Gå til innhold

Windows XP lisenser

Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe meg en windows xp pro lisens. For det er jo tross alt ikke så dyrt! Ser at student upgrade koster bare ca 600 kr hos komplett..

Har en gammel windows 98 1st edition cd. Men har mista den boka med koden, dvs jeg har koden men ikke noe bevis for at den er lovlig bortsett fra orginalCDen. Får jeg da kjøpt upgrade versjonen? Når man kjøper upgrade versjon, kan den bare innstalleres fra en tidligere windows versjon? Det som bekymrer meg er at gamle versjoner neppe støtter S-ATA disken min. F.eks NT eller win 98.

En annen ting som bekymrer meg er at såvidt jeg har forstått er en xp lisens brukt opp når du har registrert den en gang. Hva om hardisken kræsjer, hva om du skal oppgradere den, kjøpe ny disk, bruke den på en annen pc istedet, eller hva om du rett og slett vil formatere disken og legge inn ting på nytt? Alle ganske frekvente forekomster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke koden på den gamle versjonen, du trenger bare CD'en.

Du trenger ikke (skal helst ikke) installere XP over en gammel versjon. Oppgradering betyr bare at du underveis i installasjonen blir bedt om å sette inn den gamle CD'en for å verifisere at du har den, ellers er alt likt. Så du bør velge å formatere når du blir spurt om det.

Det er ingen problem å bytte noe hardware på samme lisens. Men det er begrensinger slik at du ikke kan bytte for mye på en gang, da må du vel kanskje ringe inn og snakke med dem?

Lenke til kommentar
Så jeg trenger ikke vise til noe for å få kjøpt denne versjonen hos komplett heller?

Av det du sier forstår jeg at upgrade versjon er som en helt ny innstallering som kan gjøre på en ny, tom harddisk ?

Riktig det. Har gjort dette sjøl, og flere andre jeg kjenner. Kjøpte XP studentversjon fra komplett.no en gang og måtte ikke sende inn noe bevis på at jeg var student hverken før eller etter kjøpet.

I teorien skal du bare kunne aktivere studentlisensen en gang via nettet, etter det må du ringe inn. Har formatert og installert XP noen ganger (på bærbar og stasjonær), men bare første av de måtte jeg ringe inn for å aktivere. (Lurer på om ikke XP sjekker om du allerede har det installert før du formaterer under installasjonen??)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...