Gå til innhold

Symbian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen mellom Nokia Os og symbian?

Stor forskjell. Det Nokia bruker i Series 40, og andre non-Symbian modeller, kan ikke akkurat kalles et "OS" i den forstand som Windows, Symbian, Palm, Linux osv er et OS. Det Nokia bruker i S40 er et "LUKKET" OS, i motsetning til Symbian som er "ÅPENT", hvor man har tilgang til mange grunnleggende funksjoner i selve telefonen (hardware), og man kan programere "native" applikasjoner i c++ til å kjøre på telefonen.

 

Hvis du har Windows på PC'en din, kan du på en måte sammenligne Symbian med det. Eller mer riktig, hvis du har kjenskap til PDA'er (PPC, Palm osv.), sammenlign dem med Symbian telefoner. Du har like mange "muligheter" på en Symbian telefon som på en vanlig PDA, bare begrenset av hardware (prosessor, skerm oppløsning, minne osv.).

 

Litt vanskelig å forklare på en forståelig måte, men ta en titt på www.symbian.com for å lære mer.

Lenke til kommentar
Dere tar feil . Det er ingenting som heter Nokia OS. Telefonene fra Nokia bruker Symbian (Som jeg skreiv tildigere så er Symbian og SymbianOS helt forskjellig)

Hvor i all verden får du dette fra?! Symbian er KUN kjent som et OS. Det er ikke noe som heter "Symbian ELLER SymbianOS". Symbian er rett og slett et OS, og er KUN brukt av de telefonene jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar

Det jeg har leart paa skolen er at nesten alle nye nokia telefoner er basert paa Symbian eller EPOC som Symbian het foer, dette er ett "Lukka" system og har absolutt ingenting med SymbianOS slik vi kjenner SymbianOS fra 3650/6600 osv.

 

Dette systemet som ble laget av epoc (Som i dag er symbian firmaet) og som sikkert mange kaller Nokia OS eller Serie whatevah OS.

 

I programmerings verden kaller man iallefall OS som ligger paa Nokia 6110/6220 osv for Symbian og OSet som er paa 6600/3650 osv for SymbianOS..

Lenke til kommentar
Nei, den bruker IKKE Symbian. Kun disse telefonene, pr dags dato, bruker Symbian:

 

Series 60: Nokia 7650/3650/N-Gage/6600 og Siemens SX1.

Series 80: Nokia 9210(i).

UIQ: Sony Ericsson P800/P900 og Motorola A920 (3G).

 

Ingen andre mobil telefoner på markedet i dag har noe som helst med Symbian å gjøre.

ericsson hadde jo noen symbian tlf for lenge lenge siden...(riktignok svart hvit skjerm)

Lenke til kommentar

Ja, men Ericsson R380 hadde en "forenklet"/"lukket" versjon av Symbian/EPOC. Den første "ordentlige" Symbian telefonen vil jeg si var Nokia 9210:

 

2001:

The world's first open Symbian OS phone, the Nokia 9210 Communicator, ships with full range of developer tools

 

Med "ordentlig" mener jeg Symbian slik vi kjenner det i dag. R380 ville jeg ikke engang kalt en "smatphone" pga at den ikke har mulighet for installering av tredje parts software.

 

EPOC (forgjengeren til Symbian) var forøvrig også en "åpen" platform.

 

 

 

Jeg nevnte ikke Sendo X og BenQ P30 fordi de ikke er utgitt ennå. Nokia 3660 glemte jeg :p (same sh!t som forgjengeren uansett :p ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...