tornes Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Hei! Er ny bruker av win xp pro, og lurer i den forbindelse på om litt rundt deling av filer/kataloger i et nettverk: I windows 98 SE som jeg har på mine andre maskiner i nettverket, er det mulig å sette et passord på f.eks. en katalog hvis man ønsker å dele den med andre i nettverket. I win xp er det etter hva jeg kan se, kun et valg for å slå på deling av f.eks. en katalogen, men ikke mulighet for å legge inn et passord. Stemmer dette? Hvordan kan man eller gjøre dette, hvis jeg f.eks. ikke vil at ALLE i samme nettverk skal komme inn i min katalog, uten å kjenne passordet? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 I XP er det noe som heter "simple sharing" under folder options->view(helt i bunnen der). Skru av denne og du vil få opp alternativ der du kan spesifisere hvilke brukere etc som skal ha tilgang på de enkelte folderne. Bruker du NTFS kan du sef dele alt med alle, men sette brukerrettigheter gjennom security setting(litt mer avansert). Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 En som bruker PRO versonen av Xp og ikke home edition er vel såpass profesjonell at en sette opp rettigheter til alt innhold på HD? (right?) Lenke til kommentar
tornes Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 Vet om dette, men hvis man da f.eks. går inn på "permissions" og ønsker å sette opp et spesifikt brukernavn fra en annen maskin i nettverket, så får jeg ikke gjort dette - får kun se min egen maskin under "Locations". Hvorfor ser jeg ikke de andre maskinene i nettverket her? Har jo full kontakt med disse ellers.... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Klikke "advanced" i samme ruta og "Find Now" i neste.. Da får hvertfall jeg opp alle brukerne. Men du må opprette brukere for de forskjellige rettighetene, dvs du kan f.eks opprette en bruker som bare har tilgang til musikk også kan du opprette en som har tilgang til musikk+film etc etc... Det eller så kan du opprette en bruker for hver enkel person du vil skal ha tilgang(tungvindt etter min erfaring, men kanskje sikrest). Jeg vet at i W2K var det et alternativ der du kunne legge til en maskin i nettverket og gi denne brukerrettigheter. Dog finner jeg ikke dette i w2k i farten, kanskje det er tatt vekk av sikkerhetsmessige hensyn. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 dog er det mulig det fungerer å skrive inn: "maskin""bruker på denne maskinen" manuelt i permission feltet... [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-03-12 20:40 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå