Gå til innhold

Hardisken korttsluttet

Kimmer

Anbefalte innlegg

Hei,

Min helt nye Maxtor 9+ 200GB tok kvelden da jeg sku montere en eldre hardiskvifte på den. Strømmen til viften sat på samme ledning som hardisken.

Da jeg startet op gnistret det fra viften og PC'en slog sig av. Derefter var det ikke muligt at få liv i hardisken :-(

Er der noen sikring i hardisken der evt kan skiftes - eller er det helt go'natt!

PS. Hadde netop kopiert en masse hjemme-video opptak (uvurderlig) over på disken for redigering og slettet selvfølgelig videobåndene - dumt!

Håber ikke IBAS er løsningen = spin dyrt!

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok dessverre ingen sikring på den, antagelig er det kretskortet som har gått dukken... Regner med at garantien ikke betyr så mye om det er verdifulle data som har gått tapt.

Har hørt at det er noen som har forsøkt å bytte kretskort fra en tilsvarende disk, men om de har klart det vet jeg dessverre ikke...

Lenke til kommentar

du kan jo teste harddisken i en annen maskin. om ikke det hjepler,

og det finnes ingen annen utvei, så kan du jo kjøpe en helt lik harddisk,

og demontere den, og bytte ut kretskortet til den gamle harddisken

med det nye. det er i alle fall billigere enn IBAS. om du får liv i den,

så får du kjøre Get Data Back, og kopiere alle filmene dine inn på en

ny harddisk. den gamle er nok ikke lenger å stole på.

edit: slått med 1 min:)

Endret av capy
Lenke til kommentar
du kan jo teste harddisken i en annen maskin. om ikke det hjepler,

og det finnes ingen annen utvei, så kan du jo kjøpe en helt lik harddisk,

og demontere den, og bytte ut kretskortet til den gamle harddisken

med det nye. det er i alle fall billigere enn IBAS. om du får liv i den,

så får du kjøre Get Data Back, og kopiere alle filmene dine inn på en

ny harddisk. den gamle er nok ikke lenger å stole på.

edit: slått med 1 min:)

Men jeg glemte det å teste HD'en i en annen maskin :-)

Eller ev. på en annen kabel fra PSU'et... Kan jo være at strømforsyningen har tatt av for smellen...

Lenke til kommentar

Hvis vifta ikke kortsluttet noe direkte på kretskortet til harddisken vil jeg tro at det ikke er noe galt med den. Hvis vifta kun kortsluttet 12V->0V på samme power-ledningen så har du neppe ødelagt den. Det eneste du har gjort er jo å levere 0V til disken i stedet for 12V.

* Test harddisken i en annen maskin

* Test PSU'en.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar!

Hadde prøvt med andre strømkabler fra PSU - hjalp ikke - prøvte disken i en anden maskin nu - hjalp heller ikke.

Der siiter en printplate på undersiden av disken montert med nogen specielle skruer - er det den i tenker på jeg kan skifte?

Edit: PSU'en virker fint på alle kabler.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

ja, det var det jeg tenkte på. det skal gå en slaks flatkabel fra

printkortet og videre inn i harddisken. denne skal du koble på det nye

printkortet, så den må du ikke fjerne.

du kan jo snakke med noen som jobber i Maxtor og høre om du kan

få kjøpe bare printkortet til harddisken.

håper du får tak i filmene dine. lykke til!

Endret av capy
Lenke til kommentar

Siden vi er inne på dette, er det noen som vet om noen som faktisk har fått til å bytte et slikt kort?

Jeg bare lurer, da jeg uten å ha greie på det antar at hver enkelt HD kanskje blir kalibrert på en eller annen måte hvor resultatene blir lagret et eller annet sted på dette kortet?

Husker den gangen vi hadde en såkalt "stormaskin"... Vi hadde til stadighet teknikere på besøk for å kalibrere lesehoder etc...

Lenke til kommentar
ja, det var det jeg tenkte på. det skal gå en slaks flatkabel fra

printkortet og videre inn i harddisken. denne skal du koble på det nye

printkortet, så den må du ikke fjerne.

du kan jo snakke med noen som jobber i Maxtor og høre om du kan

få kjøpe bare printkortet til harddisken.

håper du får tak i filmene dine. lykke til!

Hei,

Takk for medfølelsen :-)

Får prøve å ta kontakt med PSdata.

Billigste løsning blir vel å købe en lik hardisk og skifte printet midlertidigt - men jag vil også ta kontakt med Maxtor.

Takk igen for seriøse svar!

PS. Sku ha tatt papirbilder av barnene også :-)

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Been there, done that.

Akkurat dette har jeg selv vært ute for, og da låg alt av information, regnskap og websidenen mine for bedriften på hdd som røk, hadde akkurat lagt dem over på en ny WD 120se 8MB hdd, og en dag når jeg startet opp så hørte jeg kun et smell.(hadde kortsluttet)

Greit jeg hadde garanti men det hjelper lite når en vil ha innholdet på disken, hadde også tenkt på å bytte ut prinbordet selv da jeg heldigvis oppdaget at alt av regnskapet hadde jeg i to eksemplar hos regnskapføreren og websiden var backet opp hos isp/webshop levrandør, så jeg var reddet. Så jeg fikk meg en ny hdd og derfor vil jeg aldri kjøpe flere wd da dei fleste har hatt samme feil som den første

++at nå har jeg lært å ta backup selv :), men det jeg ville fram til var at jeg gjerne vil vite hvordan det går med deg når du evt finner ut at du vil bytte kontrollekort/prinplate på hdden og om du får hjelp fra Maxtor til å kjøpe kun printplate/kontroller.

Lykke til

RScue

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd dette med skifte av printkort på hard disker. Hos meg var det kun noe galt med strømtilførsen på disken. En av pinnene hadde knekt! Fikk tak i en lik disk (samme type) og byttet over kort men det var ingen suksess!

Er nok også redd for at det ikke er fullt så "enkelt" :-(

Lenke til kommentar

Hei.

Har hatt samme problem som deg.

Har byttet kort med hell. Det finnes et firma i Kuala-Lumpur - Malaysia som selger kort til (gamle) hard-disker. Disse er tatt fra gamle disker og du vil ikke finne de siste modellene der. Om du trenger addressen kan du sende meg en PM. Kortene koster ca 200 Kroner inkl. forsendelse.

Om du kjøper en ny tilsvarende disk så er det enkelt å skifte kortet. Du trenger et TORX-skrutrekker sett. Dette kan du få på Clas-Ohlson Part No: 30-8540 Pris 129.-

Good Luck.

Endret av ragstian
Lenke til kommentar
Hei.

Har byttet kort med hell. Det finnes et firma i Kuala-Lumpur - Malaysia som selger kort til (gamle) hard-disker. Disse er tatt fra gamle disker og du vil ikke finne de siste modellene der. Om du trenger addressen kan du sende meg en PM. Kortene koster ca 200 Kroner inkl. forsendelse.

Om du kjøper en ny tilsvarende disk så er det enkelt å skifte kortet. Du trenger et TORX-skrutrekker sett. Dette kan du få på Clas-Ohlson Part No: 30-8540 Pris 129.-

Good Luck.

Faktisk første gang jeg har fått bekreftet at det fungerer! Takk for tips fra meg også Ragstian :-)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har opplevd noe tilsvarende med en WD 80 GB harddisk. Etter et tordenvær så var disken død og når jeg løsnet kontroller-kortet så var det svimerker på undersiden. Kjøpte en ny maken disk, og satte over kontrollerkortet fra denne. Virker fint fortsatt.

Mvh.

NAB.

Lenke til kommentar

håper det ordner seg for deg!

Men moralen her er Husk backup folkens. Selv så har jeg bilder/film og annet uvurderligt matriale på brendt på 2 sett med cd'er. Og nå har jeg også laget meg en DVD backup etter at jeg fikk det. Har det også liggende på laptopen + på den stasjonære pc'en. Om du har gamle hd'er som ligger å slenger, bruk dem som extra backup kilder! Kopier, å sleng dem i skuffa igjen... ;)

Det er så jekla kjipt å miste slikt.. :no:

Ellers så må det vel være noen her på forumet her som har en lik disk som har tatt kveld som du kan få?! Normalt er det jo selve disken som ryker oss folk flest og ikke elektroniken.. eller ta kontakt med pc verksteder og se om de har noe liggenede, kanskje kan de hjelpe deg å sy den sammen også. Merklig hvordan folk legger godviljen til om man tar seg tid til å spør.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei.

Good Luck.

Hei,

Ragstian - du er min ven :-) 1k takk!

Humøret steg enda nogen grader !

Umiddelbart nok den billigste løsning da det er en helt ny disk (3 uker gammel)

"Rigtige menn tar ikke backup"

Før i tiden tog jeg altid backup av vigtige ting - dengang med QIC120 og senere med 1GB DAT streamer, men så ble hardiskerne større og billigere og der kom CD'er og bredbånd...! Løsningen er jo RAID 1 - vet det :-)

Edit: PS. Eneste jeg tar backup av nu er DC++ Quelinten :-)

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg har også en IBM 40gb ATA100 disk som jeg klarte og kortslutte her en dag...den lå løs, også la den seg oppå en anna hdd..og dermed så gnistra det fra printkortet på den... og når jeg setter i strømmen, så får den ikke starta helt opp...bare "hakker"... men platene går rundt for full guffe.

Har tenkt på å bytte kort på akkurat denne, siden det er mye data på den som jeg gjerne vil ha. Så jeg skal prøve det i nærmeste framtid.. håper det går...! :(

Noen som har en sånn harddisk som jeg kan få kjøpe forresten ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...