Gå til innhold

Hardisken korttsluttet

Kimmer

Anbefalte innlegg

Jeg har også en IBM 40gb ATA100 disk som jeg klarte og kortslutte her en dag...den lå løs, også la den seg oppå en anna hdd..og dermed så gnistra det fra printkortet på den... og når jeg setter i strømmen, så får den ikke starta helt opp...bare "hakker"... men platene går rundt for full guffe.

Har tenkt på å bytte kort på akkurat denne, siden det er mye data på den som jeg gjerne vil ha. Så jeg skal prøve det i nærmeste framtid.. håper det går...!  :(

Noen som har en sånn harddisk som jeg kan få kjøpe forresten ?

Hei.

Kan du oppgi typebetegnelse på denne?

Har kanskje noen liggende.

Good Luck.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har fåt svar fra PSData:

(Please keep the subject when replying to this mail)

Vi har ikke muligheten for og hente data fra en disk som er skadet på denne måten, du kan kontakte Ibaz som har spesialisert seg på og hente data fra hardisker.

Mvh

Raymond

>

> Hei Teknisk Support,

>

> Har fåt et stort problem!

> Jeg tror den ene hardisk Max Plus9 200GB (fra ordre: ORK/264081) er

> kortsluttet.

> Det skete da jeg hadde montert en vanlig hardisk-vifte (3Dfx Cool HD-600) på

> disken. Strøm til viften var koplet på samme ledning som hardisken. Ved

> første opstart efter montering 'gnistret' det fra viften og PC'en slo sig av.

> Det var derefter ikke muligt og få liv i hardisken - helt død!

>

> Jeg lurte på om det er muligt at reparere hardisken?

Jeg går for løsningen med en ny disk og bytte print midlertidigt - men du ku jo være gøy å prøve at høre hva IBAZ har som løsning (pris).

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
"Rigtige menn tar ikke backup"

Før i tiden tog jeg altid backup av vigtige ting - dengang med QIC120 og senere med 1GB DAT streamer, men så ble hardiskerne større og billigere og der kom CD'er og bredbånd...! Løsningen er jo RAID 1 - vet det :-)

Jeg husker den gangen den første bekjente fikk seg CD-brenner (2x brenner til 4-5000kr). Da fikk jeg låne den slik at jeg fikk tatt backup av hele harddisken min: 620 MB harddisk på ei eneste CD-plate. (billigplate til 35 kr/stk)

PS: RAID1 er ikke noen god løsning etter min mening. Da beskytter du deg ikke mot brukerfeil (tilfeldig feil-slettinger eller f.eks kræsj under endring av partisjoner med partitionmagic.) Du beskytter heller ikke mot lynnedslag etc.

Men har du en egen harddisk som du bare kobler til og overfører til en gang i blandt så sikrer du deg både mot lynnedslag (som evt ville tatt begge diskene) og mot feilpartisjonering og slikt.

Lenke til kommentar

"Rigtige menn tar ikke backup"

Før i tiden tog jeg altid backup av vigtige ting - dengang med QIC120 og senere med 1GB DAT streamer, men så ble hardiskerne større og billigere og der kom CD'er og bredbånd...! Løsningen er jo RAID 1 - vet det :-)

Edit: PS. Eneste jeg tar backup av nu er DC++ Quelinten :-)

Mvh

Kimmer

Haha.. Om du har levd i noen år og kanskje har noen tusen bilder og noen timer film på pc'en (snakker her om bilder og film av famile etc) De som ikke tar skikklig backup av slikt er jammen langt ute på viddene...

Spill/mp3 ++ dritter jeg en lang i! slikt vet jeg kan skaffes igjen. Men det er ingen andre der ute som har film fra min sønns første 17mai i toget, bare for å ta et eksempel! :p

Eller om du driver å tegner i AutoCad så er det kjipt å miste noen hundre timer med arbeid... Eller kunde lister etc... :no:

Lenke til kommentar

Haha.. Om du har levd i noen år og kanskje har noen tusen bilder og noen timer film på pc'en (snakker her om bilder og film av famile etc) De som ikke tar skikklig backup av slikt er jammen langt ute på viddene

Spill/mp3 ++ dritter jeg en lang i! slikt vet jeg kan skaffes igjen. Men det er ingen andre der ute som har film fra min sønns første 17mai i toget, bare for å ta et eksempel! :p

Eller om du driver å tegner i AutoCad så er det kjipt å miste noen hundre timer med arbeid... Eller kunde lister etc... :no:

Hei,

Jepp - jeg er dum :-)

Min kone tilgir mig aldrig - jeg har ikke fortalt noget ennå !

Helt enig med mht til backup av MP3 osv - vi har jo bredbånd!

Lurer på en HotSwap-controller og 3 disker som backup system - like 'billigt' som noget streamer-løsning i dag.

PS. S-VHS video grabbet med 7 MB/s fylder helt j...... på hardisken

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Lurer på en HotSwap-controller og 3 disker som backup system - like 'billigt' som noget streamer-løsning i dag.

PS. S-VHS video grabbet med 7 MB/s fylder helt j...... på hardisken

Bruk heller en ekstern backup-harddisk (eller en intern en som du kobler ut og inn om økonomien kniper) Det er billig, brukervennlig og sikkert.

Ellers så kan du sikkert komprimere S-VHS filmene med en eller annen komprimering. (DivX gir bra resultat helt ned til ca 0,15 MByte/s)

Lenke til kommentar

Bruk heller en ekstern backup-harddisk (eller en intern en som du kobler ut og inn om økonomien kniper) Det er billig, brukervennlig og sikkert.

Ellers så kan du sikkert komprimere S-VHS filmene med en eller annen komprimering. (DivX gir bra resultat helt ned til ca 0,15 MByte/s)

Hei,

På jobben har de Hotswpap og en hardisk-skuffe og 3 disker de bytter imellem.

Divx er kanske bra for det ferdigredigerte resultat til brenning på DVD - men det er ikke brukenes akkurat under selve redigeringen - der må jeg bruke orginal grabbet video (Mjpeg-format) - husk dette er analog video jeg roder med.

Nu er vi vist snart off-topic :-)

PS. Har sendt forespørgsel til IBAZ ang. hardisken - får vel svar i morgen!

Jeg vender tilbake med svaret - sikkert mange der lurer på hva de svarer.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Er nok ikke så veldig mange som har reelle erfaringer med dem, og i ditt tilfelle er jo problemet relativt enkelt, i allefall for IBAS :-)

Lykke til!

Tak for det!

Det er helt sikkert sjelden de får henvendelser fra private (det koster sikkert en bondegård) :-)

Lenke til kommentar

Hei,

For at opsumere løsningerne på alle svarrene i kronologisk billigste orden sortert med laveste prisløsning først:

1. Jeg køber en akkurat like hardisk og prøver at bytte kredskortet - det er lykkedes for noen. (Jeg må ha ny disk uansett).

2. Jeg sender disken til IBAZ og tar et lån i banken.

3. Jeg tar opgjøret med konen og deraf følgende skilsmisse/økonomiske ruin :-)

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei,

For at opsumere løsningerne på alle svarrene i kronologisk billigste orden sortert med laveste prisløsning først:

1. Jeg køber en akkurat like hardisk og prøver at bytte kredskortet - det er lykkedes for noen. (Jeg må ha ny disk uansett).

2. Jeg sender disken til IBAZ og tar et lån i banken.

3. Jeg tar opgjøret med konen og deraf følgende skilsmisse/økonomiske ruin :-)

Mvh

Kimmer

Hmmmm....

Forsøk alt hva du kan for og unngå 3.... :-)

Lenke til kommentar
Siden vi er inne på dette, er det noen som vet om noen som faktisk har fått til å bytte et slikt kort?

Jeg bare lurer, da jeg uten å ha greie på det antar at hver enkelt HD kanskje blir kalibrert på en eller annen måte hvor resultatene blir lagret et eller annet sted på dette kortet?

Husker den gangen vi hadde en såkalt "stormaskin"... Vi hadde til stadighet teknikere på besøk for å kalibrere lesehoder etc...

Jeg har demontert og loddet på slike kort ,men aldri montert de i andre disker. Jeg har også tenkt på og sette på 16mb cache på de diskene ,men har lagt den tanken på is siden jeg vil ha en eksakt lik brikke ifra samme produsent før jeg bytter noe.

Men og bytte kretskortet burde gå fint det. Dette er gjettning ,men har byttet en god del elektronnikkting så det skulle gå fint. Etter dette så kan du jo bruke Ibaz ,men og bytte kretskort skal virke.

Lenke til kommentar

Men og bytte kretskortet burde gå fint det. Dette er gjettning ,men har byttet en god del elektronnikkting så det skulle gå fint. Etter dette så kan du jo bruke Ibaz ,men og bytte kretskort skal virke.

Go'morn,

Håber det - har bestilt ny hardisk i natt :-)

Venter på svar fra IBAZ - kommer vel i løbet av dagen.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei.

Er spent på resultatet fra alt1 (bytt kretskort) og alt2 (svar fra ibas).

Opplevde nemlig akkurat det samme for et par uker siden, også med noen timer film på harddisken (grabbet fra 8mm, så jeg har fortsatt originalene). Har også vurdert å forsøke å bytte kretskort, men siden det sansynligvis innebærer å (risikere) ødelegge ennå en disk drøyer jeg det litt.

Min disk er/var en noen måneder gammel Maxtor DiamondMax Plus9 200gb, 133ata

Chipen på kretskortet under, med teksten "SMOOTH" på er godt svidd...

TerFo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...