labri Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 På min HP-Pavillion er det to vifter. Vifte1 Blåser luft ut av kabinettet. Fra denne viften går det en luftsjakt til vifte2 som blåser mot prosessoren. Logisk nok skaper dette et lavtrykk inne i luftsjakten. Og jeg skjønner ikke at dette er en praktisk eller logisk løsning.... Bør jeg snu vifte1? Eller bør jeg fjerne luftsjakten? Det idéelle hadde kanskje vært å sette inn en ny vifte som blåser ut, og så snu vifte1? + viften som kjøler strømforsyningen suger luft inn. Bør jeg snu den dersom jeg snur vifte1? setter pris på all respons Lenke til kommentar
thomasolsen Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Det var litt vanskelig å se for seg hvordan systemet er satt opp... men generelt er det bra med luft som strømmer rett igjennom PC`en... Strømforsyningsviften syns jeg er best at den blåser ut og dermed får den varme luften fortest mulig ut.. håper dette kan hjelpe.. Det finnes masse overklokkings-sider på nettet om dette, så det er bare å søke... Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Jeg har sett det systemet på Dell maskinene. Et ganske snodig opplegg egentlig. Ei kappe dekker nesten hele kjøleribba og går bak til bakplata på pc'en. Der er det montert ei 80- eller 92mm vifte som suger ut lufta fra kjøleribba på prosessoren. Rart at det står ei vifte rett på kjøleribba som blåser i motsatt retning av den store vifta på pc'en din. Prøv å eksperimenter litt med forskjellige løsninger og se hva som gir lavest mulig temperatur. Bruk f.eks. 3Dmark 2001 for å stresse systemet og les av temp. etter 30min. Slå av maskinen og forandre på vifte oppsettet, og gjenta det som står over. Forslag til oppsett: 1. Sett begge viftene til å blåse ut av kabinettet. 2. Samme som over, men sett dem til å blåse inn. 3. Fjern prosessorvifta og la den andre vifta blåse luft inn på kjøleribba. 4. Samme som over, men sett den store vifta til å blåse ut. 5. Fjern kappa og sett cpu vifta til å blåse ned på kjøleribba, og sett vifta bak til å blåse ut. Prøv også med ei vifte nede i fronten som blåser lufta inn (hvis det kan monteres). Det er viktig at luftstrømmen går i ei retning, så ikke sett viftene "mot hverandre". Vifta i strømforskyninga bør så absolutt blåse ut ja! [ endret av Corleone den 2002-03-14 01:41 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå