Fixer'n Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Vilken harddisk skal jeg kjøpe: Samsung SpinPoint P80 160GB 8MB - IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM Pris 1,153,- Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB - IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM Pris 1,153,- Edit : Hvis dere sier et merke begrunndet Dere bestemmer Endret 22. januar 2004 av Fixer'n Lenke til kommentar
FeskNisse Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Virker som lite støy er et viktig kriterie for deg Har hørt 120 GB Samsung i aksjon: Den er stille. Har ikke hatt Samsung disker selv, så jeg kan ikke basere meg på andres erfaringer. => Noen med personlig erfaring med Samsung-disker bør legge inn noen ord... Har selv en Seagate Barracuda 160 GB (2 MB cache da men...) => Du kommer ganske nær stillhet med denne disken. - Har hatt et par Seagate disker gjennom årene - Helt grei ytelse og helt konge på støy (Svært lite støy i forhold til de fleste konkurrenter). - Er det en stille disk du er på utkikk etter: Seagate er et ekstremt godt kjøp. Kvalitetsmessig tror jeg ikke noen av diskene vil skuffe. Lenke til kommentar
FeskNisse Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Kan slenge inn litt mer personlige erfaringer: Min PC består for tiden av disker fra 3 produsenter: - Maxtor 2x200 & 2x250 (7.200 rpm) - Western Digital 1x74 (10.000 rpm) - Seagate 1x160 (7.200 rpm) Maxtor-diskene høres mest under jobbing, men er ellers helt stille. Ganske kjappe disker. Western Digital disken bråker nest mest ved jobbing. Kan ikke si jeg merker at den bråker når den bare snurrer. Helt klart den raskeste disken. Seagate-disken er i særklasse stillest (Nesten ikke hørbar). Ulempen er at den er litt tregere. Har i min gamle PC 2 disker som bråker mye mer enn alle diskene i min hoved-PC. (IBM & Western Digital). Det skinner ganske klart fram at jeg liker det ekstremt lave støynivået på Seagate-disker... Kunne redigert min forrige post da men.... Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Det at den kjører litt tregere er jo absolutt verst det da. HAr en WD Raptor og en SG B 160GB SATA, hmm.. Hvilken bråker mest? Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Jeg har en samsung-disk som jeg kjøpte kun p.g.a støynivået. Kan si meg VELDIG fornøyd med den Har ikke en seagate disk selv, men etter "ryktene" skal samsung være stillere edit: skrivefeil edit2: skrivefeil Endret 23. januar 2004 av electr0nique Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Hva med WD diskene er de di kjappeste eller er det så liten forskjell at det ikke er vært det, jeg har hørt at de bråker en del? Endret 23. januar 2004 av Fixer'n Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Denne er god : Wd Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB til 1054,- FDB bråker mindre enn vanlige WD disker. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Denne er god :Wd Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB til 1054,- FDB bråker mindre enn vanlige WD disker. Men hvordan er den i forhold til de andre diskene? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva hvis jeg nevner Hitachi 7k250 ? Bør ta med den i vurderingen. www.storagereviw.com / leaderboard Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Var på noen nettbutikk jeg så at de oppga Samsung med 0,1 eller 0,2 mer db enn Seagaten. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva hvis jeg nevner Hitachi 7k250 ? Bør ta med den i vurderingen. www.storagereviw.com / leaderboard Er ikke Hitachi det samme som IBM-disker da ? I tilfelle ville ikke jeg anbefalt det i allefall. Har bare hatt et par stykker, men begge ble ersattet av andre produsenter (av butikken jeg kjøpte de hos) fordi de ikke fungerte skikkelig. Aldri mere IBM/Hitachi for meg iallefall. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva hvis jeg nevner Hitachi 7k250 ? Bør ta med den i vurderingen. www.storagereviw.com / leaderboard Er ikke Hitachi det samme som IBM-disker da ? I tilfelle ville ikke jeg anbefalt det i allefall. Har bare hatt et par stykker, men begge ble ersattet av andre produsenter (av butikken jeg kjøpte de hos) fordi de ikke fungerte skikkelig. Aldri mere IBM/Hitachi for meg iallefall. jaja... Du vet ikke hva du går glipp av. Meget raske og driftsikre disker. Har selv hatt 6 180gxp disker og de virker fint. Har 6x160 Samsung nå og de er greie de. Skal ikke sies at de er så stille som alle vil ha det til siden 7200 versjonen faktisk høres i kabinettet mitt.. 5400 versjonene er tilnærmet stille. Seagate Baracuda IV og V har jeg også hatt erfaring med. Disse ligger omtrent på Samsung diskene ,men de er jo ganske stille så de fleste vil ikke legge merke til det. Jeg har dog et meget stille system (1x12db + 1x19db +1x 15db. Dette er også støydempet med matter så man hører meget lite av maskinen når den går) og jeg hører de fleste disker. (når kabinettdørene er åpne) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Var på noen nettbutikk jeg så at de oppga Samsung med 0,1 eller 0,2 mer db enn Seagaten. Kommer helt ann på hvordan, og hvor i forhold til disken, produsentene måler dB. Dette varierer noe, og kan gi ganske store utslag på målingene. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 jaja... Du vet ikke hva du går glipp av. Meget raske og driftsikre disker. De to diskene jeg refererte til var ikke mye driftsikre du. Klappet sammen etter et par måneder. Mulig jeg har vært uheldig men det holder for meg såpass at jeg velger bort merket når jeg skal ha nye disker. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg var i butikken i dag å ble fortalt at Samsung SpinPoint er nye navnet på IBM diskene huff jeg fikk frysninger å kjøpte seagate issteden. Å jeg kan nesten ikke høre den Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg var i butikken i dag å ble fortalt at Samsung SpinPoint er nye navnet på IBM diskene huff jeg fikk frysninger å kjøpte seagate issteden. Å jeg kan nesten ikke høre den Huh ? Pølsevev mener jeg. Hvordan er idle lyden... en høyfrekvent pipelyd? Og hvordan er søkelyden... "perlesukker i kaffekværn?" Lenke til kommentar
FeskNisse Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Seagate har IKKE idle-støy i likhet med alle andre disker med FDB. - Hvis idle-støy er en høyfrekvent pipelyd, har ikke disken FDB. Forskjellen på disker med FDB er jobb-støyen (lese/skrive) - Etter mine erfaringer er Seagate råest hvis du vil ha en stille PC (Har bare erfaring med WD, Maxtor, Seagate & IBM da) Brukte før Seagate Barracuda 160 som OS-disk => Måtte anstrenge meg for å høre at OS loadet mm. Samsung Spinpoint det nye navnet på IBM disker... Tror ikke det da: Det er Hitatchi som har tatt over for IBM. BTW: Det var 3-4 serier med IBM disker som skaffa IBM det dårlige ryktet. - Tviler på at Hitatchi har implementert de samme feilene som de dårlige IBM-diskene. Lenke til kommentar
findon Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Har senest idag snakket med en kar som har jobbet med pc-produksjon i nærmere 10år. Konklusjonen er at enhver produsent vil før eller siden produsere en serie disker som er helt elendig, og da bytter folk merke neste gang de kjøper disk, så kan man jo bare vente på neste gang den nye leverandøren produserer noe kjipt. IBM stillte seg nok i særklasse ved å produsere så mange serier med dårlig kvalitet etter hverandre :-) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva hvis jeg nevner Hitachi 7k250 ? Bør ta med den i vurderingen. www.storagereviw.com / leaderboard Er ikke Hitachi det samme som IBM-disker da ? I tilfelle ville ikke jeg anbefalt det i allefall. Har bare hatt et par stykker, men begge ble ersattet av andre produsenter (av butikken jeg kjøpte de hos) fordi de ikke fungerte skikkelig. Aldri mere IBM/Hitachi for meg iallefall. Og hvorfor vil du ikke det da? Er meget bra disker det da, stille og meget raske. Jaja, siden du har hatt problemer med ibm disker, så vil du aldri ha ibm/Hitachi disker. Skal eg si det samme om wd diskene da, har ikke hatt problemer med ibm disker, men det har eg hatt med wd, maxtor og seagate. Men i dag har eg 3 wd disker, som eg er meget fornøyd med. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Denne er god :Wd Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB til 1054,- FDB bråker mindre enn vanlige WD disker. Men hvordan er den i forhold til de andre diskene? Dette lurer jeg også på. Disse FDB eller de som har varebetegnelse som ender på PB skal være mye roligere enn vanlige wd disker, men hvordan er de i forhold til seagate/samsung diskene? Noen som har disse nye wd diskene og har sammenlignet med noen av de andre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå