Gå til innhold

Norton Ghost

Gjest Slettet-0ncAanc1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-0ncAanc1

Hei

Jeg har hørt om Ghost i det siste men har ikke fått med meg helt hvordan det funker. Noen som har peiling?

Jeg vet at man tar backup av hele harddisken. Er det bare å lagre alt på DVD plater og når du skifter harddisk så er det bare å laste den inn igjen. Går det automatisk? Trenger du ikke installere Win på nytt?

Enn drivere o.l.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan brukes på mange måter. Men det vanligste er å ta backup av systempartisjon. Du får en fil som inneholder alt, kan f.eks lett legges inn på en ny disk, det er gjort på 10 minutter og så er det bare å boote opp i Windows igjen.

Det mest fornuftige er å ha minst to partisjoner, slik at kun Windows og programmer ligger på systempartisjon. Alle andre filer kan jo kopieres på vanlig måte.

"Automatisk" er sikkert mulig når alle forutsetninger er tilstede. Men manuell mode er enkel å bruke.

Lenke til kommentar

Poenget er at ghost kan ta en 1:1 kopi av hele partisjonen, med os, programmer og alt som er. Denne image-fila kan lagres på en annen partisjon, cd'er eller dvd.

Det geniale er at man kan boote fra cd eller diskett (og dvd?) når man skal gjenopprette den lagrede partisjonen. Altså; hvis disken din krasjer, reformatteres, eller byttes med en annen; kan du gjenopprette 100% til den tilstanden som var da du tok backup.

Har gjort dette selv et par ganger, og det er deilig å kunne legge inn alt på nytt på under 3minutter (det tar jo ellers flere timer).

Lenke til kommentar

det imaget du tar av harddisken kan du lagre på et hvilket som helst medium, og du har ganske mange alternativer på overføring - så som ftp, firewire, usb - eller bare legge det over på en annen disk på samme maskin, en annen maskin i nettverket eller over på cdr-/dvd-plater.

norton ghost er svært enkelt i bruk, temmelig intuitivt, og er fort gjort. selv ghostet jeg et oppsett (winxp med programvare og settinger og alt) som var på rundt 6-8 gb, og det tok under et kvarter å lage ghost-image av - samt like kort tid på å legge inn imaget igjen. trengte kun en ghost oppstartsdiskett og gjost-imaget på et tilgjengelig sted, så var gjenopprettingen unnagjort på få minutter. svært hendig.

bruk ghost-image som ren backup eller som et medie til å gjenopprette et stabilt fungerende system.

kan definitivt anbefale norton ghost - selv om det kanskje er andre løsninger som fungerer like bra og som er verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Det beste er jo som hårek sier; at du har to partisjoner.

Når du lager en ghost fil kan du også komprimere den noe (programmet gjør dette) slik at du kan ha brenne alt du har på Windows delen på en vanlig CD-R. (Meget praktisk, men jeg ville ikke ha prøvd å kjøre det imaget inn på en annen maskin siden den er tilpasset din hardware)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har akkurat opplevd at C:disken min har tatt kvelden.Har kun XP pro og Office der.

Det jeg lurer på er om det er en mulighet for å legge mitt Ghost Image av disken på en partisjon jeg har lagd på en av de andre diskene mine?Eller må jeg skaffe meg en ny disk(HDD)

Jeg har prøvd det meste nå uten hell.

noen som har noen tips? :dribble:

Lenke til kommentar

Så lenge partisjon ligger først på disken så skal det gå fint..

Og at det er plass self.

Om partisjon er mindre enn den du hadde før har ikke noe å si bare det er plass til filene + noe GB til

Endret av taz
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående norton ghost som jeg håper noen kan svare meg på.

Når jeg lager imaget på en annen disk, hvordan kan jeg da hente dette fram i etter tid om alt går gale og jeg trenger å gjenopprette. Fra cd er det jo ikke noe problem da det starter automatisk, men på en annen disk så får jeg det ikke til.

Er det noe problem å legge imaget på en SATA disk? Vil jeg likevel kunne hente det fram fra den disken om alt går gale?

Ser at jeg kan opprette en skjult partisjon å lagre imaget på, hvordan fungerer det da når jeg senere skal gjennopprette fra dette?

Lenke til kommentar

Det er jo flere måter å gjøre ting på, kan bare gi råd om den måten jeg kjenner.

Jeg har 2 SATA disker, og siden Intel 875 HK har innebygd SATA støtte så dette er helt uproblematisk. Jeg kjenner ikke problematikken rundt andre chipsett som trenger ekstra drivere.

Jeg booter fra Ghost boot floppy, og har da enkelt tilgang til diskene, som begge er NTFS.

Det eneste man må være svært nøye med er hvordan man lager den nye partisjonen. Det nytter ikke å lage denne inne i Window. Jeg booter XP CD'en og avbryter installasjonsprogrammet når partisjoneringen er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...