Gå til innhold

Ødelagt forsterker?

Anbefalte innlegg

Har en forsterker jeg mistenker det er feil på. Når jeg slår den på kommer det en stygg høy ensformig lyd fra høytalerne. Vanskelig å beskrive, men håper noen har aning på hva det kan være. Har sjekket alle koblinger, og det skal ikke være kortsluting noen plasser.

PS: Fant ikke noe bedre kategori å poste i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, takker så mye. Skal vel klare å gjøre det selv hvis det ikke er altfor smått. Kan man tydelig se hvilke som er brent?

ja man ser enten metall stangen under transitoren er ryket.. eller så er det bare svart rundt der eller trasisotren er sprengt.. kommer an på åssen den røk.

Transistorer får du på www.elfa.no eller .se eller noe

det er ikek så stor jobb.. bare ikke ha tjukk loddetinn

gjerne en liten loddebolt.. ellers er det en jobb hvem som helst klarer.. jeg som ikke er noe elektriker eller noe klarer jobben godt.. (har fiksa 1)

Lykke til

Viktig på elfa er at du finner riktig transitor.. nr fra transitor fra den som er ødlagt så finner du ny på elfa med samme nr evt om en som kan erstatte denne.

Lenke til kommentar

Advarsel: Hvis du begynner å kødde med loddebolt nede i en forsterker uten å vite hva du gjør er det en meget reel sjanse for at du gjør alt mye verre og ødelegger andre komponenter. Er det en gammel forsterker du uanset har råpd til å "tape" er det selvsagt bare å gå igang, men noen hundrelapper på et serviceverksted KAN vise seg å være en god innvestering...

Mest lærerikt er det selvsagt hvis du kjenner noen som kan slike ting og får vedkommende til å vise deg hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Advarsel: Hvis du begynner å kødde med loddebolt nede i en forsterker uten å vite hva du gjør er det en meget reel sjanse for at du gjør alt mye verre og ødelegger andre komponenter. Er det en gammel forsterker du uanset har råpd til å "tape" er det selvsagt bare å gå igang, men noen hundrelapper på et serviceverksted KAN vise seg å være en god innvestering...

Mest lærerikt er det selvsagt hvis du kjenner noen som kan slike ting og får vedkommende til å vise deg hvordan det skal gjøres.

advarselen er god ting.. MEN

sjansen for å faktisk gjøre værre er MINIMAL.

Pass på at tinnet som lodder på ikke er overflødig og ikke lage noen sluttede kretset med tinnet på andre slike ting..

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over det. Er en eldre Denon pro logic forsterker. Kostet faktisk 8k i sin tid. Vil gjerne beholde den litt til. Skal i første omgang bare åpne å se litt. Ser det håpløst ut tar jeg kontakt med hifi klubben for å høre hvor jeg bør levere den for reparasjon.

Lenke til kommentar
Jepp, er klar over det. Er en eldre Denon pro logic forsterker. Kostet faktisk 8k i sin tid. Vil gjerne beholde den litt til. Skal i første omgang bare åpne å se litt. Ser det håpløst ut tar jeg kontakt med hifi klubben for å høre hvor jeg bør levere den for reparasjon.

kommer an på hvor gammel.. er liek greit å fikse den sjøl.. da sprarer du hundrere av kr om du fåpr noen til å lodde

du får maks sum for å fikse den selv på 20 kr ;)

mot flere hundre kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...