Gå til innhold

Tidenes beste internasjonale / norske skiver


Kowalski

Anbefalte innlegg

Noe bra på lista, som feks Stooges, Kraftwerk, velvet underground, motorpsycho..

 

Men også noen jeg ikke rører med ildtang, som: Michael Jackson :sick: . Bruce Springsteen og Bob Dylan.

 

Lurte på å nevne noen saker som jeg mener er ufattelig at er

utelatt, men lar det vær. Det er knapt noen som har hørt om de engang og det er jo grunn nok.

 

Meget bra innlegg forresten av "Sofokles" som jeg bare kan gi min fulle tilslutning til :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes kanonideen er dødfødt både når det gjelder musikk og litteratur. De er mest egnet til å sementere og forsvare en kulturelites posisjon og inflytelse som de evig og eneste invidde - smakspolitiet. Eller som en slags fane som man bærer for å vise identitet og tilhørighet til en subgruppe.

 

Bourdieu's "distinksjonen" er et kjent arbeid som kommer med liknende konklusjoner

 

Hva angår Bob Marley, beste plata etter min mening er

Bob Marley and the wailers : Babylon By Bus

 

fantastisk stemningsbilde på cd-versjonen jeg har

 

lista til trådstarter ser ut som "jeg hører stort sett på rock og noe elektronika"

 

for min del vil jeg nevne Bel Canto - shimmering, warm... under beste norske

og nirvana - nevermind så jeg heller ikke på lista

Lenke til kommentar
Holdt på å glemme:

 

Seigmen - Total

 

Mener den absolutt har en plass blandt de norske, fantastisk plate!

 

Noen enig?

@ music-pilot: You took my words! :yes:

 

Ellers artig liste du har laget. Mye jeg ikke har hørt her. Desverre har jeg liten mulighet til å sjekke de ut, da tidligere nevnte "prøvesmaking" er et ikke eksisterende alternativ for meg. Må de gode makter skjenke meg en bredbåndstilkobling snarest :ermm:

 

Skal heller ikke legge meg altfor mye opp i dine valg, men savner "Let love in" med "Nick Cave & the bad seeds" der. Den fortjener absolutt en plass på enhver topp 50 liste med respekt for seg selv ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Skal vi se..

 


  •  
     
     
  • Britney Spears - Britney (!)
     
     
     
     
  • Britney Spears - In The Zone (!)
     
     
     
     
  • Christina Aguilera - Stripped
     
     
     
     
  • Destiny's Child - Survivor
     
     
     
     
  • Dido - No Angel
     
     
     
     
  • Dido - Life For Rent
     
     
     
     
  • Eminem - The Eminem Show
     
     
     
     
  • Erik Faber - Century
     
     
     
     
  • Evanescense - Fallen
     
     
     
     
  • Jennifer Lopez - On The 6
     
     
     
     
  • Kylie Minouge - Fever (!)
     
     
     
     
  • Madonna - Music
     
     
     
     
  • Madonna - Ray Of Light (!)
     
     
     
     
  • Nirvana - Nevermind
     
     
     
     
  • Michael Jackson - History
     
     
     
     
  • Nightwish - Oceanborn
     
     
     
     
  • No Doubt - Tragic Kingdom
     
     
     
     
  • Offspring - Americana
     
     
     
     
  • Red Hot Chilipeppers - Californification
     
     
     
     
  • Santana - Supernatural
     
     
     

 


  •  
     
     
  • Ephemera - Air
     
     
     
     
  • Lene Marlin - Playing My Game
     
     
     
     
  • M2M - The Big Room
     
     
     
     
  • Multicyde - Multicydal (!)
     
     
     
     
  • Røyksopp - Melody AM
     
     
     
     
  • Secret Garden - Fairytales
     
     
     

 

ja, jeg er bare 18 år, så jeg har nok ikke hørt de gamle albumene dere driver å preiker om..

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar
Ja, jeg er bare 18 år, så jeg har nok ikke hørt de gamle albumene dere driver å preiker om..

Nja, det er da ikke aldersbetinget... Jeg er 16 og har hørt det meste av det, jeg har forresten ikke hørt spesiellt mye av det du ramser opp, men det var da noen gullkorn inni der også :yes: Men, hvis du først skal ha med RHCP. så er nok ikke Californication det beste albumet, Blood Sugar Sex Magik, derimot... :D

 

EDIT:

Multicyde - Multicydal (!)

weep.gif

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Whoah for en utrolig deilig tråd =) Sånt man går glipp av når man ikke er inne på en uke :wow:

 

Skal så sant jeg får tid lage en liste ved første anledning =) Kowalski, jeg har hørt på 95% av platene, og må si jeg synes 89% av platene er legendariske =)

Jeg ville valgt Miles Davis - Ballads fremfor Kind Of Blue, selv om dette kanskje strider imot manges allmenn oppfattning, men jeg prøver ikke å si at jeg har mer rett enn noen andre her, dette er KUN basert på personlig oppfatning av sangen og hva jeg knytter den til =)

 

Føler også at det eksiterer et stort hull i lista di som roper om å bli fyllt av Tom Waits - Rain Dogs =) Blood Brothers med Burn, Piano Island, Burn er også noe jeg føler skulle vært der, og..og.. jeg kunne holdt på forever =) MEn i'll be back senere med list! snakkes

 

Edit: Ikke se på denne ene posten som min kommentar så langt, jeg har lyst til å kommentere uttalige valg og utsagn i denne tråden(og da regner jeg ikke med han britney-liste mannen som jeg skal unngå og flame, eller i det hele tatt nevne mer) og jeg kommer til å gjøre nettopp det så snart jeg har tid =)

 

(Kowalski: Jeg savner også Mr.Bungle, og også tidlig album fra Faith No more..!

Endret av nvoetfiv
Lenke til kommentar

Det var vel litt tatt ut av sammenhenh Strupstad, tar vi med det som sto foran parentesen(som man skal ta med) så kommer det riktig fram..!

jeg har lyst til å kommentere uttalige valg og utsagn i denne tråden(og da regner jeg ikke med han britney-liste mannen som jeg skal unngå og flame, eller i det hele tatt nevne mer) og jeg kommer til å gjøre nettopp det så snart jeg har tid =)

 

Det jeg prøvde å si var at jeg ville prøve å unngå å gjøre dette til en flame-tråd pga meg, så derfor skal jeg vise respekt ved å ikke lage en kommentar sett fra mitt synspunkt på saken =)

(la oss vennligst gå on-topic igjen)

Lenke til kommentar

heraldo: Nåja, jeg begrenser meg ikke innen sjangre, til det vet jeg at jeg risikerer å gå glipp av noe. God musikk er god musikk, helt uavhengig av hvilken sjanger det kan karakteriserer som.

 

Jeg er jo uansett innom en del sjangere på lista, det være seg elec, country, hip-hop, rock, pop, trip-hop, jazz, punk, prog, etno og så videre. Rett under lista bobler også svært mye spennende.. Ser på meg selv som totalt interessert i musikk, i alle slags tenkelige sjangre, så lenge det er bra. Enkelt og greit :)

 

sofokles: Du dro på litt i innlegg nr. to, fint å se. Gode poenger.

Jeg synes at lister er spennende lesning, og det å lage en selv er meningsfylt for meg. Den har selvsagt ikke like stor relevans for andre, for meg er den imidlertid et uttrykk for det som gjør min hverdag til noe bedre. "(...)klamre seg til en kanon" - nei, takke meg til. Musikksnobberi er ugreit, og jeg forsøker så godt jeg kan å unngå det (selv om noen bidrag her i tråden gir meg lyst til å drepe små dyr i ren frustrasjon : ).

 

Strupstad: Ingenting er bedre enn at man liker musikk, og det er fint for deg at du liker den slags. Jeg kan selvsagt slenge ut mange kommentarer til det du listet opp, som jo forsåvidt er "interessant", men det kommer det intet godt ut av. Kritikk av konforme valg slår fort tilbake på en selv - selv om det i musikkens navn må sies at Dido på en slik liste rett og slett utfordrer min evne til å styre kontinensen..

 

Eriond: Cave er en stor, stor mann, jeg har svært stor respekt for ham. Synd at det ikke ble plass til noen av hans eminente verk.

 

nvoetfiv: Du får lage deg en liste, det gir en del timer med grubling og lytting men er veldig morsomt.

Blood brothers-skiva har jeg, men synes ikke at den er så bra. Fetest live.

Tom Waits, hva skal jeg si. Blir som med Cave, burde vært med. (Som så mye annet - neste gang smeller jeg opp en "25 beste fra hvert år"-liste. : )

 

Smashing Pumpkins' magnum opus er i rettferdighetens navn en knallutgivelse - og kunne glatt gått inn på 100-lista. Så har man imidlertid problemet med å ta ut hvilken som helst av de skivene som er på lista, og erstatte. Jeg kan ikke fjerne en eneste av de som står oppført, alternativet er kun å legge til.

 

Candyfloss: Don't feed the trolls lyder en gylden nettvett-regel. Jeg trosser denne, og ber deg om å editere vekk innlegget ditt. Det er litt respektløst ovenfor denne tråden å kun komme med et slikt innspill.

 

Glemte jeg noen..?

Lenke til kommentar
Det var vel litt tatt ut av sammenhenh Strupstad, tar vi med det som sto foran parentesen(som man skal ta med) så kommer det riktig fram..!
jeg har lyst til å kommentere uttalige valg og utsagn i denne tråden(og da regner jeg ikke med han britney-liste mannen som jeg skal unngå og flame, eller i det hele tatt nevne mer) og jeg kommer til å gjøre nettopp det så snart jeg har tid =)

 

Det jeg prøvde å si var at jeg ville prøve å unngå å gjøre dette til en flame-tråd pga meg, så derfor skal jeg vise respekt ved å ikke lage en kommentar sett fra mitt synspunkt på saken =)

(la oss vennligst gå on-topic igjen)

Oki :p

trodde du mente at du hadde tenkt å flame meg i en senere post ;)

my bad..sorry

Lenke til kommentar
Strupstad: Ingenting er bedre enn at man liker musikk, og det er fint for deg at du liker den slags. Jeg kan selvsagt slenge ut mange kommentarer til det du listet opp, som jo forsåvidt er "interessant", men det kommer det intet godt ut av. Kritikk av konforme valg slår fort tilbake på en selv - selv om det i musikkens navn må sies at Dido på en slik liste rett og slett utfordrer min evne til å styre kontinensen..

ahh, endelig en som har forstått det!!! amen :)

jaja, men har du hørt dido - don't think of me? den er litt bra

dido - hunter er også bra.. samme er thank you..

så hu har noe bra :)

Lenke til kommentar

Dido er for det tenkende menneske hva Eddie The Eagle er for hoppsporten, Insane Clown Posse er for hip-hop'en, Idi Amin er for humanismen og Rush Limbaugh er for politikken. Nok om det.

 

Og ja, grov spamming. Editer innlegg.

 

edit: Jeg bryr meg om OT - spesielt de tråder hvor trådstarter legger opp til interessant og saklig posting. Går fint an å lage meningsfulle innlegg i OT, da spesielt i denne delen av forumet.

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...