Gå til innhold

Tidenes beste internasjonale / norske skiver

Kowalski

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en kåring av tidenes beste skiver har jeg og mine kolleger skrevet lister som bare det den siste uka, og nå føler jeg at mine lister begynner å nærme seg det jeg vil kalle ferdig.

Jeg har ikke rangert skivene, da dette kun er et utgangspunkt frem mot nominasjon til den endelige lista (dessuten - jeg tør ikke å nummerere de enda). Resultatet skal bli en liste over de 100 beste internasjonale og de 25 beste norske skivene.

Det er alltid vanskelig å lage slike lister da man nødvendigvis må sette skiver opp mot hverandre. Man må revidere, tenke, erstatte og stresse mye før man føler at man har fått frem det man ønsker, og først når man er ferdig ser man alle de knallbra skivene man måtte stryke til fordel for de som er enda bedre.

Så, uten mer om og men, her er etter min mening de 50 beste internasjonale skivene som noensinne er laget:

Aphex Twin - Richard D James Album

Asian Dub Foundation - Community Music

Beach Boys - Pet Sounds

Beatles - Sgt. Peppers Lonely Hearts Club

Beck - Odelay

Bob Dylan - Highway 61 Revisited

Bruce Springsteen - Darkness On The Edge Of Town

Built To Spill - Keep It Like A Secret

Clash - London Calling

Cure - Disintegration

David Bowie - Low

David Sylvian - Secrets of The Beehive

Elton John - Goodbye Yellow Brick Road

Flaming Lips - The Soft Bulletin

Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots

Flying Burrito Brothers - The Gilded Palace Of Sin

Handsome Boy Modeling School - So..How's Your Girl?

Jeff Buckley - Grace

Joy Division - Closer

Kraftwerk - Autobahn

Kraftwerk - Trans-Europe Express

Marvin Gaye - What's Going On

Massive Attack - Blue Lines

Metallica - Master Of Puppets

Michael Jackson - Thriller

Miles Davis - Kind Of Blue

My Bloody Valentine - Loveless

N.E.R.D. - In Search Of..

Neil Young - After The Gold Rush

Neil Yoyng - Harvest

New Order - Power, Corruption & Lies

Oasis - Definitely Maybe

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon

Pink Floyd - Piper At The Gates Of Dawn

Primal Scream - Screamadelica

Radiohead - OK Computer

Ramones - Ramones

REM - Automatic For The People

Rolling Stones - Aftermath

Rolling Stones - Excile on Main Street

Smiths - Hatful Of Hollow

Stooges - Raw Power

Tangerine Dream - Phaedra

Television - Marquee Moon

Todd Rundgren - Something/Anything?

Tool - Aenima

Townes Van Zandt - The Late Great Townes Van Zandt

Velvet Underground - Velvet Underground & Nico

Who - Who's Next?

Wire - Pink Flag

Og... de 15 beste norske utgivelsene - noensinne:

Barbie Bones - Death In The Rocking Horse Factory

Bigbang - Clouds Rolling By

Biosphere - Patashnik

de Lillos -Hjernen Er Alene

De Press - Block To Block

DumDum Boys - Splitter Pine

Junipher Greene - Friendship

Kåre & The Cavemen - Jet Age

Kåre & The Cavemen - Long Days Flight Till Tomorrow

King Midas - Romeo Turn

Knutsen & Ludvigsen - Juba Juba

Motorpsycho - Demon Box

Motorpsycho - The Tussler OST

The Aller Værste - Materialtretthet

Turboneger - Apocalypse Dudes

Det er en del klisjeer i lista, det er jeg klar over. Men slik er det nå, noen album er rett og slett så ufattelig bra at man er enig om det hver gang. Det er en grunn til at Stones, Pink Floyd, Neil Young o.l. alltid dukker opp.

Dette er altså et lite utsnitt av hva jeg setter pris på, og jeg skulle mye heller satt opp en topp 500/100-liste i stedet for dette. Utrolig vanskelig å måtte sløyfe artister som The The, Pixies, Lambchop, Jaco Pastorius, Steve Earle, Autechre, Soft Machine, Neu!, Yo La Tengo, Brian Eno, Joe Henry og så videre (men hei, fint å namedroppe litt.. : )

Det hadde vært artig om dere andre ville dere deres meninger i denne tråden folkens.

Og - se ikke bort fra en aldri så liten [edit] eller to i bånn av dette innlegget etterhvert...

edit: (allerede? Kun typo, ingen utskiftning)

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hadde du glemt mange, etter min mening..

Men å utelukke Guns N' Roses' Appetite For Destruction er utilgivelig!!

Mange norske artister er jo også glemt!

Ingen plater ifra Jo Nesbø.. Hva med Midnight Choir? Den ever-classic Postgirobygget-Melis -plata? Øystein Sunde?

Mange fler jeg vil ta med (også spesielt under utenlandske), men jeg synes den var så veldig mangelful, at det er nesten så man må lage en hel ny liste, og det gidder jeg ikke..

No offence, men jeg er veldig uenig i lista di..

mvh Bone

Lenke til kommentar

AH! Svært lekker smørbrødliste det der :yes: Savner f.eks Bobby Conn's "The Golden Age", et must i enhver gode platesamling, dog ikke spesiellt godt kjent blandt "popfolket". Savner også noe av Led Zeppelin, Muse, muligens Nine Inch Nails (albumet "still" er utrolig vakkert). Er ellers svææært fornøyd med at du har inkludert noen virkelige perler, som f.eks "OK Computer", "Raw Power" og "Automatic for The People" :yes:

*setter på How the West Was Won av Led Zeppelin*

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jeg kan godt kommentere de skivene dere synes mangler ;)

Bone:

Appetite for destruction er en tøff skive, men kan du sette den opp mot f.eks. Smiths - Hatful Of Hollow og si at Smiths må gå? Selvsagt har man noen herlige riffklassikere på denne skiva, men den er ikke blant de 50 beste gjennom tidene.

Jo Nesbø er ikke med; han er riktignok et multitalent, men aldri i livet om han er en bedre musiker enn noen av de på 15-lista.

Midnight Choir er flott, personlig foretrekker jeg faktisk soloskiva til Flaata da jeg synes at stemmen hans er en av de bedre norske som finnes.

Postgirobygget - Melis ? La meg illustrere med dette bildet : ) Brr, skiva er dårlig.

Øystein Sunde er en av vår tids beste gitarister, men han har ikke laget et av tidenes beste norske album.

HalTan:

Jeg kan uten problem lage lista ti ganger større, og dermed få plass til Conn (hører stadig vekk på skiva). Men topp 50? Niks

NIN ble sammen med Prince og Jaco Pastorius sløyfet i siste liten, kremartister alle mann.

Muse og Led Zeppelin er selvsagt kurante saker (har seff noen skiver), men de blåser meg ikke av stolen med kvaliteten på platene. Altså, Origin-skiva er knall og Moby Dick på How The West Was Won er bare perverst kul, men ikke topp 50-materiale.

Ellers må jeg si meg mer og mer fornøyd med lista. For de av dere som er nysgjerrige, eller kanskje leser et artistnavn dere ikke kjenner til så er det bare å spørre. Jeg har et personlig forhold til alle disse skivene, og deler mer enn gjerne den lidenskapen.

Skulle ønske at flere hadde kjennskap til genialiteten i f.eks. Secrets Of The Beehive, Phaedra, Something/Anything? og andre kunstverk :love:

Lenke til kommentar
HalTan:

Jeg kan uten problem lage lista ti ganger større, og dermed få plass til Conn (hører stadig vekk på skiva). Men topp 50? Niks

Nja... Da koker det hele ned til smakssaken igjen. I mitt tilfelle er skiva noe av det kjæreste jeg eier ;) Men det er meg, og lista er din...

NIN ble sammen med Prince og Jaco Pastorius sløyfet i siste liten, kremartister alle mann.

Ikke alt NIN har laget er like "krem", men noe ("Still") fortjener så absolutt sin plass her... Godt å høre at NIN ihvertfall var godt oppe mot lista, og ikke bare oversett :)

Muse og Led Zeppelin er selvsagt kurante saker (har seff noen skiver), men de blåser meg ikke av stolen med kvaliteten på platene. Altså, Origin-skiva er knall og Moby Dick på How The West Was Won er bare perverst kul, men ikke topp 50-materiale.

Hihi, så var det smakssaken igjen ;)

How The West Was Won blåser meg ihvertfall inn i veggen :yes:, kanskje spesiellt Since I've been loving you *ekstase* men det har kanskje noe med mitt personlige forhold til denne låta, og Led Zepp generellt å gjøre ;)

Ellers må jeg si meg mer og mer fornøyd med lista. For de av dere som er nysgjerrige, eller kanskje leser et artistnavn dere ikke kjenner til så er det bare å spørre. Jeg har et personlig forhold til alle disse skivene, og deler mer enn gjerne den lidenskapen.

Hmms, får benytte anledningen da :)

Wire - Pink Flag <- Aldri vært borti, lyst til å fortelle litt? :) Alltid gøy å oppdage noe nytt.

Postgirobygget har forresten null niks å gjøre på en liste myntet på rent musikalske kunstverk...

EDIT: Herregud så mye smileys det ble...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Bone:

Appetite for destruction er en tøff skive, men kan du sette den opp mot f.eks. Smiths - Hatful Of Hollow og si at Smiths må gå? Selvsagt har man noen herlige riffklassikere på denne skiva, men den er ikke blant de 50 beste gjennom tidene.

..ifølge Offisielle Lister, havner faktisk Appetite for Destruction blandt de 50 beste.. lurer om det er blandt de 10-20 beste også..

Lenke til kommentar
Bone:

..ifølge Offisielle Lister, havner faktisk Appetite for Destruction blandt de 50 beste.. lurer om det er blandt de 10-20 beste også..

...ifølge andre offisielle lister plasseres EMINEM (!) på 3. plass blandt verdens beste ROCKEALBUM (!!!)...

Ja, jeg sendte en lang og sint mail til den "journalisten" som skrev lista, hva fikk jeg tilbake? "Tja, noen kaller jo Beatles for rock" ARGH! Ikke bare tar han ikke til se kritikken på NOEN måte, han avfeier den med et utsagn jeg ALDRI har framprovosert på noen som helst måte. Hadde ikke engang nevnt Beatles *irritert*... Verste var at denne lista var laget av (tror det var) VG, som en RETTELSE av Dagens Næringslivs liste, som ifølge VG var for dårlig... :roll:

ja, dette ble litt offtopic.

Lenke til kommentar
Wire - Pink Flag <- Aldri vært borti, lyst til å fortelle litt?

Klart.

Wire er jo på mange måter en av de klassiske britiske art-punk-bandene. De leverte punk med holdning, og distanserte seg samtidig litt fra resten av scenen ved å fokusere på seg selv og ens egen utvikling gjennom en sterk egenidentitet.

Pink Flag er det enkle valget, den første av de tre store skivene de lagde. Alle tre, som kom i løpet av et par år, er knallbra, men den første er best både i kraft av akkurat det og også at den har et eget driv man ikke finner på sammenlignbare skiver fra den tida.

Noe som kjennetegner plata spesielt er at alle låtene er korte og intense, de varer ikke lenger enn Wire ser seg nødt til å la de vare. Fragmentert, ja, men veldig komplekst og interessant om man hører på alt under ett.

Sjekk det ut, jeg tipper du kommer til å oppdage noe bra.

edit: Bone, dette er min liste.. Her har jeg prentet ned det jeg synes er best.

Jeg kan forøvrig godt fiske frem NME sin liste, som drar frem Andrew W K blant toppskivene. (Digresjon - har sett ei t-skjorte med trykket "I earned Andrew W K his redwings" , ta den referansen folkens, hehe)

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar
Bone:

...ifølge andre offisielle lister plasseres EMINEM (!) på 3. plass blandt verdens beste ROCKEALBUM (!!!)...

Ja, jeg sendte en lang og sint mail til den "journalisten" som skrev lista, hva fikk jeg tilbake? "Tja, noen kaller jo Beatles for rock" ARGH! Ikke bare tar han ikke til se kritikken på NOEN måte, han avfeier den med et utsagn jeg ALDRI har framprovosert på noen som helst måte. Hadde ikke engang nevnt Beatles *irritert*... Verste var at denne lista var laget av (tror det var) VG, som en RETTELSE av Dagens Næringslivs liste, som ifølge VG var for dårlig... :roll:

ja, dette ble litt offtopic.

nei..

Det er ikke en sånn "amatør" liste jeg snakker om..

Det var enellerannen større kjent MusikkBlad fra England, eller USA som hadde satt opp..

Skal se om jeg finner ut hvor den listen var igjen..

Uansett; Appetite for Destruction har ABSOLUTT noe å gjøre blandt TOP 50.. det er ikke engang noe å diskutere..

Lenke til kommentar

Tja, høres spennende ut :) Kanskje jeg tar en titt neste gang jeg tråler den lokale go-sjappa :yes:

Så forresten litt mer på lista, og kan ikke skryte av å ha vært borti "Handsome Boy Modeling School " heller... har du et øyeblikk til? ;)

Bone: Skjønte forsåvidt det, poenget var uansett at det aldri vil gis ut noen liste alle er enige med. Spør du meg er ikke Appetite for Destruction SÅ fantastisk, joda, det er en del fete riffs og kul vokal, men kunstverk?...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
"Handsome Boy Modeling School " - har du et øyeblikk til?

For Dan The Automator? Alltid.

Kred-produsentene Prince Paul og Dan Nakamura (sjekk cv'en deres) slo seg sammen og ble til figurene i Handsome Boy Modelling School, et snurrig prosjekt som (foreløpig) kun har resultert i en skive. Men for en plate!

De lager skiva So..How's Your Girl? , og har med en drøss av bra gjesteartister. Stikkord for lydbildet er finfin bass, mye bra sampling og turntablism, utrolig kule beats og rolig chill-trip-hop med elementer av dub. I motsetning til Pink Flag kan du her gjerne høre på enkeltlåter, da spesielt Metaphysical og The Truth.

Lenke til kommentar

HalTan: Det skader ikke med litt prøvesmaking fra nettet, så lenge man har et bevisst forhold til det : ) Jeg prøvesmaker som mannen med ljåen når jeg hører om musikk jeg ikke kjenner til!

Jeg har faktisk siste Blood Brothers-skiva, liker godt emo. Mars Volta er en klar 2003-favoritt, men det er for tidlig å smekke den inn på lista (selv om jeg elsker ATDI og hører jevnlig på plata).

Steve Harris da... tenker jeg drar denne igjen, haha.

Lenke til kommentar
HalTan: Det skader ikke med litt prøvesmaking fra nettet, så lenge man har et bevisst forhold til det : ) Jeg prøvesmaker som mannen med ljåen når jeg hører om musikk jeg ikke kjenner til!

hehe, tro meg, jeg prøvesmaker _mye_, har prøvesmakt circa. 8000 låter de 2 siste årene ;) Men virkelig god musikk, den kjøper jeg, platesammlinga (min og min brors, ja vi hører på det samme) er vel på rundt 200 nå. Inkludert prøvesmaking er den enda litt romsligere. Men den virkelig gode musikken er vanskelig å få tak i, selv på "Teh Great Intarweb", spesiellt i god kvalitet. Kazaa er ikke et alternativ, Gud forby. ;)

Jeg har faktisk siste Blood Brothers-skiva, liker godt emo. Mars Volta er en klar 2003-favoritt, men det er for tidlig å smekke den inn på lista (selv om jeg elsker ATDI og hører jevnlig på plata).

Vel, mente aldri at Mars Volta skulle på lista heller da ;) Bare informerte litt om hva jeg hører på :p (ikke spør meg hvorfor...)

EDIT: Skikkelig koselig tråd :yes:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Ja, dette ble en riktig kosetråd :love:

Deilig å kunne skrive om det som opptar en selv - musikk er noe av essensen i livet mitt.

Bone: Du kan jo ta en titt på hva Natt & Dag mente i sin legendariske '98-kåring av tidenes beste norske skiver, og hva som ble skrevet av kultureliten i Norge om Lillo

Lenke til kommentar
Ja, dette ble en riktig kosetråd :love:

Deilig å kunne skrive om det som opptar en selv - musikk er noe av essensen i livet mitt.

Bone: Du kan jo ta en titt på hva Natt & Dag mente i sin legendariske '98-kåring av tidenes beste norske skiver, og hva som ble skrevet av kultureliten i Norge om Lillo

jeg er fullt klar over (uten å ha lest det du refererer til) hva Musikk-Norge synes Lars Lillo "kan".. Men, dette er jo også folk som synes Morten Abel er Gud, også..

Lenke til kommentar

Bone: Nja, skal se om jeg kan fiske frem den lista. Den er fin, skal du se. Abel har lite å gjøre på min liste, selv om Mother I've Been Kissed er en fin plate.

Jeg kan jo seff finne frem lister fra kred-steder som backer mine valg, akkurat som du kan finne informasjon som støtter dine valg. Men poenget her er jo ikke hva andre har ment i andre lister, dette er min liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...