satt til å ule hvis viftehastigheten kommer under 2000rpm. Dette er som kjent alt for mye for komplett stillhet, så programmet måtte hackes litt ;) (2000 var laveste ule-setting i programmet, og uling kunne ikke skrus av - jeg ville kjøre vifta på ca 1100rpm). Etter å ha hacket an7init.ini -fila og satt default til 1000rpm (i fila heter dette "100000" - og det går ikke an å sette den lavere) - og trykket "default" i ABIT EQ, sluttet ulinga og jeg var atter en gang fornøyd :)

Nå kjører jeg på ca 35grader idle, enermax-vifta skrudd til det laveste og i tillegg på 8V - dvs ca 1040 rpm (skrur seg opp til 12V hvis CPU-temp blir over 45). Pumpa er utrolig stillegående - men likevel det som bråker mest nå - den har en tendens til å lage litt resonans fortsatt selv om jeg har pakket den halvveis inn i bobleplast og lagt den skrått inne i "diskettstasjon-rommet" (eneste stedet jeg fikk plass til den).

Fikk ca 5400 3dmarks'03 uten overklokking. Har testet XP3200+ settingen i bios, da krøp CPU-temp opp mot 41grader. Skjermkortet har jeg ikke testet å overklokke enda, men det holder fin temperatur på baksiden av kjernen, men IC'ene som er spredd litt overalt er veldig varme - men dette er kanskje vanlig?

Men hvertfall: jakten på en "sove-pc" er fullendt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra å oppgi idle som en temperatur rafferense ;) NOT! IDLE som en temperatur refferanse er håpløs! Skal du oppgi temperaturer så oppgi load.. for å bevise at dette er håpløst så kan jeg komme med et godt eksempel fra egen erfaring: Hadde P4 2.66@3Ghz med stock vcore, hadde 30c idle med lurt og 35c med vann.. som du ser her er dette en håpløs sammenligning, vannkjølinga kjøler jo MYE bedre enn luftkjølinga..

Dette var ikke men som noen "halshuggisngs" post, men ville bare understreke at idle temp's er ikke et bra sammenlignings grunnlag..

Lenke til kommentar

Hehe, ja skal være enig i at idle er litt på kanten ;). Har ikke fått testa den orntlig enda under stress. Var jo egentlig ikke det som var poenget med denne posten, men heller at de som tenker på å kjøpe WaterChill+AN7 vet hvilke problemer de kan støte på :)

CPU-temp lå etter 2 runder med 3dmark03 på 39 grader, men får vel kjøre noe mer langsiktig CPU-stresser for å sjekke load.

Jeg glemte også å nevne at det "vanlige" trixet med å resette bios med jumperen ikke fungerte for å få den til å droppe sytinga over manglende cpu-vifte :/

Lenke til kommentar

Etter noen timers intensiv spilling av Star Wars KOTOR og BF1942:DC så ligger temperaturen på 43 grader på CPU. Har ikke overklokka CPU, men har overklokka skjermkortet (9800 pro) til 410/370. Begynner å få artifacts over dette, har stramma skruene noe j... men ikke fjernet shims. Mulig at det er skjermkort-rammen som sliter, siden jeg ikke har ramsinks på disse, og heller ikke noe av luftgjennomstrømning å snakke om (kun radiatorvifta på 1000rpm og PSU-vifta).

Btw: PWM viser opp mot 50 grader, og enkelte ganger over dette. Hva er dette for slags temperatur? System-temperatur står på ca 35-37 grader.

Lenke til kommentar

Ja det hørtes jo nydelig ut da. Selv kjører jeg ikke kabinettkjøling og kun en pull-vifte på laveste mulig turtall for å få en 98% støyfri PC. Får vurdere å prøve med etpar 13dB 8cm'ere i bakkant kanskje og en eller to på sida. Men de må være stillegående da, får se hva jeg orker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...