@b Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Da jeg skulle kopiere over noen filer mellom hardisker, og hadde koblet 3 hardisker inne i maskina, så begynte det å ryke av den ene. Hardisken er en IBM Fireball Pluss 19GB. Jeg hadde 18GB med musikk på den. Den virkar da ikke lenger (har testet de to andre, virker perfekt). Noen forslag på hvordan jeg kan finne tilbake til filene igjen? (Utenom IBAS eller å kjøpe ny tilsvarende hardisk) Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Da jeg skulle kopiere over noen filer mellom hardisker, og hadde koblet 3 hardisker inne i maskina, så begynte det å ryke av den ene. Hardisken er en IBM Fireball Pluss 19GB. Jeg hadde 18GB med musikk på den. Den virkar da ikke lenger (har testet de to andre, virker perfekt). Noen forslag på hvordan jeg kan finne tilbake til filene igjen? (Utenom IBAS eller å kjøpe ny tilsvarende hardisk) Nei, ikke i og med at selve motoren er brent Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Hvis den er helt død og ikke spinner opp er det ganske håpløst. Noen som har snakket om å bytte 'kretskortet' fra en identisk hdd men det er nok ikke så lett. Spinner den opp er det masse forskjellig software du kan bruke. Har selv easy recovery med hell et par ganger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Nei, jeg har ingen løsning. Men jeg har et forslag til deg og alle andre som ikke har backup av data de ikke vil miste: Skaff dere backup. Tenk om dette skjer dere! (Og det er faktisk meget sannsynlig, så ikke tenk "det skjer ikke meg") Et ord: BACKUP. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Nei, jeg har ingen løsning. Men jeg har et forslag til deg og alle andre som ikke har backup av data de ikke vil miste: Skaff dere backup. Tenk om dette skjer dere! (Og det er faktisk meget sannsynlig, så ikke tenk "det skjer ikke meg") Et ord: BACKUP. men hvor skal vi lagre den ****** backupen? skal vi fordele den på 19000/700=28 cdplater? og for de som har 200gb hd, 200000/700=286 cdplater??? Synes du burde tenke før du sier så mye tull, for privatpersoner så er backup i de fleste tilfeller uaktuelt med så store mengder data Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Nei, jeg har ingen løsning. Men jeg har et forslag til deg og alle andre som ikke har backup av data de ikke vil miste: Skaff dere backup. Tenk om dette skjer dere! (Og det er faktisk meget sannsynlig, så ikke tenk "det skjer ikke meg") Et ord: BACKUP. Enig med Simen1 her! HD plass er etterhvert blitt så billig at folk har råd til det... Selv kjører jeg Raid 1 på 2x200GB disker i tillegg til at XP automatisk gjør backup til en egen partisjon på systemdisken som også er en 200GB. Alle data, inklusive Outlook, Personlige dokumenter og øvrige data lagres direkte til raidet, og alle disse dataene tar jeg jevnlig backup av til en egen partisjon på systemdisken... Selvsagt er dette nå for sent for ditt problem, men jeg synes faktisk det kunne være på sin plass også med en tråd fra HW omkring backup løsninger... Det er etterhvert alt for mange som går i denne fellen. Det er utrolig fort gjort å havne i problemer selv om man i utgangspunktet trodde man hadde alt under kontroll, og selv når man gjør en kontrollert formattering er det som regel data man har glemt å ta backup av... Endret 22. januar 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Tian Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 og for de som har 200gb hd, 200000/700=286 cdplater??? Synes du burde tenke før du sier så mye tull, for privatpersoner så er backup i de fleste tilfeller uaktuelt med så store mengder data Eksterne hardisker på 250 GB er jo en løsning, er ikke det aktuellt så kan man ikke klage om en mister sine dyrbare data heller Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 en ekstern disk er jo en ide, men jeg er ikke den som gidder å bruke så mye penger at jeg kan kjøpe en pc til for å ta backup. Jeg monterer en vifte foran hdene og lar det stå til, det viktigste lagrer jeg på en 128mb flash disk (dvs nesten ingen ting, må jo ha plass til andre ting der også...) Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) en ekstern disk er jo en ide, men jeg er ikke den som gidder å bruke så mye penger at jeg kan kjøpe en pc til for å ta backup. Jeg monterer en vifte foran hdene og lar det stå til, det viktigste lagrer jeg på en 128mb flash disk (dvs nesten ingen ting, må jo ha plass til andre ting der også...) Det er jo nettopp der det ligger da... Og spørsmåler er hvor mye er dataene dine verdt? Mine data er verdt langt mer enn en 200GB HD, og derfor gjør jeg hva jeg kan for å ta vare på dem :-) Er selvsagt noe hver enkelt må ta stilling til selv... Endret 22. januar 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Jepp, Det var HD jeg mente. (seff kan man bruke CD eller DVD dersom det er lite data som er viktig for deg, men HD er jo bare så utrolig mye mer praktisk) Trenger ikke være en ekstern sak heller, bare en harddisk som du kan ta vare på det viktigste. Personlig anser jeg alt som "viktig nok" til at det er verd over 950kr i backup-plass. (160GB HD) Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 og for de som har 200gb hd, 200000/700=286 cdplater??? Synes du burde tenke før du sier så mye tull, for privatpersoner så er backup i de fleste tilfeller uaktuelt med så store mengder data Eksterne hardisker på 250 GB er jo en løsning, er ikke det aktuellt så kan man ikke klage om en mister sine dyrbare data heller Man kan kjøpe DVD-brenner også, da blir det 4-5 stykker. Lenke til kommentar
@b Skrevet 25. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2004 Det var egentlig en tvilsom oppkobling jeg gjorde. PSUn døde, erstattet denne med en som ikke passet inn i festene (IBM-maskin, spesielt kabinett), så den nye hvilte på kjøleribbene til prossesoren, måtte derfor legge hele kabinettet på siden, stablet HDene på kantene på kabinettet. Det holdt ei god stund (ikke mange timene), og alt virket inntill jeg så røyken fra den aktuelle HDen. Dro ut støpslet til pcen, og prøvde HDene i en annen maskin noen dager senere, og da fant ikke windows denne HDen. Det var for det meste mp3-filer på denne hardisken, så det var ikke noe stort tap. Men det er ikke aktuelt for meg å ta backup av store mengder nedlastet og rippet musikk (for eget bruk!) og video, selv om jeg burde være flinkere til å ta backup av viktige data. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Nei, jeg har ingen løsning. Men jeg har et forslag til deg og alle andre som ikke har backup av data de ikke vil miste: Skaff dere backup. Tenk om dette skjer dere! (Og det er faktisk meget sannsynlig, så ikke tenk "det skjer ikke meg") Et ord: BACKUP. men hvor skal vi lagre den ****** backupen? skal vi fordele den på 19000/700=28 cdplater? og for de som har 200gb hd, 200000/700=286 cdplater??? Synes du burde tenke før du sier så mye tull, for privatpersoner så er backup i de fleste tilfeller uaktuelt med så store mengder data Men nå ser du hva som skjer når han IKKE tar backup! Det er jo bare å kjøpe en ny HD og bruke den som backup. Billig løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå